Zoekmachine marketing eenvoudig uitgelegd

Zoekmachine marketing, zoekmachine optimalisatie, zoekmachine advertenties … na verloop van tijd zie je door de bomen het bos niet meer. Al deze termen lijken op elkaar. Maar toch verschillen ze.

In dit artikel leer je wat zoekmachine marketing inhoudt en hoe je dit gebruikt voor jouw onderneming.

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing bestaat uit technieken om je bedrijf optimaal te presenteren in de zoekresultaten. Het doel is simpel: zo goed mogelijk je doelgroep bereiken via Google, Bing en andere zoekmachines.

Dit type digitale marketing is eigenlijk een combinatie van verschillende werkzaamheden, en bestaat uit:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Google Ads (vroeger Adwords)
  • Google Mijn Bedrijf

Zoekmachine optimalisatie

Een eerste onderdeel van zoekmachine marketing is zoekmachine optimalisatie of SEO.

Deze techniek verbetert je positie in de organische zoekresultaten. Dat zijn de resultaten die Google rangschikt volgens meer dan 200 factoren. Met behulp van SEO wordt bijvoorbeeld de copywriting bijgestuurd, indexatieproblemen opgelost, links gebouwd, enz.

Zoekmachine marketing kijkt ook naar de presentatie van de zoekresultaten. Welke titel verschijnt er? En hoe ziet de meta omschrijving eruit? Daarnaast kan structured data helpen om rich snippets te genereren – dat zijn zoekresultaten met extra informatie als een rating, prijs, thumbnail, enz.

Daarnaast is er nog Google Image Search. Ook afbeeldingen kunnen bezoekers opleveren. Want sommige mensen verkiezen Image Search om producten te vinden in plaats van de klassieke zoekresultaten. Vooral bij producten als kleding, meubels en decoratie.

Google Ads

Naast de organische zoekresultaten zijn er nog de gesponsorde zoekresultaten. Dit type zoekmachine marketing is dus een betalend luik.

Tekstadvertenties worden beheerd via Google Ads. Je bepaalt zelf voor welke zoektermen jouw advertentie verschijnt, waardoor je heel gericht kan adverteren. Nog een voordeel is dat je enkel voor bezoekers betaalt. Google Ads heeft immers een cost-per-click model. Tenslotte is dit type zoekmachine marketing ideaal voor lokale bedrijven, omdat je een geografische beperking kan instellen.

Daarnaast mogen we Google Shopping niet vergeten. Deze advertenties zijn perfect voor webshops die hun aanbod willen presenteren in de zoekresultaten.

Google Mijn Bedrijf

Sommige zoekresultaten zijn locatiegebonden, zoals ‘kapper Antwerpen‘ of ‘loodgieter Lier‘. Ook op deze zoekopdrachten kan je inspelen via zoekmachine marketing. Hiervoor gebruik je Google Mijn Bedrijf.

Op basis van de ingevulde informatie weet Google waar jouw onderneming zich bevindt en tot welke categorie ze behoort. Die info wordt gebruikt in de lokale zoekresultaten.

Enkele weken geleden publiceerde ik een artikel over Google Mijn Bedrijf waarin je meer leert over dit platform.

Waarom is zoekmachine marketing belangrijk?

Het belang van zoekmachine marketing valt niet te onderschatten.

Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de Belgische consumenten online informatie zoekt voor de aankoop van een product of dienst.

Word je niet gevonden in de zoekresultaten? Dan bestaat jouw onderneming niet voor de consument. Zoekmachine marketing draait dus rond zichtbaarheid, bezoekers en geld. Het biedt een concurrentieel voordeel. Want des te meer klanten jouw producten of diensten vinden, des te hoger je omzet.

Deze investering betaalt zichzelf snel terug. Zowel bij webshops als klassieke winkels in diverse sectoren.