Online adverteren op sociale media of Google

Trek meer klanten aan met tekstadvertenties in Google of ga voor een bannercampagne op sociale media.

Adverteren op Google

In België is Google nog steeds veruit de meest populaire zoekmachine. Maar liefst 94% van alle zoekopdrachten vindt plaats op deze site. Die zoekopdrachten zijn heel uiteenlopend. Sommige zijn puur als ontspanning, zoals “kat video’s“, terwijl andere een meer commercieel doel hebben. Denk bijvoorbeeld aan “iPhone kopen“, “advocaat Leuven” of “tuinarchitect“. Als moderne onderneming wil je natuurlijk gevonden worden voor deze zoektermen.

Zoekmachine optimalisatie zorgt dat jouw website verschijnt voor de juiste zoektermen.

Maar dat neemt wat tijd in beslag.

Ondernemingen die sneller resultaat willen, kunnen online adverteren in Google. Via het Google Adwords programma verschijnt jouw advertentie boven- of onderaan de zoekresultaten. Je kiest zelf welke termen hiervoor in aanmerking komen. Bovendien betaal je enkel wanneer iemand op de advertentie klikt.

“Mensen vinden jouw bedrijf op Google op het moment dat ze zoeken naar de producten of diensten die je aanbiedt.”

Wat adverteren in Google Adwords nog interessanter maakt, zijn de vele uitbreidingsmogelijkheden.

Je hebt de mogelijkheid om advertenties te beperken tot een bepaalde regio. Dat kan een land zijn, maar evengoed een provincie, een stad of een straal rond jouw winkel. Wil je enkel op mobiele toestellen adverteren? Dat is met Adwords geen enkel probleem. Je kan zelfs advertenties koppelen aan de openingsuren, zodat klanten jouw meteen kunnen opbellen.

Maar misschien nog het mooiste van dit verhaal: alles is meetbaar. Bij digitale campagnes weet je exact welke zoekwoorden en advertenties voor de meeste conversies zorgen. Met deze informatie wordt de campagne geoptimaliseerd om de ROI te verhogen.

Fuseo is Google Partner

De Google Partner badge laat zien dat de houder geslaagd is voor Google AdWords-productcertificatietesten en zijn productkennis up-to-date is.

De voordelen van Adwords

Gericht adverteren

Je kiest zelf op welke termen je adverteert. Zo ben je zeker dat men interesse heeft in jouw product of dienst.

Budgetvriendelijk

Adwords gebruikt een cost-per-click model. Je betaalt enkel indien iemand op de advertentie klikt.

Wereldwijd of lokaal

Bereik potentiële klanten op loopafstand van je bedrijf of richt je campagnes op hele regio’s of landen.

Budget onder controle

Kies zelf hoeveel budget je investeert. Stop op eender welk moment, zonder annuleringskosten.

Alles is meetbaar

Het grote voordeel van online adverteren is de transparantie. Met deze waardevolle informatie kunnen we campagnes bijsturen en optimaliseren.

Timing en meer

Tenslotte heb je de mogelijkheid om te spelen met timings, dynamische teksten, telefoonnummers en meer.

Online adverteren met banners

Google Adwords heeft naast het Search Network – voor advertenties in de zoekresultaten – nog een tweede luik: Display Network.

Het Display Network laat bedrijven toe om banners en andere visuele advertenties op websites te plaatsen die deel uitmaken van dit netwerk. In het aanbod zitten meer dan 2 miljoen websites die samen 90% van de internetgebruikers bereikt.

De plaatsing van deze visuele advertenties gebeurt automatisch op basis van keywords en onderwerpen, of door middel van een manuele selectie.

Remarketing is een van de krachtigste onderdelen van het Display Network. Hierbij worden advertenties getoond aan gebruikers die reeds interesse hebben getoond in jouw product, bijvoorbeeld wanneer ze een productpagina bekeken.

Kortom, met display ads zorg je voor:

  • Meer verkoop
  • Een grotere merkbekendheid
  • Hogere klantenloyaliteit

Helaas zijn niet alle websites met display advertenties bereikbaar via Google Adwords. Sommige sites beheren dit zelf. Ook wie online advertenties wil plaatsen op deze websites kan bij Fuseo terecht. Ik zorg voor de opmaak van het visuele materiaal, de plaatsing en de rapportering.

PS: neem ook eens een kijkje naar content marketing – een nieuwe vorm van online adverteren die jouw merk op een subtiele manier in de verf zet.

Online adverteren op sociale media

Wil je jouw boodschap verspreiden op basis van demografische criteria, zoals leeftijd, geslacht of hobbies? Dan zijn sociale media de beste promotiekanalen.

Er zijn honderden sociale netwerken. De ene al wat groter dan de andere. Een groot deel hiervan is irrelevant omdat ze in België te weinig gebruikt worden of een heel specifieke doelgroep hebben. Daarom beperk ik mijn diensten tot vijf kanalen.

Je kan adverteren op:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube
  • Linkedin

Ik help jou graag met alle aspecten van sociale advertising, gaande van de ontwikkeling van een strategie en het ontwerp van banners tot het opzetten van campagnes en de rapportering.

Social media marketing kan voor verschillende doeleinden ingezet worden. Heel wat ondernemingen gebruiken het om hun merkbekendheid te verhogen, andere gebruiken het om bezoekers naar hun website te lokken. Eén ding staat vast: adverteren op sociale media is maatwerk.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.

Veelgestelde vragen

Heeft Adwords een invloed op SEO?

Nee, de organische zoekresultaten en Google Adwords staan volledig los van elkaar. Adverteren in Google heeft dus geen invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Daarvoor gebruik je zoekmachine optimalisatie.

Waarom is er een beheerskost voor Adwords?

Naast de advertentiekosten die je rechtstreeks aan Google betaald, is er een maandelijkse beheerskost. Hierin is inbegrepen: opvolging van de campagnes, optimalisatie en rapportering. Dankzij deze optimalisatie zal de ROI van Adwords verbeteren. Er worden bijvoorbeeld meerdere advertentieteksten getest, irrelevante zoektermen verwijderd, landingspagina’s bijgestuurd, enz. Het resultaat: meer bezoekers voor hetzelfde budget.

Hoe werken advertenties op Facebook?

Facebook advertenties worden getoond aan gebruikers op basis van hun locatie, leeftijd, geslacht, interesses, … Er zijn diverse soorten advertenties om uit te kiezen, gaande van eenvoudige afbeeldingen tot carousels. Advertenties verschijnen in de news feed of in de zijbalk op Facebook.com. Advertenties op Instagram worden ook via Facebook opgezet en beheerd.

Hoeveel kost adverteren op Facebook?

Het is moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te plakken. De cost-per-click (CPC) of cost-per-mille (CPM) is afhankelijk van de targeting en kwaliteit van de advertenties. Houd rekening met een gemiddelde kost van €0,22 bij een CPC campagne en €6 bij een CPM campagne.

Hoeveel kost Adwords?

Hoeveel budget je investeert, kies je helemaal zelf. Adwords werkt namelijk met een dagbudget. Op het einde van de maand lopen de kosten nooit hoger op dan 31 keer het dagbudget. Bovendien kan je op eender welk moment de campagnes pauzeren/stopzetten, zonder extra kosten. Je hebt dus volledige controle over jouw online advertenties.

Kan ik een Adwords campagne voor enkele weken proberen?

Ja hoor, het is perfect mogelijk om – als test – een campagne op te zetten en nadien de resultaten te beoordelen. Als Google Partner mag ik trouwens een promocode aanbieden die recht geeft op gratis advertentietegoed. Contacteer mij voor meer informatie.

Hoe werken advertenties op Twitter?

Twitter advertenties werken in grote mate op dezelfde manier als Facebook. Kies een doelgroep op basis van demografische criteria, stel een advertentie-tweet op en kies een budget. De opvolging van de campagne gebeurt in Twitter zelf.

Hoe kan ik adverteren op YouTube?

YouTube advertenties worden beheerd via Google Adwords. Om een YouTube campagne te starten, heb je uiteraard een passende video nodig. De targeting gebeurt op basis van locatie, leeftijd, onderwerpen, enz.

Hoeveel kosten YouTube advertenties?

De kostprijs van YouTube advertenties is – net als andere kanalen – afhankelijk van de targeting en de kwaliteit van de advertenties. Zoals steeds heb je volledig controle over jouw budget. Goed om te weten: indien een gebruiker minder dan 30 seconden kijkt, betaal je niets.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.