Online adverteren op Google

Trek meer klanten aan met tekstadvertenties in Google of ga voor een bannercampagne op relevante websites.

adverteren op google

Adverteren op Google

In België is Google nog steeds veruit de meest populaire zoekmachine. Maar liefst 94% van alle zoekopdrachten vindt plaats op deze site. Die zoekopdrachten zijn heel uiteenlopend. Sommige zijn puur als ontspanning, zoals “kat video’s“, terwijl andere een meer commercieel doel hebben. Denk bijvoorbeeld aan “iPhone kopen“, “advocaat Leuven” of “tuinarchitect“. Als moderne onderneming wil je natuurlijk gevonden worden voor deze zoektermen.

Zoekmachine optimalisatie zorgt dat jouw website verschijnt voor de juiste zoektermen.

Maar dat neemt wat tijd in beslag.

Ondernemingen die sneller resultaat willen, kunnen online adverteren in Google. Via het Google Adwords programma verschijnt jouw advertentie boven- of onderaan de zoekresultaten. Je kiest zelf welke termen hiervoor in aanmerking komen. Bovendien betaal je enkel wanneer iemand op de advertentie klikt.

“Mensen vinden jouw bedrijf op Google op het moment dat ze zoeken naar de producten of diensten die je aanbiedt.”

Wat adverteren in Google Adwords nog interessanter maakt, zijn de vele uitbreidingsmogelijkheden.

Je hebt de mogelijkheid om advertenties te beperken tot een bepaalde regio. Dat kan een land zijn, maar evengoed een provincie, een stad of een straal rond jouw winkel. Wil je enkel op mobiele toestellen adverteren? Dat is met Adwords geen enkel probleem. Je kan zelfs advertenties koppelen aan de openingsuren, zodat klanten jouw meteen kunnen opbellen.

Maar misschien nog het mooiste van dit verhaal: alles is meetbaar. Bij digitale campagnes weet je exact welke zoekwoorden en advertenties voor de meeste conversies zorgen. Met deze informatie wordt de campagne geoptimaliseerd om de ROI te verhogen.

Fuseo is Google Partner

De Google Partner badge laat zien dat de houder geslaagd is voor Google AdWords-productcertificatietesten en zijn productkennis up-to-date is.

De voordelen van Adwords

Gericht adverteren

Je kiest zelf op welke termen je adverteert. Zo ben je zeker dat men interesse heeft in jouw product of dienst.

Budgetvriendelijk

Adwords gebruikt een cost-per-click model. Je betaalt enkel indien iemand op de advertentie klikt.

Wereldwijd of lokaal

Bereik potentiële klanten op loopafstand van je bedrijf of richt je campagnes op hele regio’s of landen.

Budget onder controle

Kies zelf hoeveel budget je investeert. Stop op eender welk moment, zonder annuleringskosten.

Alles is meetbaar

Het grote voordeel van online adverteren is de transparantie. Met deze waardevolle informatie kunnen we campagnes bijsturen en optimaliseren.

Timing en meer

Tenslotte heb je de mogelijkheid om te spelen met timings, dynamische teksten, telefoonnummers en meer.

Online adverteren met banners

Google Adwords heeft naast het Search Network – voor advertenties in de zoekresultaten – nog een tweede luik: Display Network.

Het Display Network laat bedrijven toe om banners en andere visuele advertenties op websites te plaatsen die deel uitmaken van dit netwerk. In het aanbod zitten meer dan 2 miljoen websites die samen 90% van de internetgebruikers bereikt.

De plaatsing van deze visuele advertenties gebeurt automatisch op basis van keywords en onderwerpen, of door middel van een manuele selectie.

Remarketing is een van de krachtigste onderdelen van het Display Network. Hierbij worden advertenties getoond aan gebruikers die reeds interesse hebben getoond in jouw product, bijvoorbeeld wanneer ze een productpagina bekeken.

Kortom, met display ads zorg je voor:

  • Meer verkoop
  • Een grotere merkbekendheid
  • Hogere klantenloyaliteit

Helaas zijn niet alle websites met display advertenties bereikbaar via Google Adwords. Sommige sites beheren dit zelf. Ook wie online advertenties wil plaatsen op deze websites kan bij Fuseo terecht. Ik zorg voor de opmaak van het visuele materiaal, de plaatsing en de rapportering.

PS: neem ook eens een kijkje naar content marketing – een nieuwe vorm van online adverteren die jouw merk op een subtiele manier in de verf zet.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.

Veelgestelde vragen

Heeft Adwords een invloed op SEO?

Nee, de organische zoekresultaten en Google Adwords staan volledig los van elkaar. Adverteren op Google heeft dus geen invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Daarvoor gebruik je zoekmachine optimalisatie.

Hoe wordt mijn positie bepaald?

Wie adverteert op Google, zal merken dat zijn/haar advertentie op verschillende plaatsen terechtkomt. Dat kan boven de organische zoekresultaten zijn, maar ook eronder. Soms sta je zelfs op pagina 2 of 3. De positie is afhankelijk van je cost-per-click (CPC) en kwaliteitsscore. De CPC is het max. dat je wil betalen per bezoeker, terwijl de kwaliteitsscore de relevantie van je campagne meet. Meer info >

Waarom is er een beheerskost voor Adwords?

Naast de advertentiekosten die je rechtstreeks aan Google betaald, is er een maandelijkse managementkost. Hierin is inbegrepen: opvolging van de campagnes, optimalisatie en rapportering. Dankzij deze optimalisatie zal de ROI van Adwords verbeteren. Er worden bijvoorbeeld meerdere advertentieteksten getest, irrelevante zoektermen verwijderd, landingspagina’s bijgestuurd, enz. Het resultaat: meer bezoekers voor hetzelfde budget.

Waarom is er een beheerskost voor Adwords?

Naast de advertentiekosten die je rechtstreeks aan Google betaald, is er een maandelijkse beheerskost. Hierin is inbegrepen: opvolging van de campagnes, optimalisatie en rapportering. Dankzij deze optimalisatie zal de ROI van Adwords verbeteren. Er worden bijvoorbeeld meerdere advertentieteksten getest, irrelevante zoektermen verwijderd, landingspagina’s bijgestuurd, enz. Het resultaat: meer bezoekers voor hetzelfde budget.

Wat is Google Adwords Express?

Express is de ‘light’ versie van Adwords. Die is ideaal om snel en eenvoudig een campagne te lanceren. Helaas mist Adwords Express enkele belangrijke functies om meer uit je budget te halen. De expertenmodus is dus veel interessanter.

Hoeveel kost Adwords?

Hoeveel budget je investeert, kies je helemaal zelf. Adwords werkt namelijk met een dagbudget. Op het einde van de maand lopen de kosten nooit hoger op dan 31 keer het dagbudget. Bovendien kan je op eender welk moment de campagnes pauzeren/stopzetten, zonder extra kosten. Je hebt dus volledige controle over jouw online advertenties.

Kan ik gratis adverteren op Google?

Nee, gratis adverteren op Google is niet mogelijk. Bij Adwords betaal je per bezoeker. Zoekmachine optimalisatie kan wel gratis bezoekers opleveren.

Kan ik een Adwords campagne voor enkele weken proberen?

Ja hoor, het is perfect mogelijk om – als test – een campagne op te zetten en nadien de resultaten te beoordelen. Als Google Partner mag ik trouwens een promocode aanbieden die recht geeft op gratis advertentietegoed. Contacteer mij voor meer informatie.

Hoe kan ik adverteren op YouTube?

YouTube advertenties worden beheerd via Google Adwords. Om een YouTube campagne te starten, heb je uiteraard een passende video nodig. De targeting gebeurt op basis van locatie, leeftijd, onderwerpen, enz.

Zijn advertenties in apps mogelijk?

Ja, Adwords laat je ook toe om te adverteren in smartphone apps. Dat is ideaal voor bedrijven die specifieke producten of diensten aanbieden.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.