Online reclame maken: wat zijn de beste kanalen?

online reclame maken

Van flyers tot regionale krantjes: bedrijven laten traditionele media steeds vaker links liggen ten voordele van online kanalen. Wil jij ook online reclame maken? Ontdek de gratis en betalende opties.

Gratis online reclame maken

Google Mijn Bedrijf

Maak eerst een Google Mijn Bedrijf profiel aan. Hiermee ben je beter lokaal vindbaar.

Dankzij dit profiel weet Google wat voor een bedrijf je hebt (bv. een traiteurzaak) en waar je gevestigd bent. Stel dat je zaak in Antwerpen gelegen is en iemand zoekt naar ’traiteur antwerpen’ in Google, dan zal je profiel in het kaartje met lokale zoekresultaten verschijnen – gratis en voor niets. Handig, toch?

Sociale media

Je kan ook gratis online reclame maken via sociale media. Door berichten te posten op Facebook, Linkedin, Instagram, TikTok… kan je je doelgroep makkelijk bereiken.

Je bereik is afhankelijk van het aantal volgers. Het vraagt wat tijd om de kaap van honderd, duizend, tienduizend… volgers te overschrijden. 

Wil je toch sneller groeien? Kies dan voor betalende reclame op deze platformen. Hiermee toon je je berichten aan gebruikers die je producten of diensten nog niet kennen. Meer hierover in het volgende hoofdstuk.

Nieuwsbrief

Online reclame maken wil niet zeggen dat je reclame openbaar staat. Je kan ook voor een ‘gesloten’ kanaal kiezen zoals nieuwsbrieven. 

E-mailmarketing is een efficiënte manier om bestaande klanten op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen of geïnteresseerde bezoekers te overtuigen om een aankoop te doen. 

Bovendien zijn er heel wat mogelijkheden qua automatisatie. Zo maak je online reclame op automatische piloot. 

Website

Ja, ook je website is een reclamekanaal. 

Consumenten starten hun aankoopproces dikwijls in Google. Wanneer je website hoog scoort via SEO, zal je veel bezoekers aantrekken. Vermeld een duidelijke call-to-action op de pagina om van deze bezoekers klanten te maken. 

Betalend online reclame maken

Adverteren in de zoekresultaten

Wil je gericht online adverteren? Dan is Google Ads een interessante optie.

Het voordeel van search campagnes in Google Ads is dat je adverteert op basis van zoektermen. Die maken de intentie van de gebruiker duidelijk. Als elektricien is het bijvoorbeeld nuttig om te adverteren op het keyword ‘kostprijs elektriciteit nieuwbouw’, omdat je weet dat die persoon waarschijnlijk je diensten nodig heeft. 

Er zitten trouwens verschillende soorten advertenties in de zoekresultaten:

Goed om te weten: de positie van je advertentie is afhankelijk van de geboden CPC en een Quality Score (een score van nul tot tien die zegt hoe relevant je advertenties en landingspagina’s zijn). Soms verschijn je bovenaan de zoekresultaten, soms onderaan en soms helemaal niet.

Adverteren met banners

Online adverteren staat dikwijls synoniem met banners. Deze (bewegende) advertenties worden op allerlei websites getoond. Je vindt ze in verschillende formaten, van kleine rechthoeken tot langwerpige skyscraper ads.

Banners zijn ideaal om merkbekendheid te genereren. Ze worden dikwijls ingezet bij remarketing campagnes. Dit wil zeggen dat je advertenties toont aan gebruikers die je website reeds bezocht hebben (maar misschien nog geen aankoop deden). 

banner advertentie
Voorbeeld van een webpagina met een advertentiebanner aan de rechterkant

Adverteren op sociale media

De laatste jaren kiezen steeds meer bedrijven voor sociale media als advertentiekanaal. Dat is geen verrassing. Facebook, Instagram, Linkedin… zijn interessante netwerken om beslissingen van je doelgroep te beïnvloeden.

De kracht zit in de targeting mogelijkheden. Je adverteert op basis van demografische gegevens, zoals geslacht, leeftijd en interesses. 

Wil je bijvoorbeeld als sportwinkel vrouwen bereiken die graag tennis spelen? Dat is perfect mogelijk.

Net zoals bij Google Ads kan je inzetten op remarketing. Gebruikers die eerder al je website bezochten, zien dan relevante advertenties op Facebook, Instagram of een ander sociaal netwerk. 

Op welk kanaal moet je inzetten?

Het antwoord hangt af van je doelgroep en doelstellingen:

Facebook

  • Doelpubliek: Grote massa, vooral 35-plussers
  • Bedrijven: heel breed, B2B en B2C
  • Doelen: websiteverkeer en awareness

Instagram

  • Doelpubliek: Tussen 18 en 35 jaar
  • Bedrijven: focus op thema’s zoals food, fashion, beauty, design…
  • Doelen: branding en awareness

Linkedin

  • Doelpubliek: 18 tot 65-jarigen, doorgaans met hoger diploma
  • Bedrijven: B2B
  • Doelen: personeel aantrekken, klanten werven en awareness

Pinterest

  • Doelpubliek: voornamelijk vrouwen tussen 20 en 40 jaar
  • Bedrijven: focus op fashion, beauty, architecteur, interieur, koken…
  • Doelen: inspireren, websiteverkeer, awareness

Adverteren op YouTube

Video is aan een opmars bezig. Kijk maar naar het succes van Instagram Reels en TikTok.

Wie online reclame wil maken, moet dus zeker dit kanaal overwegen. Met videoadvertenties kan je de bekendheid van je merk vergroten door de interesse ervoor en de vraag ernaar onder een brede doelgroep te stimuleren.

YouTube is hiervoor het meest geschikte kanaal. Google Ads laat je toe om op YouTube te adverteren. Er zijn verschillende indelingen mogelijkheden:

  • Advertenties voor of tijdens video’s (al dan niet overslaagbaar)
  • In-feed advertenties
  • Masthead advertenties 
online reclame maken op youtube

Promotionele artikels kopen

Een laatste manier om betalend online reclame te maken, die je misschien nog niet kent, zijn promotionele artikels.

Het idee is simpel: je werkt samen met een online magazine om in ruil voor een bepaald bedrag een artikel te publiceren. Dit artikel bevat een vermelding van je merk met een link naar je website.

Promotionele artikels zijn interessant omwille van drie redenen:

De kostprijs van zo’n artikel is afhankelijk van diverse factoren, waaronder het bereik van de website, het al dan niet doorposten op sociale media, enz. Vraag steeds een mediakit om te vergelijken. 

Welk kanaal werkt het beste?

Je vraagt jezelf waarschijnlijk af wat het beste kanaal is om online reclame te maken.

Wel, het antwoord is afhankelijk van verschillende factoren.

Wat zijn je doelstellingen? Op welke kanalen is je doelgroep actief? Wat is je budget? Waar behaal je de hoogste ROI?

Wil je naamsbekendheid opbouwen? Dan zijn Google Display Ads en social ads een uitstekende keuze. Hiermee blijft je merk in het achterhoofd van mensen plakken. Op deze manier denken ze hopelijk aan jouw producten of diensten wanneer ze klaar zijn voor een aankoop.

Wil je directe verkopen realiseren? Maak reclame in de zoekresultaten. Dat kan via de traditionele tekstadvertenties, maar ook via shopping ads wanneer je een webshop hebt.

Wil je meer klanten naar je winkel lokken? Een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel is een goed startpunt. Daarnaast is het mogelijk om lokaal te adverteren via Google, Facebook, Instagram en andere netwerken.

Testen, testen, testen

Wat het beste kanaal is om reclame te maken op het internet verschilt van bedrijf tot bedrijf – en vaak zelfs van campagne tot campagne. 

Daarom raad ik aan om zoveel mogelijk te testen. Probeer enkele kanalen, analyseer de resultaten, vergelijk ze en bepaal wat voor jouw onderneming het beste werkt

Een goede en betrouwbare meting is hierbij cruciaal. Want met onvolledige of foutieve data trek je verkeerde conclusies. Zorg er dus voor dat de tracking op punt staat voordat je campagnes lanceert.

hulp nodig?

Start met online reclame

Wil je online reclame maken voor je producten of diensten? Ik help je graag verder. Als freelancer specialiseer ik me in Google Ads campagnes, zoals advertenties in de zoekresultaten, banners, YouTube ads, enz. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.