Google Ads

Online adverteren met Google Ads

Toon advertenties in de zoekresultaten, plaats banners op relevante websites of zet je bedrijf in de kijker op YouTube; met Google Ads is het allemaal mogelijk.

online adverteren in google
Zoekmachine adverteren

Adverteren op Google

In België is Google nog steeds veruit de meest populaire zoekmachine. Maar liefst 94% van alle zoekopdrachten vindt plaats op deze site. Die zoekopdrachten zijn heel uiteenlopend. Sommige zijn puur als ontspanning, zoals “kat video’s“, terwijl andere een meer commercieel doel hebben. Denk bijvoorbeeld aan “iPhone kopen“, “advocaat Leuven” of “tuinarchitect“. Als moderne onderneming wil je natuurlijk gevonden worden voor deze zoektermen.

Zoekmachine optimalisatie zorgt dat jouw website verschijnt voor de juiste zoektermen.

Maar dat neemt wat tijd in beslag.

Ondernemingen die sneller resultaat willen, kunnen online adverteren in Google. Via het Google Ads programma (vroeger Google Adwords) verschijnt jouw advertentie boven- of onderaan de zoekresultaten. Je kiest zelf welke termen hiervoor in aanmerking komen. Bovendien betaal je enkel wanneer iemand op de advertentie klikt.

Mensen vinden jouw bedrijf op Google op het moment dat ze zoeken naar de producten of diensten die je aanbiedt.

Wat adverteren in Google Ads nog interessanter maakt, zijn de vele uitbreidingsmogelijkheden.

Je hebt de mogelijkheid om advertenties te beperken tot een bepaalde regio. Dat kan een land zijn, maar evengoed een provincie, een stad of een straal rond jouw winkel. Wil je enkel op mobiele toestellen adverteren? Dat is met Adwords geen enkel probleem. Je kan zelfs advertenties koppelen aan de openingsuren, zodat klanten jouw meteen kunnen opbellen.

Maar misschien nog het mooiste van dit verhaal: alles is meetbaar. Bij digitale campagnes weet je exact welke zoekwoorden en advertenties voor de meeste conversies zorgen. Met deze informatie wordt de campagne geoptimaliseerd om de ROI te verhogen.

Bannercampagnes

Online adverteren met banners

Google Ads heeft naast het Search Network (voor advertenties in de zoekresultaten) nog een tweede luik: het Display Network.

Het Display Network laat bedrijven toe om banners en andere visuele advertenties op websites te plaatsen die deel uitmaken van dit netwerk. In het aanbod zitten meer dan 2 miljoen websites die samen 90% van de internetgebruikers bereikt.

De plaatsing van deze visuele advertenties gebeurt automatisch op basis van keywords en onderwerpen, of door middel van een manuele selectie.

Remarkting

Remarketing is een van de krachtigste onderdelen van het Display Network. Hierbij worden advertenties getoond aan gebruikers die reeds interesse hebben getoond in jouw product, bijvoorbeeld wanneer ze een productpagina bekeken.

Met behulp van banners herinner je deze consumenten aan jouw bedrijf. Misschien geeft dat de doorslag om tot een aankoop over te gaan.

Voordelen

De voordelen van Google Ads

Google houdt rekening met meer dan 200 factoren om de zoekresultaten te rangschikken. Zoekmachines kijken niet alleen naar de inhoud van een website, maar ook naar externe gegevens zoals backlinks. Omdat er met zoveel zaken moet rekening gehouden worden, is SEO een arbeidsintensief proces.

Gericht adverteren

Je kiest zelf op welke termen je adverteert. Zo ben je zeker dat men interesse heeft in jouw producten of diensten. Zijn er bepaalde woorden die niet relevant zijn? Dan sluiten we die uit, zodat je geen budget verspilt.

Budgetvriendelijk

Adwords gebruikt een cost-per-click model. Google rekent dus enkel een vergoeding aan wanneer iemand op de advertentie klikt en je website bezoekt. Kortom; je betaalt enkel voor resultaat;

Wereldwijd of lokaal

Bereik potentiële klanten op loopafstand van je bedrijf of richt je campagnes op grotere regio’s of volledige landen. Je kan zelfs adverteren in meerdere talen.

Altijd controle

Kies zelf hoeveel budget je investeert. Er zijn geen minimumbedragen. Goed om te weten: je kan de campagnes op elk moment stoppen, zonder annuleringskosten.

Alles is meetbaar

Het grote voordeel van online adverteren is de transparantie. Met deze waardevolle informatie kunnen we campagnes bijsturen en optimaliseren.

Mijn diensten

Zo kan ik jou helpen

Wil je online adverteren via Google Ads? Dan ben je aan het juist adres. Ik zorg voor de opstart van jouw campagnes en het beheer ervan.

Opstart

Een advertentiecampagne vraagt heel wat voorbereiding. We moeten een strategie bepalen, advertentiegroepen opzetten, landingspagina’s aanmaken, advertenties creëren, enz. Fuseo neemt heel dit proces in handen, zodat jij meer tijd hebt voor andere taken.

  • Bepalen van advertentiestrategie
  • Creatie van advertenties, landingspagina's en meer
  • Setup van campagnes in Google Ads

Campaign management

Online campagnes opzetten is slechts de helft van het werk. Want van zodra alle advertenties lopen is er nog een optimalisatie nodig. Op deze manier haal je meer uit jouw budget; meer conversies voor minder geld. In het maandelijkse campaign management is ook een rapportering inbegrepen.

  • Optimalisatie van lopende campagnes
  • Dagelijks beheer (promo's toevoegen, tijdelijke ads lanceren...)
  • Maandelijkse rapportering

Google Ads audit

Heb je reeds een lopende Google Ads campagne en wil je die laten nakijken door een expert? Bestel dan een SEA audit. Ik analyseer alle advertentiegroepen, stuur bij waar nodig en geef advies voor de toekomst.

  • SEA audit door een expert
  • Haal meer uit je campagnes
  • Advies voor de toekomst
FAQ

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je nog enkele veelgestelde vragen over online adverteren met Google Ads. Staat jouw antwoord er niet bij? Contacteer mij via kevin@fuseo.be.

Nee, de organische zoekresultaten en Google Adwords staan volledig los van elkaar. Adverteren op Google heeft dus geen invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Daarvoor gebruik je zoekmachine optimalisatie.

Wie adverteert op Google, zal merken dat zijn/haar advertentie op verschillende plaatsen terechtkomt. Dat kan boven de organische zoekresultaten zijn, maar ook eronder. Soms sta je zelfs op pagina 2 of 3. De positie is afhankelijk van je cost-per-click (CPC) en kwaliteitsscore. De CPC is het max. dat je wil betalen per bezoeker, terwijl de kwaliteitsscore de relevantie van je campagne meet. Meer info >

Hoeveel budget je investeert, kies je helemaal zelf. Natuurlijk is er een verband tussen het budget en de resultaten. Wanneer je wil inspelen op een grote groep keywords met veel concurrentie in een brede regio, heb je natuurlijk meer budget nodig dan wanneer je een kleine lokale campagne opzet. Ik adviseer klanten steeds omtrent het ideale advertentiebudget.

Nee, gratis adverteren op Google is niet mogelijk. Bij Adwords betaal je per bezoeker. Zoekmachine optimalisatie kan wel gratis bezoekers opleveren.

Ja hoor, het is perfect mogelijk om – als test – een campagne op te zetten en nadien de resultaten te beoordelen. Als Google Partner mag ik trouwens een promocode aanbieden die recht geeft op gratis advertentietegoed. Contacteer mij voor meer informatie.

YouTube advertenties worden beheerd via Google Ads. Om een YouTube campagne te starten, heb je uiteraard een passende video nodig. De targeting gebeurt op basis van locatie, leeftijd, onderwerpen… of remarketing.

Ja, Google Ads laat je ook toe om te adverteren in smartphone apps. Dat is ideaal voor bedrijven die specifieke producten of diensten aanbieden.

Inhoudsopgave