Zoekmachine Optimalisatie

Scoor hoog in Google met behulp van SEO

Iedereen wil hoog in Google komen. Via zoekmachine optimalisatie bereik je topposities, en dus ook meer potentiële klanten.

zoekmachine optimalisatie
Definitie

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of search engine optimization (SEO) is een reeks van technieken om een web pagina zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische zoekresultaten.

De organische zoekresultaten zijn de 10 links die je te zien krijgt na een zoekopdracht. Die zijn gratis. Je betaalt dus niets wanneer een bezoeker hierop klikt (in tegenstelling tot de gesponsorde zoekresultaten van Google Adwords).

Pagina #1 is een gesponsord zoekresultaat via Google Ads. Je krijgt een betere positie door je kwaliteitsscore en budget te optimaliseren. Pagina #2 is een organisch zoekresultaat. Je krijgt een betere positie via SEO.
Het nut van SEO

Waarom is SEO belangrijk?

Vandaag de dag zoekt ruim 60% van alle consumenten online informatie op voor een aankoop. Als onderneming wil je toch gevonden worden door deze consumenten? Zoekmachine optimalisatie zorgt hiervoor!

Hoog scoren betekent meer inkomsten.

Een hogere positie in Google staat namelijk gelijk aan meer bezoekers. En extra bezoekers zorgen voor meer inkomsten – in jouw webshop of traditionele winkel.

Uit onderzoeken van Optify (2010) en Chitika (2013) blijkt dat het zoekresultaat op de eerste positie gemiddeld 34% van alle clicks krijgt, terwijl dit op de tiende plaats daalt naar amper 4%. Bij zoekwoorden die maandelijks duizenden keer worden gezocht, maakt dit een groot verschil!

Ranking factors

Hoe optimaliseer ik mijn site voor zoekmachines?

Google houdt rekening met meer dan 200 factoren om de zoekresultaten te rangschikken. Zoekmachines kijken niet alleen naar de inhoud van een website, maar ook naar externe gegevens zoals backlinks. Omdat er met zoveel zaken moet rekening gehouden worden, is SEO een arbeidsintensief proces.

Inhoudelijke factoren

Eerst wordt er gekeken naar de huidige inhoud van de website. Zijn er bepaalde zoektermen die niet aangesproken worden? Ontbreekt er belangrijke content? Hoe zit het met interne links? Ook aan de user experience wordt gedacht.

Technische factoren

Kan jouw website makkelijk door zoekmachines geanalyseerd worden? Zijn er pagina’s die ze beter niet in hun index opnemen? Kan de laadsnelheid beter? In de tweede stap wordt de website technisch onder de loep genomen en geoptimaliseerd.

Externe factoren

Externe factoren worden vaak vergeten, hoewel ze enorm belangrijk zijn. Zoekmachines als Google houden rekening met het aantal links naar een website om een autoriteit toe te kennen. Meer links zorgt voor een hogere positie.

Mijn diensten

Zo kan ik jou helpen.

Elke onderneming is uniek. Daarom vraagt elke website een andere aanpak. SEO is dus steeds maatwerk.

Er zijn verschillende mogelijkheden op het vlak van zoekmachine optimalisatie, gaande van een eenmalige analyse tot een volledige uitbesteding van alle werkzaamheden. Zo is er een passende oplossing voor elk type onderneming of vereniging.

Optie 1: een SEO-audit

Een SEO Audit is een eenmalige analyse van de volledige website. Je ontvangt een uitgebreid rapport met een gedetailleerde omschrijving van de aanpassingen die nodig zijn om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines. Met deze stap-voor-stap instructies kan je webmaster zelf aan de slag om je online concurrentiekracht te vergroten.

Optie 2: uitbesteding van SEO

Geen zin om tijd te spenderen aan zoekmachine optimalisatie. Spendeert je liever jouw volle aandacht aan je core business? Besteed dan alle SEO werkzaamheden uit. Ik zorg voor een inhoudelijke en technische optimalisatie van de website, inclusief link building. Eventueel kan ook content marketing aan dit pakket toegevoegd worden.

Optie 3: SEO-opleiding

Wil je jouw werknemers alle trucjes van zoekmachine optimalisatie leren? Dan is de SEO opleiding een uitstekende keuze. Tijdens deze sessie (halve of volledige dag) worden alle aspecten van de optimalisatie van een website besproken. Deze opleiding wordt steeds op maat gemaakt van de onderneming.

Optie 4: consulting

Zoekmachine optimalisatie roept heel wat vragen op. Dan is het nuttig om even de hulp van een expert in te schakelen. Als consultant denk ik mee na over de ideale strategie en help ik bij het oplossen van complexe problemen. Kleine vragen of grote uitdagingen; ik sta voor jou klaar.

FAQ

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je nog enkele veelgestelde vragen over zoekmachine optimalisatie. Staat jouw antwoord er niet bij? Contacteer mij via kevin@fuseo.be.

Een vraag die we regelmatig krijgen: “wanneer zie ik effect van mijn zoekmachine optimalisatie?” Omdat SEO een arbeidsintensief proces is, duurt het enige tijd voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn. Bovendien hebben zoekmachines tijd nodig om alle aanpassingen op te pikken. En vergeet niet dat ook de concurrentie niet blijft stilstaan. De eerste SEO resultaten zijn zichtbaar na 4 à 6 maanden.

Nee, SEA campagnes (via Google Adwords) hebben geen invloed op de zoekresultaten. Beide netwerken staan los van elkaar.

Nee, hoe vaak een pagina gedeeld wordt op Facebook, Twitter, Google+, … heeft geen invloed op jouw prestaties in de zoekresultaten.

De kostprijs van zoekmachine optimalisatie verschilt van project tot project. Een kleine statische site of een uitgebreide webshop: iedere website heeft haar eigen noden. Daarom is het onmogelijk om vaste SEO optimalisatie prijzen te communiceren. Het is immers maatwerk. Graag een prijs voor jouw project? Ik maak graag een op maat gemaakte offerte om jouw website meer bezoekers te bezorgen. Neem snel contact op!

Ja, er zijn heel wat zaken die je zelf kan doen. Dankzij onze SEO opleidingen kan je zelf aan de slag om een website te optimaliseren.

Zoekmachine optimalisatie is een voortdurend proces van analyseren, aanpassen en controleren. De inhoud van de website wordt afgestemd op jouw doelgroep, technische fouten worden opgelost, er wordt aan link building gedaan, enz. Bovendien durven de spelregels wel eens te veranderen. Een goede SEO firma is op de hoogte van de nieuwste trends en best practices om snel in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen. Tenslotte blijft de concurrentie ook niet stilstaan. Je merkt het meteen: er is heel wat werk aan de winkel. Daarom is zoekmachine optimalisatie geen eenmalige investering.

Google is veruit de grootste zoekmachine in België. Bing komt op de tweede plaats. Vrijwel alle SEO-technieken die een positieve invloed hebben op Google, zijn ook goed voor Bing. Er moet dus geen onderscheid gemaakt worden tussen deze zoekmachines.

Een zoekmachine optimalisatie expert helpt een website hoog te scoren voor de juiste termen. Een betere positie zorgt voor meer bezoekers. Dat zal de vindbaarheid van je website verhogen en voor meer inkomsten zorgen. Het is dus zeker de investering waard om een SEO specialist in te huren.

Fuseo ligt in het hartje van de provincie Antwerpen, vlakbij Lier. Maar ik help niet alleen Antwerpse ondernemingen met hun online vindbaarheid. Ook bedrijven in Oost-Vlaanderen, Limburg, Vlaams-Brabant en andere Belgische provincies kunnen bij mij terecht. Er zitten zelfs enkele internationale klanten in mijn portfolio.

eer weten over zoekmachine optimalisatie? Contacteer mij via de contactpagina. Ik help jou graag verder. Ook onderstaande website kunnen al wat meer informatie geven:

Inhoudsopgave