SEO copywriting

SEO copywriting zorgt voor webteksten waar zowel bezoekers als zoekmachines van houden.

De kunst van SEO copywriting

Goede copywriting overtuigt bezoekers om actie te ondernemen. Maar web copy moet ook zoekmachines overtuigen. Met een geoptimaliseerde tekst zal je hoger scoren in Google. Het geeft jouw rangschikking een boost, wat voor meer klanten zorgt. SEO-copywriting is dus een interessante investering.

“SEO webteksten draaien om de juiste woorden op de juiste plaats, om zowel lezers als zoekmachines te overtuigen.”

Copywriting is in de eerste plaats gericht op de lezer, dat weet elk schrijfbureau. Teksten moeten aanspreken, overtuigen en aanzetten tot actie. Tijdens het schrijven van webteksten vormt het doel steeds de rode draad. Een product kopen, informatie opvragen, een brochure downloaden … daar draait het om.

SEO copywriting heeft nog een tweede luik: zoekmachines overtuigen. Als je Google kan overtuigen dat jouw pagina het beste antwoord is op een zoekopdracht, zal je rangschikking al gauw stijgen.

Webteksten optimaliseren voor zoekmachines is moeilijker dan je denkt. Er zijn verschillende zaken om mee rekening te houden. Komt het trefwoord op de juiste plaatsen terug? Is alle content leesbaar voor zoekmachines? Hoe relevant is de informatie? Tegenwoordig kijkt Google ook naar de time on site. Spendeert een gebruiker meerdere minuten op een pagina, dan is de inhoud waarschijnlijk van hoge kwaliteit. Op deze manier wordt het eerste puntje – lezers overtuigen – ook in de rangschikkingsfactoren van Google opgenomen.

SEO copywriting is interessant voor:

Nieuwe webteksten

Ga je een compleet nieuwe website lanceren? Of plan je een uitbreiding met enkele nieuwe pagina’s? In beide scenario’s is SEO copywriting interessant. Alle nieuwe teksten worden geoptimaliseerd voor zoekmachines én gebruikers. Dat is een win-win situatie!

Bestaande webteksten

Ook voor bestaande teksten is het de moeite waard om een SEO copywriter in te schakelen. De inhoud wordt grondig geanalyseerd en herschreven om nog beter te scoren in de zoekresultaten. Met deze SEO webteksten wordt ook Google verliefd op jouw website!

Copywriting en content marketing

SEO webteksten zijn ideaal om goed te scoren in Google.

Maar je kan nog een stapje verder gaan.

Content marketing is een nieuwe vorm van copywriting waarbij artikels worden gepubliceerd om nieuwe klanten aan te trekken en klantenloyaliteit te verhogen. Hoe dat in zijn werk gaat? Simpel: via kwalitatieve content profileer je jezelf als expert. Dat verhoogt het vertrouwen van klanten. Bovendien stijgt je merkbekendheid.

Deze artikels worden verzameld op een blog. Ze zorgen dus voor extra verkeer naar de website. Op deze manier heb je nog meer kansen om jouw producten of diensten in de kijker te zetten.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.

Veelgestelde vragen

Zorgen SEO webteksten ervoor dat mijn pagina op de eerste positie verschijnt in zoekmachines?

Helaas niet. Een geoptimaliseerde tekst is al een stap in de goede richting, maar er zijn nog andere factoren die aandacht verdienen. Zoekmachines kijken ook naar technische beperkingen en externe invloeden (links). SEO copywriting maakt dus deel uit van een groter geheel.

Heb ik aparte pagina’s nodig voor synoniemen van een zoekwoord?

Vroeger ging men zover dat elke zoekterm (enkelvoud of meervoud, zelfs synoniemen) een aparte pagina kreeg. Dat is niet langer nodig. Zoekmachines worden steeds slimmer en begrijpen de inhoud van pagina’s beter dan ooit. Vandaag de dag wordt er gewerkt rond thema’s. Zoektermen die aan elkaar gerelateerd zijn, worden in één webtekst opgenomen.

Is SEO copywriting niet simpelweg een kwestie van één keyword zoveel mogelijk herhalen?

Nee, zo simpel is het niet. In de jaren ’90 werkte deze techniek bijzonder goed. Maar zoekmachines hebben daar een einde aan gemaakt. Gelukkig maar, want het kwam de leesbaarheid niet ten goede.

SEO copywriting draait om de strategische positionering van trefwoorden en gerelateerde termen, aangevulde met enkele technische tweaks.

Werkt SEO copywriting voor alle sectoren?

Zeker en vast. De basisprincipes zijn overal hetzelfde, of je nu teksten nodig hebt voor een kledingzaak of een tegelzetter. Zelfs voor de meest saaie sectoren is het interessant om een SEO copywriter in te huren.

Hoe gaat het schrijfproces in zijn werk?

Elke opdracht start met een briefing. De klant deelt zijn/haar verwachtingen en geeft meer informatie over het product of de dienst in kwestie. Een keyword research komt tijdens deze stap zeker van pas. Daarna wordt een eerste versie van de tekst geschreven en geoptimaliseerd voor zoekmachines. Niet tevreden? Dan volgen er enkele aanpassingsrondes. Want natuurlijk wil je een webtekst die 100% aan jouw verwachtingen voldoet.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.