Local SEO voor regiogebonden bedrijven

local seo

Niet elke onderneming is (inter)nationaal actief. Sommige bedrijven bedienen enkel klanten in de directe omgeving van hun winkel. Local SEO helpt hen hierbij.

Wat is local SEO?

Local SEO is een reeks van technieken om bedrijven vindbaar te maken indien men zoekt naar locatiegebonden keywords. 

Denk bijvoorbeeld aan iemand met bouwplannen die een elektricien zoekt. Waarschijnlijk gebruikt deze persoon een combinatie met de stad of gemeente waarin hij/zij woont, bijvoorbeeld ‘elektricien Lier’ of ‘elektricien Merelbeke’. 

Fysieke winkel of regionale diensten

Local SEO is interessant voor twee soorten bedrijven: met een fysieke winkel en zaken die regionale diensten leveren.

Bij een fysieke winkel komen de klanten uit een straal van x-aantal kilometer van het winkelpunt. Deze afstand varieert naargelang het product of de dienst. Voor een kleine aankoop zoek je waarschijnlijk een leverancier dicht bij huis, terwijl je voor grotere aankopen (bv. een keuken) misschien wat verder wil rijden. 

Local SEO is ook nuttig voor grotere organisaties met meerdere fysieke adressen, zoals een hotelketen. 

Daarnaast willen sommige bedrijven vooral klanten uit hun eigen streek aantrekken. Je kan jezelf inbeelden dat een loodgieter uit Aarschot liever opdrachten in en rond zijn eigen gemeente uitvoert, dan naar Oost of West-Vlaanderen te rijden om daar een werf te doen die op het einde van de rit evenveel opbrengt. Deze verplaatsing is verloren tijd. En zoals je weet: time is money.

Lokale zoektermen

We verdelen deze zoektermen in twee groepen:

1) Expliciet lokale zoektermen

Bij deze zoekopdrachten wordt een locatie expliciet vermeld, of geeft de gebruiker aan dat hij een bedrijf in de buurt zoekt, bijvoorbeeld:

2) Impliciet lokale zoekopdrachten

Deze zoekopdrachten bevatten geen locatie, maar Google weet wel dat de gebruiker liefst resultaten uit de buurt ziet.

Als je bijvoorbeeld ‘dokter’ ingeeft als zoekterm, dan wil je natuurlijk dokters in je eigen gemeente (of eventueel buurgemeenten) zien. Een dokterspraktijk 50 km verderop is niet relevant.

3 Onderdelen van een local SEO strategie

1) Google Mijn Bedrijf

Een van de beste manieren om lokaal vindbaar te zijn, is door een Google Mijn Bedrijf account aan te maken. Op basis van deze informatie weet Google waar je bedrijf gelegen is en tot welke categorie het behoort (kledingwinkel, architectenbureau, communicatiebureau…). Deze informatie wordt gebruikt voor lokale resultaten in Google Maps.

Meer weten? Ontdek hoe je Google Mijn Bedrijf gebruikt.

2) Lokale landingspaginas

Ik raad aan om voor elke fysieke locatie een aparte landingspagina te maken. Voeg een stukje copy toe dat inspeelt op de zoekterm ‘product/dienst + locatie’. Verder kan je deze informatie aanvullen met:

  • Adres van de zaak
  • Telefoonnummer
  • E-mail
  • Openingsuren
  • Bereikbaarheid en parkeergelegenheden
  • Betaalmogelijkheden

3) NAP vermeldingen

NAP staat voor Name, Address & Phone. Een consistente NAP is een belangrijk onderdeel van de lokale zoekalgoritmen van Google.

Een consistente NAP-vermelding op het web vermindert het risico dat zoekmachines fouten maken tijdens de verwerking van deze data. Tegenstrijdige informatie tast het vertrouwen van Google in je website aan. 

Daarnaast is het beter voor klanten. Je wil niet dat iemand contact probeert op te nemen maar een oud telefoonnummer gebruikt. 

Daarom is het zo belangrijk om NAP-vermeldingen bij te houden en indien nodig bij te werken. 

En als je bij NAP-vermeldingen op externe sites ook nog eens een link naar je website kan plaatsen, dan heeft deze nog meer SEO-waarde. Dat is dus een win-win!

hulp nodig?

Start met local SEO

Wil je investeren in local SEO? Je bent aan het juiste adres. Neem contact op en maak een afspraak. Dan kijken we samen hoe we jouw website meer lokale bezoekers bezorgen.