Zakelijk bloggen uitbesteden of zelf doen?

zakelijk bloggen uitbesteden

Als bedrijf een blog starten is een goed idee omwille van verschillende redenen. Je stelt je expertise tentoon, scoort beter in de zoekresultaten en kan de blog hergebruiken op allerlei kanalen, zoals nieuwsbrieven. 

Heel wat ondernemers stellen zich de vraag of ze zakelijk bloggen best uitbesteden of zelf doen. 

Laten we beide aanpakken eens vergelijken…

Waarom zelf bloggen als bedrijf?

Er zijn een heleboel redenen waarom bedrijven alles in-house houden:

1. Snel inspelen op topics

Dankzij de korte communicatielijnen kan je sneller inspelen op bepaalde topics. Dat is vooral handig bij tijdgevoelige onderwerpen, zoals nieuwe wetgevingen of nieuwsberichten. 

Ook het bijsturen van content gaat veel sneller dan wanneer je met een externe partij samenwerkt. 

2. Kleine investering

Heel wat ondernemingen gaan zelf bloggen omdat dit goedkoper is. Ze hebben reeds communicatiemedewerkers die onderwerpen selecteren, research uitvoeren, teksten schrijven en alles publiceren. Ze hoeven dus geen externe partij in te schakelen, waardoor ze kosten uitsparen. 

Waarom zakelijk bloggen uitbesteden?

Het hele proces uitbesteden biedt een aantal interessante voordelen:

1. Beroep doen op specialisten

Zakelijk bloggen vereist heel wat specialistenwerk. Je hebt namelijk een SEO nodig voor het keyword research, een goede copywriter die schrijft voor bezoekers én zoekmachines, een ontwerper die het beeldmateriaal opmaakt, enz. 

Door het zakelijk bloggen uit te besteden wordt voor elk stukje van de puzzel een specialist ingeschakeld. Zo is het eindresultaat groter dan de som van alle delen. 

2. Tijdswinst

Waarschijnlijk zitten je medewerkers tot over hun oren in het werk. Een extra taak erbij nemen, zoals het onderhouden van een bedrijfsblog, is dan onmogelijk. Het bloggen uitbesteden verlaagt de workload van je team. 

3. Extra services

Het zakelijk bloggen kan gecombineerd worden met extra services. Denk bijvoorbeeld aan het promoten van blogs op sociale media, of het herwerken van meerdere blogposts tot een e-book. Op deze manier rendeert je investering nog meer. 

De beste oplossing? Een samenwerking!

Volgens mij zorgt een nauwe samenwerking voor de beste resultaten. 

Een SEO-specialist zal bijvoorbeeld onderwerpen voorstellen op basis van een keyword research. De klant maakt hieruit een selectie – eventueel aangevuld met eigen topics. Nadien volgt een interview met een medewerker van het bedrijf om de inhoud te bespreken. Wat moet er zeker in het artikel zitten? Welke accenten worden er gelegd? Nadien schrijft een SEO-copywriter alles uit. Na feedback van de klant wordt alles met de bijhorende mediabestanden (foto’s, illustraties, video’s…) online gezet en gepromoot.

Zowel de onderneming zelf als de firma waaraan het zakelijk bloggen wordt uitbesteed vervullen dus enkele stappen van het proces. 

Op deze manier combineren we de voordelen van beide aanpakken.

Zo wordt de samenwerking een succes

hulp nodig?

Je wil zakelijk bloggen uitbesteden?

Zoek je iemand om jouw onderneming te helpen met het opbouwen en onderhouden van een blog? Staak je zoektocht maar! Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken – volledig vrijblijvend.