Waarom elk bedrijf een blog nodig heeft

Een stijlvolle, gebruiksvriendelijke website is een must-have voor elke moderne onderneming. Het is immers jouw online visitekaartje. Maar tegenwoordig heeft ook elk bedrijf een blog nodig. Een bedrijfsblog kan immers helpen om jouw marketingdoelstellingen te behalen.

Maar hoe start je met bloggen? Wat heb je nodig? En waarom is dit interessant? Lees verder voor het antwoord.

Voordelen van een bedrijfsblog

Een bedrijfsblog starten is zeker interessant, omdat:

Een bedrijfsblog is een onderdeel van content marketing. Via deze marketingtechniek wil men interessante content verspreiden om nieuwe klanten aan te trekken. Volgens Smartinsights is content marketing de digitale marketing techniek met de grootste impact in 2016.

Zo start je een bedrijfsblog

Als bedrijf starten met bloggen gaat niet van de ene dag op de andere. Er is immers heel wat voorbereiding voor nodig. Volgende stappen worden overlopen:

Stap 1: een blogplatform opzetten

Een goede blog vraagt extra functionaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan een paginering van de hoofdpagina, categorisatie van artikels, het toevoegen van tags, een zoekfunctie, enz. Daarom kiezen heel wat bedrijven voor een blogplatform als WordPress. Een WordPress blog is eenvoudig integreerbaar in een bestaande website. Natuurlijk kan je ook aan jouw webbouwer vragen om zelf een blog op te zetten.

Stap 2: een content marketing strategie ontwikkelen

De content marketing strategie vormt de basis van jouw bedrijfsblog. In dit document worden belangrijke vragen beantwoord, zoals:

  • Welke doelgroep en klantensegmenten willen we bereiken?
  • Welke content types (artikel, video, podcast,…) gaan we hiervoor gebruiken?
  • Welke tone-of-voice past bij onze onderneming?
  • Wat is een goede postfrequentie?
  • Wie gaat de content schrijven en beheren?
  • Hoe gaan we onze bedrijfsblog promoten?

Stap 3: content creatie

Eens bovenstaande vragen zijn opgelost, kunnen we starten met de content creatie. Sommige zaken kan je zelf doen, zoals het schrijven van een eenvoudig artikel, terwijl andere contentvormen de hulp van een specialist vragen (bijvoorbeeld het ontwerp van een infographic).

Stap 4: publicatie en promotie

De publicaties op een bedrijfsblog verschijnen meestal volgens een vooraf opgesteld schema. Deze content kalender toont wanneer welk artikel op de bedrijfsblog komt. Deze content kalender komt ook in de vorige stap van pas. Het laat ons namelijk toe om voorbereidingen te treffen. Sommige publicaties vragen namelijk veel tijd.

Daarna is het tijd om onze bedrijfsblog te promoten. Deze promotie kan gratis zijn, bijvoorbeeld de vermelding van een artikel in een nieuwsbrief, of betalend, zoals een gesponsorde Facebook post.

Stap 5: analyse

Het is een goed idee om op regelmatige tijdstippen een analyse uit te voeren. Zo weet je welk type artikels voor goede resultaten zorgen en welke minder goed werken. Analyseren en bijsturen is dus de boodschap.

Tips voor jouw corporate blog

Een bedrijfsblog starten is al moeilijk genoeg. Wat hulp is dus zeker welkom. Deze tips zullen jouw kans op succes vergroten:

  1. Doe eerst een keyword research om interessante onderwerpen te ontdekken,
  2. Structureer artikels op een duidelijke manier, dat maakt het lezen aangenamer,
  3. Zorg voor een goede on-page SEO,
  4. Zorg dat de bedrijfsblog qua branding bij de rest van de website past,
  5. Laat je inspireren door andere bloggers of bedrijfsblogs,
  6. Een goede titel is erg belangrijk (en zet bezoekers aan het artikel te lezen).
Start met corporate blogging

Hulp nodig?

Zou je graag een bedrijfsblog opzetten? Dan ben je aan het juiste adres. Ik help jou graag bij de opstart van het platform, de ontwikkeling van een content marketing strategie, het schrijven en publiceren van artikels, enz. Contacteer mij om de mogelijkheden te bespreken.