Schrijven voor het web vs. print: dit is het verschil

Print copywriting voor folders en ander drukwerk laat zich niet automatisch vertalen in succesvolle webteksten. Want er is wel degelijk een verschil tussen beide media. Offline versus online teksten; hiermee moet je rekening houden.

Lengte

Bezoekers van je website verkiezen korte, duidelijke teksten. Ze hebben geen tijd om ettelijke paragrafen te lezen. Een te lange tekst zal bezoekers afschrikken en naar de zoekresultaten doen terugkeren. Snoei dus waar nodig.

Structuur

Bij webteksten is de structuur nog belangrijk dan bij print media. Zoals eerder al gezegd; bezoekers willen zo snel mogelijk de juiste info. Maak jouw teksten dus scanbaar met behulp van korte paragrafen, subtitels en opsommingen. 

Links

Web copywriters hebben het voordeel dat ze links kunnen toevoegen. Die geven lezers toegang tot aanvullende informatie. Bovendien zijn hyperlinks perfect voor call-to-actions; “contacteer ons”, “schrijf je in”, “bestel nu”…

SEO

Het grootste verschil tussen offline en online teksten is SEO. Wie schrijft voor het web moet niet alleen aandacht spenderen aan de lezer, maar ook aan zoekmachines. 

Een SEO-copywriter schrijft om hoog te scoren in Google. Hoe? Door aandacht te spenderen aan keywords, interne links, kopteksten, media, meta data, structured data, enz.

F-patroon

Het F-patroon is de manier waarop onze ogen bewegen als we online content lezen. Volgens dit patroon krijgt het paginagedeelte links bovenaan meer aandacht dan teksten rechts onderaan. Als webschrijver moet je hiermee rekening houden. 

Above the fold

Print copywriters weten perfect in welke afmetingen hun teksten gelezen worden. Web copywriters niet. Er zijn namelijk duizenden schermformaten – van grote desktops tot kleine smartphones.

Daarom probeer je tijdens het schrijven van webteksten de voornaamste zaken above the fold te vermelden. Dat is het gedeelte van een webpagina dat zichtbaar is zonder dat een bezoeker naar beneden scrollt.

hulp nodig?

Wil je leren schrijven voor het web?

Goed idee! Tijdens een opleiding op maat leer je alle geheimen van online copywriting. Contacteer mij om de mogelijkheden te bespreken.