Lokaal adverteren met Google Ads

Niet elke onderneming is internationaal actief. Of in heel België. Veel bedrijven werken lokaal en bedienen enkel klanten in de buurt. Denk bijvoorbeeld aan kapperszaken, koffieshops en elektriciens. 

Goed nieuws: lokaal adverteren is tegenwoordig makkelijker dan ooit. Dankzij Google Ads.

Adverteer in de buurt

Voor locatiegebonden ondernemingen is het belangrijk om mensen in de buurt te bereiken. Want een kapper in Antwerpen heeft er geen baat bij dat zijn online advertenties getoond worden aan iemand uit Brugge. Die persoon komt waarschijnlijk toch niet langs (tenzij je een wel erg goede naam hebt opgebouwd).

Met Google Ads bepaal je zelf in welke regio jouw advertenties worden getoond.

Regiotargeting in Google Ads

Bij de creatie van een campagne in Google Ads heb je de mogelijkheid om een regio in te stellen. Je kan plaatsen selecteren of een straal rond een bepaald punt:

  • Plaats - bijvoorbeeld een land (België), regio (Vlaanderen) of gemeente (Lier)
  • Straal - bijvoorbeeld 25 km rond Mechelen

Je mag gerust meerdere plaatsen en stralen combineren. Maak bijvoorbeeld een straal van 20 km rond je winkel en voeg nog enkele individuele gemeenten toe waarvoor je makkelijk bereikbaar bent. 

Wil je absoluut niet getoond worden in een bepaalde regio? Dan kan je locaties uitsluiten. Dat geeft je meer controle over jouw lokale advertenties. 

Creatief met regio's

Wist je al dat er een automatic bid adjustment mogelijk is voor elke regio? Op deze manier wordt jouw lokale zichtbaarheid automatisch verhoogd. Dat is handig wanneer je wil concurreren in een bepaalde streek of de hogere opbrengst per klant wil kapitaliseren. 

Hoe bepaalt Google je locatie?

Bij lokale advertenties is het natuurlijk belangrijk dat Google de locatie van de gebruiker juist inschat. Dat gebeurt op een van deze manieren:

  • IP-adres
  • GPS-coördinaten
  • Wi-Fi locatie
  • Bluetooth
  • GSM-mast

Opgelet: bovenstaande locatiebepalingen worden niet gebruikt indien iemand een locatie in de zoekopdracht specificeert, bijvoorbeeld ‘loodgieter Gent’. 

Location targeting

Standaard worden advertenties getoond aan mensen op basis van hun locatie of de plaatsen waarin ze geïnteresseerd zijn. 

Bij deze optie hoeft de locatie niet in de zoekopdracht te zitten. Iemand die in het centrum van Hasselt zit en ‘restaurant’ opzoekt, krijgt lokale advertenties te zien. Anderzijds geldt dit ook voor iemand die aan de kust woont en ‘restaurant Hasselt’ opzoekt (inclusief de locatie).

In Google Ads heb je de mogelijkheid om dit te beperken tot impliciet locatiegebonden zoekopdrachten (o.b.v. waar de persoon zich bevindt) of expliciet locatiegebonden zoekopdrachten (met een stad of gemeente als zoekterm).

Koppel Google Mijn Bedrijf

Wil je online lokaal adverteren in Google? Koppel dan zeker jouw Google Mijn Bedrijf profiel aan je Google Ads account. Op deze manier verschijnt de winkellocatie onder je advertentie. Dat is handig voor bezoekers. 

lokale advertentie in zoekresultaten
Voorbeeld van een lokale advertentie met een Google Mijn Bedrijf locatie.

Vergeet ook SEO niet

Lokaal adverteren met behulp van Google Ads is snel en efficiënt. Maar het kan een fikse duit kosten. Vergeet daarom niet om ook aandacht te spenderen aan SEO. Want zoekmachine optimalisatie helpt om je lokale vindbaarheid te verbeteren. 

hulp nodig?

Starten met lokale advertenties in Google?

Wil je meer klanten in de buurt bereiken? Online lokaal adverteren via Google Ads is zeker de moeite waard. Contacteer mij om samen de mogelijkheden te bespreken.