De ideale landingspagina: voorbeelden en tips

Ben je bezig met zoekmachine optimalisatie of Adwords campagnes? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van landingspagina’s. Maar wat zijn nu de voordelen ervan? En hoe kan je zo’n landingspagina optimaliseren? Hier lees je er alles over.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina of landing page is een pagina die inspeelt op een specifieke behoefte of zoekopdracht. Bezoekers komen rechtstreeks op deze pagina terecht via zoekmachines of advertenties.

Voordelen van een landingspagina

  • Meer conversies: Omdat de informatie op een landingspagina heel gericht werd samengesteld, is de kans op een conversie groter. Kortom: deze landing pages zorgen voor meer verkopen.
  • Hogere QS in Adwords: Adwords geeft alle zoektermen een kwaliteitsscore. Tijdens de berekening van die score kijkt men ook naar de pagina die bezoekers zien als ze op een advertentie klikken. Met een relevante landingspagina haal je meer uit jouw advertentiebudget.
  • Offline meten: Landingspagina’s zijn ook interessant om offline verkeer te meten. Gebruik een aangepaste URL in brochures, bijvoorbeeld ‘website.be/zomer2018‘, om de impact van dit printmateriaal te meten.

Landingspagina voorbeelden

Er zijn honderden landingspagina’s te vinden op het web. Kijk simpelweg eens naar jouw favoriete softwareproviders om wat inspiratie op te doen. Enkele van mijn favoriete landingspagina voorbeelden zijn: Unbounce Deze pagina heeft alles wat je van een landing page mag verwachten: een opvallende header, testimonials van klanten, een video die kort de belangrijkste functies uitlegt, duidelijke call-to-actions, enz. De hoge kwaliteit van dit voorbeeld is waarschijnlijk geen verrassing, want Unbounce is gespecialiseerd in conversieoptimalisatie via landingspagina’s. ontwerp landingspagina unbounce voorbeeld Salesforce Salesforce is een CRM oplossing die wereldwijd bekend is. Om nieuwe Nederlandstalige klanten aan te trekken, ontwikkelden ze deze landingspagina. Ze geeft meer informatie over de voordelen van deze software, toont enkele awards en heeft een opvallende CTA (probeer het gratis). opmaak landing page van salesforce Combell Een voorbeeldje van dichter bij huis. Combell is een hostingbedrijf dat ondermeer WordPress hosting aanbiedt. Hiervoor hebben ze een aparte pagina opgezet. Er worden verschillende methoden gebruikt om potentiële klanten te overtuigen, zoals promo’s, awards, een nadruk op de veiligheid van de service, een persoonlijke toets (profielfoto van Brecht Ryckaert), enz. voorbeeld landingspagina combell

Zo maak je de beste landingspagina

Landingspagina’s maken is geen exacte wetenschap. Er zijn tientallen elementen die bepalen of een bezoeker tot actie overgaat of niet. Denk bijvoorbeeld aan de structuur van de content, teksten, afbeeldingen, kleuren, buttons, enz. Daarom is het een goed idee om landingspagina’s continu te testen. Maak een tweede variant met een andere call-to-action of een andere aanpassing en meet de invloed op het conversiepercentage. Je zal merken dat zelf kleine aanpassingen een groot effect hebben. Wie meer wil weten over conversion rate optimization (CRO) kan deze guide lezen. Desalniettemin zijn er enkele best practices wanneer het op landingspagina ontwerp aankomt, zoals:

  • Schrijf een duidelijke titel die de aandacht trekt. Dat is het eerste wat bezoekers zien en bepaalt of ze blijven of vertrekken.
  • Plaats jezelf in de schoenen van je doelgroep. Vertaal mogelijke drempels of bezwaren naar voordelen om twijfels weg te werken.
  • Voorzie een duidelijke call-to-action in een opvallende kleur. Karl Gilis geeft enkele handige tips voor het ontwerp van zo’n CTA.
  • Social proof is een krachtig middel om bezoekers over de streep te trekken. Mensen blijven nu eenmaal kuddedieren.
  • Onderschat de kracht van foto’s en video niet. Een goede foto of video kan een wereld van verschil betekenen.
  • Vraag in formulieren enkel naar de meest essentiële informatie. Te lange formulieren doen bezoekers afhaken.
  • Verwijder afleidingen. Daarom hebben veel landingspagina’s geen navigatie bovenaan maar simpelweg een logo.
  • Plaats de belangrijkste info boven de fold, zodat bezoekers niet naar beneden moeten scrollen om die te zien.
  • Meten is weten. Zoals eerder al gezegd (ik kan het niet genoeg benadrukken) is het belangrijk om na het aanmaken van landingspagina’s steeds te testen. Want alles kan beter.