Welke input gebruikt een website tekstschrijver?

input voor tekstschrijver website

Een website is niet compleet zonder teksten. Liefst sterke teksten, die lezers converteren naar betalende klanten. Een copywriter helpt je hiermee. 

Ben jij van plan om een tekstschrijver in te huren? Dan zijn er 5 zaken die niet mogen ontbreken in de briefing. 

Tone of voice

Elke onderneming heeft een eigen persoonlijkheid. Die zien we terug in de tone of voice.

De tone of voice is de stijl waarin je schrijft.

Schrijf je formeel of informeel? Serieus of met een vleugje humor? En zijn er bepaalde termen die je verkiest ten opzichte van andere synoniemen?

Dat is belangrijke info voor een tekstschrijver. De tone of voice zorgt ervoor dat de webteksten niet alleen bij de onderneming passen, maar ook aansluiten bij content die reeds op de website aanwezig is. 

Heeft je bedrijf nog geen duidelijke tone of voice? Volg dan deze tips.

Doelstelling(en)

Alle teksten op een website hebben een bepaald doel. Deze objectieven kunnen erg divers zijn. Bijvoorbeeld:

De briefing voor de tekstschrijver moet duidelijk omschrijven wat het doel is van de pagina. Welke acties moet de lezer ondernemen? Welke URL’s zijn hiervoor relevant?

Op deze manier helpt de copywriter om de doelstellingen van je website te bereiken.

Keyword research

Tekstschrijvers voor websites hebben een keyword research nodig.

Waarom?

Omdat het gebruik van de juiste zoektermen helpt met de optimalisatie van een website voor zoekmachines. 

Voor heel wat producten en diensten bestaan er meerdere synoniemen. Denk bijvoorbeeld aan de termen ‘veranda’, ‘woonveranda’, ‘leefveranda’… Met het oog op SEO moet de tekstschrijver de zoekterm met het hoogste volume op enkele strategische plaatsen gebruiken. 

Een keyword research vertelt  welke woorden niet mogen ontbreken. Daarnaast weet de tekstschrijver op basis van dit rapport wat de primaire en secundaire keywords zijn.

Template eisen

Website tekstschrijvers moeten zich vaak aan inhoudelijke beperkingen houden, omdat de tekst in een bepaalde template wordt gegoten. 

Denk bijvoorbeeld aan copy voor een landingspagina waarin een heel specifieke call to action van maximum 100 tekens staat. Of een blog die wordt afgesloten met een opsomming van de belangrijkste punten.

Zorg ervoor dat deze inhoudelijke eisen ook in de briefing zitten. Anders verspil je tijd (en geld) aan onnodige aanpassingsrondes. 

Insider informatie

Als opdrachtgever vertel je aan de tekstschrijver natuurlijk wat er op de pagina moet komen. Dat doe je aan de hand van insider informatie.

Vraag een expert in het bedrijf om de nodige input te verzamelen. Wat moet er zeker in de tekst staan? Hoe gaat de onderneming om met bepaalde uitdagingen? Wat onderscheidt hun aanpak van concurrenten?

Deze expert kan een manager zijn, maar evengoed een ontwerper, installateur, klantadviseur, enz. 

Mijn advies: kies iemand die dagelijks bezig is met de materie. Deze specialist kan namelijk de beste input leveren voor de tekstschrijver van de website. 

Heb je schrik dat deze informatie te technisch is? Geen probleem. Het is de job van de copywriter om alles te vertalen naar een klaar en duidelijke tekst voor bezoekers. 

 

Website tekstschrijver nodig?

Laat Fuseo je webteksten schrijven

Ben je al een hele tijd op zoek naar een tekstschrijver voor je website? Contacteer mij. Ik schrijf niet alleen teksten waar zowel bezoekers als zoekmachines van houden, maar zorg ook voor een voorbereidend keyword research.