Waar gebruik je een focus keyword?

Klaar om je site te optimaliseren voor zoekmachines, maar niet zeker waar te beginnen? In dit artikel leer je waarom het selecteren van een focus keyword cruciaal is voor SEO en waar je dit trefwoord best gebruikt.

Wat is een focus keyword?

Een focus keyword is de primaire term waarvoor je wil dat een pagina verschijnt in de zoekresultaten.

Het dient als een focuspunt voor het onderwerp van de pagina, zodat je de inhoud kan afstemmen op de zoekintentie – hetgeen de bezoeker wil bereiken.

Elke pagina moet strategisch gericht zijn op een ander focus keyword, zodat ze niet onderling concurreren. Google toont namelijk zelden meerdere resultaten van dezelfde domein. Wanneer twee of meer webpagina’s zijn geoptimaliseerd voor dezelfde trefwoorden, concurreren de pagina’s voor links, autoriteit en zoekmachine rankings, waardoor hun effectiviteit afneemt. We noemen dit keyword kannibalisatie.

Focus keyword en zoekvolumes

Om de juiste focus trefwoorden te vinden, kijk je best naar de zoekvolumes. Voor heel wat producten en diensten zijn er synoniemen met een hoger/lager volume. Je gebruikt dan best de meest gezochte zoekterm als focus keyword.

Een voorbeeldje:

Via de Google Ads Keyword Planner zien we dat in België meer mensen zoeken naar ’tuinscherm’ dan naar ’tuinschutting’. Deze term wordt dus ons focus keyword en gebruiken we op een aantal strategische plaatsen. ‘Tuinschutting’ is een secundaire term die we als afwisseling gebruiken. 

Tip: heb je geen tool om de zoekvolumes te controleren? Doe dan gewoon een zoekopdracht in Google en kijk naar het aantal resultaten (bovenaan de SERPs). De meest populaire zoekterm heeft waarschijnlijk de meeste zoekresultaten.

Waar moet je focus trefwoorden zetten?

Elke SEO-copywriter weet dat zoekmachines speciale aandacht spenderen aan bepaalde onderdelen van een pagina. Het is op deze plaatsen dat we ons focus keyword moeten plaatsen: 

En wat doe je dan met secundaire keywords en gerelateerde termen?

Wel, die gebruik je als afwisseling doorheen de tekst. In de tweede paragraaf kan je bijvoorbeeld het woord ’tuinscherm’ vervangen door ’tuinschutting’. Later komen ook andere termen zoals ’tuinafsluitingen’, ’tuin afschermen’ en ’terrasschermen’ aan bod. Zo blijft je copy vlot leesbaar. 

Natural Language Processing (NLP) in SEO

De laatste jaren heb je als copywriter meer vrijheid tijdens het schrijven. Je focus keyword hoeft minder aanwezig te zijn. Dat komt omdat Google sterk inzet op Natural Language Processing (NLP).

NLP helpt om het verband tussen woorden beter te begrijpen. Zo weet Google dat tuinschermen en tuinschuttingen synoniemen zijn. Maar ook als je zoekt naar bijvoorbeeld ’tuin afschermen’ of ’tuin privacy’ worden de juiste resultaten getoond. 

Zaken zoals de ‘optimale keyword density’ mag je dus vergeten. Schrijf op een natuurlijke manier, met de intentie van bezoekers in je achterhoofd. Zo krijg je sterke teksten die in de smaak vallen bij bezoekers en zoekmachines, die bovendien automatisch je focus trefwoord bevatten. 

hulp nodig?

Nog meer vragen over SEO-copy?

Neem contact op. Ik help je graag met de copywriting voor jouw website of webshop – van een voorbereidend keyword research tot het effectief schrijven van teksten.