Webteksten schrijven: dit doe je best NIET

Ga je webteksten schrijven voor jouw site?

Lees dan eerst onderstaande tips. Ze bevatten allerlei fouten die online copywriters maken. Want schrijven voor het web is immers iets compleet anders dan copywriting voor een brochure of een magazine.

En zoals je weet: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Alles in één paragraaf stoppen

Maar al te vaak bestaat een webtekst uit één paragraaf met tientallen zinnen.

Dat is geen goed idee. Want de kans dat iemand dit wil lezen, is wel erg klein.

Het probleem: de tekst is niet scanbaar.

Bezoekers willen namelijk zo snel mogelijk de juiste informatie vinden. Ze hebben geen zin om een halve boek te doorbladeren. Want tijd is kostbaar.

Bij het schrijven van webteksten is de structuur dus erg belangrijk:

  • Schrijf korte paragrafen/alinea’s
  • Gebruik kopteksten (h2, h3, h4…) om de tekst op te delen
  • Implementeer opsommingen, quotes en afbeeldingen op de aandacht te trekken op bepaalde zaken

Keyword stuffing

Er doen verschillende mythes rond het schrijven van webteksten de ronde. Zoals: “je moet zoveel mogelijk keywords toevoegen.”

Dat is bullshit.

SEO-copywriting draait in de eerste plaats rond bezoekers. Schrijf teksten die tegemoetkomen aan hun behoeften. Dat wil zeggen: teksten die de juiste info bevatten op een duidelijk gestructureerde manier.

Tijdens het schrijven zal je op een natuurlijke manier bepaalde keywords in de tekst verwerken. Want een tekst schrijven over ‘grasmachines’ zonder die term te gebruiken, is wel erg moeilijk.

Wring je dus niet in bochten om toch nog enkele keren je keyword te vermelden.

In extreme gevallen wordt de webtekst helemaal onleesbaar, zoals in onderstaande voorbeeldje:

webteksten schrijven tips

Teksten kopiëren

Webteksten schrijven neemt heel wat tijd in beslag.

Daarom nemen heel wat webmasters een shortcut door teksten te kopiëren van andere websites.

Met het oog op zoekmachines optimalisatie is dat geen goed idee. Want Google wil variatie. Het is voor gebruikers niet nuttig om vijf keer dezelfde teksten te zien in de zoekresultaten.

Ga dus voor unieke content.

Typografie verwaarlozen

Copywriting is één ding. De presentatie van je webteksten iets anders.

Je mag de leukste content ooit hebben, maar als de presentatie niet gebruiksvriendelijk is, zal niemand je teksten lezen.

Daarom is de typografie zo belangrijk.

Een goede ontwerper houdt rekening met:

  • De gekozen typefaces
  • De fontgrootte (die schaalt naargelang de schermgrootte)
  • Het contrast tussen letters en de achtergrond
  • De lijnhoogte, letterafstand en kolombreedte

Zoals het spreekwoord zegt: “je hebt slechts één kans om een goede eerste indruk te maken.” Design is dus even belangrijk als copywriting.

Meta data vergeten

Schrijven voor het web vraagt wat extra werk. Je moet namelijk de meta data invullen.

Websites hebben verschillende soorten meta data. De twee belangrijkste voor zoekmachines zijn:

  • De paginatitel: <title>
  • De meta omschrijving: <meta name=”description” content=””>

De paginatitel is de blauwe link in de zoekresultaten. De meta description wordt de grijze tekst eronder.

Waarom is dit zo belangrijk?

Omdat dit het eerste contact is met mogelijke bezoekers. De titel en omschrijving bepalen of ze jouw pagina bezoeken, of dat ze verdergaan naar een concurrent.

Daarom raad ik aan om de meta titel en omschrijving te behandelen als een gratis advertentie. Zorg dat ze bezoekers aanspreken en ze doen klikken. Want een hoge click-through rate is een positief signaal.

Niet A/B testen

Online copywriting komt overal terug: op productpagina’s, in nieuwsberichten, in contactformulieren …

Bij sommige stukken tekst is het de moeite waard om een A/B test uit te voeren.

Een A/B test kijkt of een aanpassing aan een pagina een positief of negatief effect heeft op het conversiepercentage. Denk bijvoorbeeld aan een call-to-action knop die een andere kleur krijgt.

Dit soort tests kan ook op het vlak van copywriting.

Neem bijvoorbeeld een kijkje naar de prijspagina van softwarebedrijf Highrise:

a/b test copywriting

Zij veranderden de paginatitel om meer aandacht te vestigen op de gratis proefperiode.

Het resultaat? +30% meer conversies.

Bij content gericht op de laatste fase van de customer journey is het een goed idee om regelmatig een test uit te voeren. Want er is altijd ruimte voor verbetering.