Waarom ben ik niet te vinden in Google?

Waarom wordt mijn website niet gevonden,” is een vraag die ik als freelance SEO maar al te vaak voorgeschoteld krijg. Heel wat mensen gaan op zoek naar hun eigen site maar beseffen al gauw dat ze niet te vinden zijn op Google.

Dat is een probleem.

Want indien jouw onderneming niet zichtbaar is, mis je een heleboel potentiële klanten.

Mogelijke oorzaken waarom je niet vindbaar bent in Google

Er zijn verschillende redenen waarom jouw website niet zichtbaar is in Google. Gelukkig is er voor elke oorzaak een passende oplossing.

De oorzaken verdelen we in twee groepen:

Niet-indexatie nieuwe website

Heb je net een domeinnaam gekocht en een nieuwe website gebouwd? Dan is de kans groot dat deze niet zichtbaar is in Google, Bing en andere zoekmachines.

Om de indexatie te controleren, gebruik je de zoekterm site:domein.be. Het stukje ‘domein.be’ achter het dubbelpunt vervang je natuurlijk door jouw eigen domeinnaam.

Verschijnen er één of meerdere zoekresultaten?

Dan is jouw website reeds geïndexeerd. Dat is goed nieuws. Een van de redenen waarom je voor bepaalde zoektermen niet verschijnt, is een gebrek aan vertrouwen van zoekmachines. Een technische optimalisatie, SEO-copywriting en link building vormen een oplossing voor dit probleem.

Verschijnen er geen zoekresultaten?

Dan heeft Google je website nog niet bezocht. Gelukkig kan je zo’n bezoek aanvragen. Ik raad aan om hiervoor Google Search Console te gebruiken.

Ga naar https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=en, log in met een Google account en klik rechts bovenaan op de oranje knop ‘Add a property‘. In de pop-up vul je het adres van jouw website in.

In de volgende stap moet je nog verifiëren dat je wel degelijk de eigenaar van het domein bent. Dan kan op verschillende manieren: via een HTML file, een HTML tag, de Google Analytics code, enz. Ik verkies om een HTML bestand te uploaden naar de root domain.

Van zodra de verificatie rond is, ga je in Search Console naar Crawl > Fetch as Google. Bovenaan staat een tekstvak dat voorafgegaan wordt door je domeinnaam. Laat het tekstvak leeg en klik op ‘Fetch’.

Daarna verschijnt er in de tabel onderaan een grijze knop ‘Request indexing’. Klik hierop en selecteer de optie ‘Crawl this URL and its direct links’ om Google jouw website te laten bezoeken.

Let op: dit is geen garantie dat jouw website in de index wordt opgenomen. Voldoet een pagina niet aan de kwaliteitseisen, zal deze nog steeds onvindbaar zijn. Maar de Fetch-functie helpt wel om Google op de hoogte te brengen van nieuwe pagina’s.

 

Niet-indexatie bestaande website

Ook bestaande websites zijn soms onvindbaar.

Vaak is dit te wijten aan een sterke concurrentie. Geoptimaliseerde websites kapen de beste posities weg, terwijl jouw site wordt verdreven naar pagina 4, 5, 6 … van de zoekresultaten. Hier komt slechts een fractie van de gebruikers. Je bent dus wel vindbaar, maar niet vindbaar genoeg. Zoekmachine optimalisatie of SEO kan dan een oplossing bieden.

Was je vroeger wel zichtbaar en nu niet meer?

Dan is een technische fout soms de oorzaak. Kijk even naar het robots.txt bestand en de robots meta tags om te kijken of je niet per ongeluk zoekmachines blokkeert.

De lancering van een nieuwe website kan ook voor problemen zorgen, bijvoorbeeld wanneer men overschakelt van een klassieke HTML site naar een niet-geoptimaliseerde AngularJS versie. Google heeft soms namelijk problemen met het lezen van Javascript.

Nog een mogelijke oorzaak is een Google penalty. Google straft websites die niet aan de kwaliteitseisen voldoen. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s met te veel advertenties of een groot aantal verdachte links.

Tenslotte is er nog malware. Gehackte websites zijn gevaarlijk. Daarom zal Google ze niet in de zoekresultaten tonen. Controleer jouw website op malware via de Sucuri SiteCheck.

hulp nodig?

Word beter gevonden in Google

Is je bedrijf niet zichtbaar op Google? Schakel dan de hulp in van een SEO-specialist. Maak nu een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.