Wat zijn organische zoekresultaten?

Zoekmachines zoals Google en Bing blijven de voornaamste manier om informatie te vinden op het internet. 

Maar wist je al dat er verschillende soorten zoekresultaten zijn? We maken bijvoorbeeld een onderscheid tussen gesponsorde en organische zoekresultaten.

Soorten zoekresultaten

Een pagina met zoekresultaten (ook wel search engine results page of SERP genoemd) bestaat uit twee delen:

Gesponsorde zoekresultaten

Deze pagina’s herken je aan het woordje ‘advertentie’ naast de URL. We noemen ze gesponsorde zoekresultaten omdat bedrijven betalen om hier hun advertentie te tonen. 

gesponsorde zoekresultaten
Vier voorbeelden van gesponsorde zoekresultaten voor de term 'warmtepomp kopen'.

Organische zoekresultaten

Wat verder op de pagina vinden we de organische zoekresultaten. Die zijn gerangschikt volgens relevantie – iets wat zoekmachines berekenen op basis van meer dan 200 factoren. 

organische zoekresultaten google
Zo zien organische zoekresultaten eruit.

Wat is het verschil?

Gesponsorde en organische zoekresultaten verschillen op vier vlakken van elkaar:

Wat is organisch verkeer?

Organisch verkeer zijn bezoekers die jouw website bereiken via de organische zoekresultaten. 

Stel dat iemand de merknaam ‘Fuseo’ opzoekt en op het eerste resultaat (www.fuseo.be) klikt, dan zou deze bezoeker in mijn Google Analytics account verschijnen als organic traffic

Waarom is organisch verkeer belangrijk?

Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat warmtepompen installeert, en dat wanneer iemand “warmtepomp kopen” zocht, je site niet in de resultaten stond. Hoe zou je dan worden gevonden?

Naast het feit dat organisch verkeer belangrijk is voor bedrijven vanwege de enorme hoeveelheid consumenten die het internet gebruiken om oplossingen te vinden voor hun problemen, is organisch verkeer ook belangrijk omdat het vaak aanzienlijk waardevoller is dan andere verkeersbronnen.

Doelgericht organisch verkeer heeft vaak hogere conversiepercentages en een lagere bounce rate dan sociale media of bannercampagnes. 

Om deze redenen is organisch verkeer een fundamenteel onderdeel van een moderne marketingstrategie.

Hoe scoor ik beter in de organische zoekresultaten?

Aan de hand van search engine optimization (SEO) scoor je beter in de organische zoekresultaten. En dan heb ik het niet alleen over de positie van jouw website, maar ook over de zichtbaarheid in de breedte (het aantal keywords waarvoor je gevonden wordt).

SEO is vrij complex. Want zoekmachines gebruiken meer dan 200 factoren om jouw positie te bepalen. Deze factoren delen we op in drie groepen:

Opgelet; een verbetering van jouw organische zoekresultaten vraagt tijd. Dikwijls moet er heel wat werk gebeuren. Reken op een 4 à 6 maanden voordat je de eerste resultaten ziet. 

hulp nodig?

Klaar voor meer organisch verkeer?

Ik optimaliseer jouw website voor zoekmachines, zodat je meer organisch verkeer ontvangt en jouw omzet verhoogt. Contacteer mij om de mogelijkheden te bespreken.