Wat is CTR in online marketing?

ctr click through rate

Wie zich bezig houdt met online marketing, spendeert waarschijnlijk aandacht aan de CTR van zijn campagnes. Maar wat is dat nu precies? En waarom is een hoge CTR belangrijk?

Wat betekent CTR?

CTR staat voor click-through rate. Dit percentage is de verhouding tussen het aantal weergaven en het aantal klikken. Des te hoger je CTR, des te meer mensen doorklikken na een vertoning.

CTR berekenen

De CTR berekenen doe je door het aantal klikken te delen door het aantal impressies en daarna te vermenigvuldigen met 100%. Heb je bijvoorbeeld een SEA-advertentie met 500 weergaven en 15 bezoekers, dan heeft die een CTR van 3%.

Waar wordt dit cijfer gebruikt?

De click-through rate of klikratio is een benchmark die in verschillende onderdelen van online marketing terugkomt, bijvoorbeeld:

Wat is een goede CTR?

Heel wat marketeers vragen zich af wat een goede CTR is.

Het antwoord hangt enerzijds af van het medium. Want de gemiddelde CTR in het Display Network van Google Ads is anders dan die in de zoekresultaten.

Gemiddelde CTR Google Ads

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat de gemiddelde CTR voor tekstadvertenties op 1,91% ligt, en die van display ads op 0,35%.

Opgelet; deze gemiddelden verschillen van sector tot sector. Dating ads in de zoekresultaten hebben een CTR van 3,40%, terwijl die voor juridische diensten met 1,30% een pak slechter scoort.

Gemiddelde CTR SEO

Backlinko onderzocht meer dan 5 miljoen zoekresultaten om de gemiddelde CTR te ontdekken.

Wat meteen opvalt is dat het eerste resultaat met 31,73% van alle bezoekers gaat lopen. Het tweede resultaat heeft een doorklikratio van 24,71% en het derde 18,66%. De URL’s onderaan halen een CTR van ongeveer 3%. Op pagina twee, drie, vier… ligt die waarschijnlijk nog lager. Dit onderstreept nogmaals het belang van SEO.

Hoe verhoog je jouw CTR?

Wil je jouw click-through ratio verbeteren? Hieronder vind je enkele tips voor SEA en SEO campagnes:

SEA doorklikratio verbeteren:

SEO doorklikratio verbeteren:

Met bovenstaande tips sla je twee vliegen in één klap. Ze helpen ook bij je conversion marketing. Een hogere CTR zorgt doorgaans voor een hogere conversieratio (CVR). Dit wil zeggen dat meer bezoekers het doel van de pagina bereiken. 

Is een hogere CTR altijd beter?

Nee, je hoeft jezelf niet blind te staren op de cijfer. Want een hoge doorklikratio is niet altijd beter.

Het is perfect mogelijk dat je een campagne hebt met een CTR die hoger ligt dan het gemiddelde, maar voor weinig opbrengsten zorgt. Daarom houd je best ook rekening met het conversiepercentage en de gemiddelde opbrengst per bezoeker. Want misschien brengt een campagne met een lagere CTR meer op.