Teksten Vervlaamsen voor Nederlandse bedrijven die in België verkopen

Heel wat Nederlandse bedrijven richten hun pijlen op de Belgische markt om hun omzet te verhogen. Dat is geen verrassing. Want Vlaanderen is makkelijk bereikbaar. Zowel op geografisch als tekstueel vlak.

Verschillen tussen België en Nederland

Jouw Nederlandse website of webshop gewoon kopiëren naar een Vlaamse .be variant is geen goed idee. Want sommige benamingen verschillen tussen beide regio’s. Enkele voorbeelden:

Met een Vervlaamsing worden Nederlandse teksten aangepast aan de Vlaamse consumenten. Deze hertaling gaat niet alleen over individuele benamingen. Er zijn ook een heleboel spreekwoorden die verschillen. In Nederland zegt men bijvoorbeeld ‘liegen dat je barst’, terwijl men in Vlaanderen de uitdrukking ‘liegen tot je zwart ziet’ gebruikt.

Vervlaamsingen voor SEO

Teksten Vervlaamsen is niet alleen interessant voor de gebruikservaring van bezoekers. Het heeft ook een invloed op SEO. Want op het vlak van zoekmachine optimalisatie proberen we steeds om de keywords van onze doelgroep te implementeren. 

Laten we het verschil tussen ‘afzuigkap’ en ‘dampkap’ als voorbeeld nemen. In Nederland zien we duidelijk een voorkeur voor de eerste term:

vervlaamsing keywords nederland

In België zien we een ander verhaal. Daar is het volume op de zoekterm ‘dampkap’ vele malen hoger:

vervlaamsing voorbeeld keyword

Op het vlak van SEO-copywriting proberen we de voorkeur te geven aan de zoekwoorden met het hoogste volume. Voor een Vervlaamsing van deze teksten is het dus belangrijk om de focus te leggen op ‘dampkap’ in plaats van ‘afzuigkap’. Dat is namelijk de term die Belgen het meeste gebruiken. 

Spreek de taal van je doelgroep, want dat komt jouw vindbaarheid in de zoekresultaten ten goede.

Implementeer de juiste hreflang tags

Met een uitbreiding naar België bestaat er een mogelijkheid dat je last krijgt van duplicate content, bijvoorbeeld wanneer je dezelfde tekst gebruikt op je .nl en .be domein.

Dit probleem los je op met hreflang tags. Deze tags zitten in de <head> code van je pagina’s. Ze vertellen in welke taal de content geschreven is, en op welke regio ze gericht is. Bijvoorbeeld:

Andere aandachtspunten voor een uitbreiding naar Vlaanderen

Bij een uitbreiding naar Vlaanderen komt veel meer te kijken dan een vervlaamsing van teksten. Hier zijn nog enkele andere aandachtspunten om in je achterhoofd te houden:

hulp nodig?

Roep de hulp in van een Belg

Gaat jouw webshop uitbreiden naar België en heb je advies nodig op het vlak van SEO of copywriting? Maak een afspraak om jouw plannen te bespreken.