SEO-vriendelijke teksten schrijven doe je zo

hoe seo vriendelijke teksten schrijven

SEO-vriendelijke teksten helpen om hoger te scoren in Google. Maar hoe schrijf je nu een SEO-vriendelijke tekst? In dit artikel lees je er alles over. 

Zo maak je SEO-vriendelijke content

Er zijn drie aandachtspunten om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines:

1. Start met een keyword research

Wanneer we content creëren  beginnen we best met een keyword research om ons te richten op de zoektermen die onze doelgroep gebruikt. Dit onderzoek bepaalt welke pagina’s we nodig hebben, welke trefwoorden we implementeren en welke anchor text we gebruiken voor interne links.

Let wel op voor keyword kannibalisatie. Dat is wanneer meerdere pagina’s op een site concurreren voor dezelfde set trefwoorden of zoekintentie. Hierdoor kan Google ze moeilijk van elkaar onderscheiden.

2. Schrijf waardevolle content, zonder bullsh*t

Wanneer de inhoud van een pagina weinig waarde biedt aan lezers, zullen ze niet lang op je website blijven. Google weet dit, en het kan behoorlijk moeilijk zijn om bovenaan de zoekresultaten te komen als je geen unieke meerwaarde aanbiedt. 

Daarnaast is het belangrijk om je content zo goed mogelijk te structureren. Je wil dat lezers zo snel mogelijk de juiste informatie vinden. Overbodige ‘opvullingen’ kan je dus best vermijden.

Tip: content hoeft niet uit tekst en afbeeldingen te bestaan. Je kan ook voor creatieve content kiezen, zoals een infographic of een handige rekentool.

3. Optimaliseer je copy

Bij het schrijven van SEO-vriendelijke content zijn er ook een paar inhoudelijke tips om rekening mee te houden:

SEO-vriendelijke content is geen garantie om hoog te scoren

Ik moet je misschien teleurstellen, maar SEO-vriendelijke content schrijven is geen garantie om hoog te scoren in Google. Er spelen nog andere factoren mee. 

Ook de technische opbouw van een website bepaalt je positie. Sommige fouten kunnen het crawl- en indexatieproces moeilijker maken. Denk bijvoorbeeld aan problemen met filters of JS-frameworks. Een technische SEO-audit legt deze problemen bloot.

Tenslotte is er nog het aantal backlinks die een website ontvangt. Een nieuwe website met SEO-vriendelijke content kan moeilijk concurreren met domeinen die veel backlinks ontvangen en dus ook meer autoriteit hebben. 

Copywriting is dus slechts een klein onderdeel van een groter verhaal. 

hulp nodig?

Je content optimaliseren voor zoekmachines?

Ik help je graag met het schrijven van SEO-vriendelijke content of het optimaliseren van bestaande teksten. Neem contact op en maak een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.