8 SEO voordelen die je misschien nog niet kende

Tijdens de opmaak van hun jaarbudgetten twijfelen veel bedrijven of ze moeten investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO). Vaak kiezen ze voor andere kanalen, omdat ze die beter kennen. Maar de voordelen van SEO vallen niet te onderschatten. Ik heb ze even op een rijtje gezet…

1. Bezoekers met hoge kans op een conversie

SEO is een vorm van inbound marketing.

Je wordt gevonden door je doelgroep, zonder ze te storen met traditionele marketinginstrumenten als advertenties en cold calling. 

Hierdoor is de kwaliteit van het verkeer – en hiermee bedoelen we de kans op een conversie – vrij hoog ligt.

Stel bijvoorbeeld dat je warmtepompen verkoopt. Dankzij SEO scoor je hoog in Google voor termen als ‘warmtepomp kopen’ en ‘installateur warmtepomp’. Dat zijn heel interessante zoektermen, omdat deze mensen waarschijnlijk dicht bij een aankoop staan.

2. Organisch verkeer is gratis

Voor advertenties in de zoekresultaten betaal je een cost-per-click. Elke bezoeker kost dus geld. Dat bedrag kan snel oplopen.

Bezoekers die via de organische zoekresultaten binnenkomen zijn gratis. Of er nu maandelijks 10 of 6000 mensen op jouw pagina klikken; je betaalt geen cent

Natuurlijk is de optimalisatie van een site een investering op zich. Je moet bijvoorbeeld copywriters inhuren, technische aanpassingen laten uitvoeren door een web developer, links bouwen, enz. Maar een organische bezoeker blijft gratis.

verschil seo en sea

3. SEO krijgt meer clicks dan SEA

Hoewel de advertenties van Google Ads boven de organische zoekresultaten staan (die je verbetert met SEO), ontvangen ze doorgaans minder klikken. Waarschijnlijk omdat sommige mensen wantrouwig zijn ten opzichte van het ‘advertentie‘ label. 

Investeren in SEO is dus een goed idee.

Toch raad ik aan om dit te combineren met een SEA-campagne. Want Google Ads biedt nu eenmaal enkele interessante mogelijkheden om jouw doelgroep nog beter te bereiken.

4. Alles is meetbaar

Alles is meetbaar; van keywordposities tot de CTR van pagina’s en de ROI van het organisch verkeer. Deze informatie is erg handig om je zoekmachine optimalisatie verder te verfijnen

Bij klassieke marketinginstrumenten als radiospotjes en advertenties in magazines is dat veel moeilijker meetbaar. 

5. Betere merkbekendheid

Nog een voordeel van SEO is de positieve invloed op je merkbekendheid. Want een goede zichtbaarheid in de zoekresultaten zorgt ervoor dat nieuwe consumenten je producten en/of diensten leren kennen. 

Deze merkbekendheid is niet alleen van toepassing op je eigen website. SEO’s gaan steeds op zoek naar manieren om een website te profileren op relevante webmagazines, blogs, enz. Deze links en merkvermeldingen helpen je PR strategie.

6. Concurrentieel voordeel

Laten we eerlijk zijn; veel Belgische ondernemingen investeren nog niet in zoekmachine optimalisatie. Ze laten kansen liggen – iets waar Nederlandse bedrijven maar al te graag op inspelen.

SEO biedt een concurrentieel voordeel ten opzichte van sectorgenoten die hier geen aandacht aan spenderen. Want het consumentengedrag verschuift. Steeds vaker zoekt men via Google naar producten, diensten of oplossingen voor een probleem.

7. Klantgerichtheid

Zelfs bestaande klanten hebben een heleboel vragen. Bijvoorbeeld over bepaalde instellingen van een toestel of het onderhoud. SEO zorgt ervoor dat ze snel en eenvoudig de juiste informatie vinden op je website. Dat bespaart jouw klanten heel wat frustraties en verlicht de werkdruk op je helpdesk.

8. Langdurig effect

SEO wordt dikwijls vergeleken met SEA. Het grote voordeel van advertentiecampagnes is dat ze direct resultaat opleveren. Start je vandaag een campagne, dan ontvang je dezelfde dag nog bezoekers.

Helaas is ook het omgekeerde waar. Wanneer je stopt met adverteren, droogt de instroom aan nieuwe klanten op.

Een voordeel van SEO is dat het een veel langere uitwerking heeft. Wanneer je een jaar investeert in de optimalisatie van een site, blijf je genieten van die aanpassingen.

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat SEO een éénmalige investering is. Na verloop van tijd zal dit effect uitwerken. Want concurrenten staan ook  niet stil. En daarnaast zijn er nog de algoritme-updates die Google lanceert. 

Maak een afspraak

Overtuigd door de voordelen van SEO?

Geloof je in de voordelen van SEO en wil je jouw website optimaliseren voor zoekmachines? Neem contact op en maak een afspraak. Dan bekijken we samen de mogelijkheden.