Hoe versterken SEO en SEA elkaar?

seo en sea combineren

Sommige marketeers twijfelen of ze moeten inzetten op SEO of SEA. Maar waarom niet beide? Ze vullen elkaar aan. Er ontstaat een zekere synergie tussen deze kanalen, wat positief is voor je omzet. 

Het verschil tussen SEO en SEA

Het verschil tussen SEO en SEA is meteen duidelijk wanneer je de betekenis van deze afkortingen bekijkt:

  • SEO = Search Engine Optimization
  • SEA = Search Engine Advertising

Met SEO probeer je dus hoog te scoren in Google (en andere zoekmachines) door een website te optimaliseren, terwijl SEA een manier is om te adverteren in de zoekresultaten via Google Ads.

In onderstaande voorbeeld is het eerste resultaat een advertentie (SEA) en het tweede resultaat een standaard zoekresultaat (SEO).

SEO wordt doorgaans aanzien als een langetermijnstrategie. Het duurt even voordat je resultaten boekt, maar de aanpassingen blijven lang renderen.

SEA is veel sneller. Je kan vandaag een campagne lanceren en extra bezoekers binnenhalen. Maar van zodra je die campagne stopt, valt ook het verkeer weg. 

Daarnaast betaal je voor bezoekers die op een advertentie klikken, terwijl je organisch verkeer gratis is.

De link tussen SEO en SEA

Een deel van de werkzaamheden die je voor zoekmachine optimalisatie doet zijn nuttig voor Google Ads campagnes (en omgekeerd):

Keyword research

Een keyword research is een belangrijk onderdeel van zowel SEO als SEA. Dit onderzoek brengt alle relevante zoekwoorden in kaart. 

De juiste zoekwoorden bepalen is de basis van een sterke Google Ads campagne. Je wil namelijk gericht adverteren, met een zo hoog mogelijke conversieratio. Dat is onmogelijk zonder de juiste keywords.

Wie zich bezig houdt met zoekmachine optimalisatie gebruikt het keyword research om de structuur van een website te bepalen. Welke paginas zijn er nodig? Hoe verhouden ze zich t.o.v. elkaar? Wat is de optimale interne linkstructuur?

Verder is het keyword research nuttig tijdens SEO-copywriting. Zo gebruikt men de juiste termen op de juiste plaatsen.

Landingspaginas

Met het oog op SEO willen we voor elke relevante zoekopdracht een landingspagina op onze website. Dat kan een pagina in de hoofdnavigatie zijn, maar evengoed een nieuwsbericht.

Waarom?

Google houdt van specifieke content. Met een gerichte landingspagina heb je meer kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Uiteraard zijn deze pagina’s ook nuttige voor SEA campagnes. Wanneer je adverteert op een keyword en die gebruikers naar een pagina stuurt die hierbij aansluit, dan zal je conversieratio veel hoger liggen dan wanneer je bezoekers naar een algemene pagina stuurt. 

Link building

Nee, SEA heeft geen invloed op SEO. Wanneer je adverteert in Google zal je niet hoger scoren in de organische zoekresultaten.

Toch is er een indirect effect.

Stel dat je een geweldig stuk content hebt gepubliceerd dat weinig zichtbaar is. Een SEA campagne kan relevant verkeer naar die pagina sturen en misschien wel enkele nieuwe links opleveren, wat dan weer goed is voor je SEO. 

Beide kanalen combineren

Of je SEO en SEA combineert hangt af van diverse factoren.

Ben je momenteel slecht vindbaar in Google en wil je snel bezoekers aantrekken? Zet een Google Ads campagne op, terwijl je ondertussen je website optimaliseert voor zoekmachines. 

Adverteren concurrenten op je merknaam? Dan maak je best zelf ook een branded campaign (of vul een trademark complaint in). Indien concurrenten dit niet doen en je sowieso met je website bovenaan staat, is een Google Ads campagne voor je merknaam waarschijnlijk overbodig – tenzij je meer controle wil over de titels, omschrijvingen en sitelinks. 

SEA kan zelfs nuttig zijn voor SEO. Het laat je toe om snel verschillende titels en omschrijvingen te testen via de responsive search ads. Vergelijk de resultaten in Google Ads en gebruik die info om je zoekresultaat te optimaliseren. 

Let op voor kannibalisatie

Vergeet niet: SEO en SEA kunnen elkaar ook tegenwerken.

Stel dat je een landingspagina hebt voor een keyword, met daarnaast een gelijkaardige pagina voor advertentiedoeleinden (met enkele conversiegerichte wijzigingen, zoals een andere header). Indien beide versies indexeerbaar zijn, heb je duplicate content. 

De oplossing is simpel: geef je SEA-landingspaginas een noindex tag. Op deze manier verschijnen ze niet in de zoekresultaten en vermijd je SEO-problemen.

hulp nodig?

Starten met SEO en/of SEA?

Ik help jouw bedrijf meer klanten aantrekken via zoekmachine marketing. Neem contact op en maak een afspraak om de mogelijkheden te ontdekken.