Redirect mapping voor een website redesign of migratie

redirectplan 301 redirect mapping voor seo

Web design evolueert continu. Er verschijnen nieuwe designtrends, en ook de technologieën om websites te bouwen veranderen regelmatig.

Daarom lanceert vrijwel elk bedrijf na enkele jaren een compleet nieuwe website.

Dat zorgt soms voor problemen. Heel wat projecten leiden tot een serieuze terugval in het aantal bezoekers. Redirect mapping kan dit (deels) voorkomen.

Wat is redirect mapping?

Via redirect mapping wordt een redirectplan opgemaakt dat alle oude URL’s oplijst en doorverwijst naar de nieuwe versie.

Bij de lancering van een nieuwe website durven de URL’s wel eens te veranderen. Een pagina die vroeger op het adres /diensten/domotica/ staat, komt nu misschien op het adres /diensten/elektriciteit/domotica.

Zonder redirect zouden bezoekers op een 404-pagina uitkomen. Maar op het vlak van zoekmachine optimalisatie zijn de backlinks veel belangrijker. Indien we geen redirectplan maken, gaat de waarde van de inkomende links verloren, omdat ze op een 404-fout stoten. Via een 301-redirect sturen we die waarde door naar de nieuwe URL.

Voor redesigns en migraties

Redirect mapping is niet alleen nuttig voor website redesigns, maar ook voor migraties naar een nieuwe domeinnaam (bijvoorbeeld van janssens-bvba.be naar janssens.be). Dat kan zelfs een consolidatie van meerdere domeinen naar één domeinnaam zijn. 

Eén 301-redirect voor alle URL's

Je vraagt jezelf misschien af; “kan ik niet gewoon alle oude URL’s doorverwijzen naar de startpagina?”

Nee, dat is geen goed idee. Elke URL heeft haar eigen linkprofiel. Door alles naar de startpagina te redirecten, verlaag je de concurrentiekracht van dieperliggende pagina’s. Eén-op-één redirect mapping is dus veel beter.

Stappenplan

Er kruipt heel wat tijd in de opmaak van een 301-redirectplan. Zeker op grote websites. Er komt immers heel wat bij te kijken:

  1. Crawlen van huidige website
  2. Crawlen van nieuwe website
  3. Verwijderen van onveranderde URL’s
  4. Manueel toewijzen van nieuwe URL aan oude URL
  5. Htaccess file opmaken
  6. Implementeren en testen

Op extreem grote sites wordt soms een selectie gemaakt van het aantal URL’s dat handmatig wordt doorverwezen. Dat gebeurt aan de hand van het aantal bezoekers op die pagina en het aantal inkomende links. 

Redirectplan checken

Je doet er goed aan om enkele URL’s uit het redirect plan te controleren – zeker de meest populaire pagina’s. Want de kans bestaat dat er een foutje in het .htaccess bestand zit waardoor de 301-redirect niet correct werkt. Op deze manier voorkom je onaangename verrassingen. 

Geen garantie op het behoud van jouw zoekverkeer

Zelfs als de redirect mapping op een correcte manier werd uitgevoerd, is er nog geen garantie dat het organische verkeer op haar huidige niveau blijft. Er zijn namelijk nog andere factoren die meespelen. Stel bijvoorbeeld dat de nieuwe website problemen heeft op het vlak van mobiele bruikbaarheid. Of dat het JS-framework (bv. React) de content onleesbaar maakt voor Google. 

Een succesvolle migratie of vernieuwing van een website is een complexe puzzel die bestaat uit diverse stukken. Daarom is een goede samenwerking tussen SEOs, designers en developers noodzakelijk. 

hulp nodig?

Wil je een redirectplan maken?

Neem contact op. Ik help jou graag met redirect mapping en andere SEO-gerelateerde zaken die bij de lancering van een nieuwe website of de migratie naar een andere domein komen kijken.