Professionele website laten maken: wat kost dat?

kostprijs website laten maken

Heeft jouw bedrijf nog geen website, of is de huidige aan vervanging toe? Dan vraag je jezelf waarschijnlijk af hoeveel een website kost. In dit artikel vind je meer informatie over richtprijzen en factoren die de kostprijs beïnvloeden. 

Gratis website?

Om met de deur in huis te vallen; het is wel degelijk mogelijk om een gratis website te bouwen. Er bestaan verschillende platformen zoals Wix, Jimdo en de website builder van Google Mijn Bedrijf om snel enkele pagina’s online te zetten.

In sommige gevallen is dit een interessante oplossing. Denk bijvoorbeeld aan een wielerclubje die haar leden op de hoogte wil houden van alle activiteiten. Zij hoeven niet te investeren in een professionele, op maat gemaakte site.

Voordelen:

Nadelen:

Waarom een web designer inhuren?

Je kan dus zelf een website bouwen, gratis en voor niets. Waarom zou je dan kosten maken en een professionele web designer inhuren?

Het antwoord zit in het gezegde “schoenmaker blijf bij je leest.” Want als leek bereik je nooit hetzelfde eindresultaat.

Een website laten bouwen door een expert biedt heel wat voordelen:

Knowhow

Een professionele web designer maakt het verschil met zijn knowhow. Hij weet alles over typografie, kleurenpaletten, responsive design, UX, UI, web design trends, enz. Deze vakkennis zie je terug in het eindresultaat. 

Tijd

Zelf een website bouwen neemt veel tijd in beslag. Tijd die je liever aan belangrijkere zaken besteedt. Schakel een professionele website bouwer in en focus op jouw core business.

Maatwerk

Zelfbouwplatformen als Wix en Squarespace zijn vrij beperkt. Je kan niet alles aanpassen. Een web developer levert maatwerk, wat enorm veel creatieve vrijheid biedt.

Hoeveel kost het om een website te laten maken?

Een web designer werkt natuurlijk niet gratis. In de bouw kruipt nu eenmaal heel wat tijd. Er is dus een bepaalde kostprijs aan verbonden.

De kostprijs van een one-page website start vanaf €836,00 euro.

Deze prijs is inclusief een content management system (CMS) om later zelf aanpassingen te doen, een ontwerp op maat van jouw bedrijf en copywriting.

Factoren die de website prijs bepalen

Bovenstaande richtprijs is voor een basic website met één pagina. Maar de meeste ondernemingen hebben grotere noden. Ze willen bijvoorbeeld meerdere pagina’s, een blog, een webshop, enz. Ook deze factoren vertalen zich in de kostprijs van de website:

Aantal pagina’s

Het is logisch dat er meer tijd kruipt in het ontwerp van 20 pagina’s dan een one-page website. Des te groter de site, des te hoger de kostprijs.

Talen

Zijn de pagina’s enkel beschikbaar in het Nederlands, of ook in het Frans en Engels? Het toevoegen van meertalige content (taalwissels, hreflang-tags, enz.) is een meerprijs.

E-commerce

Een webshop opzetten is complexer dan de bouw van een statische website. Want er zijn een heleboel extra’s nodig; de koppeling met een payment provider, een voorraadbeheer toevoegen, btw-groepen instellen, enz. Hierdoor stijgt de kostprijs.

Bijkomende functies

Sommige bedrijven hebben specifieke wensen. Ze willen bijvoorbeeld een interactieve kaart met een overzicht van alle verkooppunten, of een klantenomgeving die een registratie vereist. Dat is perfect mogelijk. Maar de implementatie vraagt meer tijd, en vertaalt zich dus ook in de totaalprijs van de nieuwe website. 

Wat is niet inbegrepen in de kostprijs?

Bovenstaande richtprijs is van toepassing op de effectieve bouw van de website. Toch zijn er meestal nog enkele bijkomende diensten nodig. Bijvoorbeeld:

Domeinnaam en hosting

Sommige website bouwers nemen de prijs van een domeinnaam en de hosting mee in hun offerte. Ik laat mijn klanten steeds vrij om zelf te kiezen. Geen idee welke hostingmaatschappij geschikt is? Ik adviseer jou graag.

Extra services

Wanneer we praten over de kostprijs van een website, gaat het meestal over de technische opbouw en het visuele ontwerp. Dikwijls is het project veel groter. Denk aan bijkomende diensten als:

Geef wat website budget aan marketing

Maar al te vaak zie ik bedrijven die een website budget opstellen en dit volledige bedrag spenderen aan de bouw van de site. 

Maar wat ben je met een gloednieuwe website als er geen bezoekers zijn?

Reserveer dus een deel van het budget voor online marketing. Met behulp van zoekmachine optimalisatie, advertenties in Google, social ads, e-mail marketing… zal deze investering zich snel terugbetalen.

Graag een offerte?

Wil je een professionele website laten maken?

Maak een afspraak om je plannen te bespreken. Dan bekijken we samen jouw visie en de mogelijkheden. Nadien ontvang je een gedetailleerde offerte – vrijblijvend, zonder verdere verplichtingen.