Is een juiste schrijfwijze belangrijk voor SEO?

SEO juiste of foute schrijfwijze

Heel wat copywriters vragen zich af of een correcte schrijfwijze belangrijk is voor SEO. Want ze hebben schrik dat spellingfouten hun positie in de zoekresultaten schaden. 

Dat is gelukkig niet het geval. Want Google linkt automatisch de foute schrijfwijze aan de juiste versie. 

Gebruik de correcte spelling

Ik raad aan om steeds een juiste schrijfwijze te gebruiken doorheen je teksten. Op deze manier zijn ze grammaticaal in orde. Dat komt de leesbaarheid en gebruikservaring ten goede (wat een positieve invloed heeft op het conversiepercentage van jouw pagina’s).

Spelfouten zijn echter geen probleem. Want tegenwoordig is Google slim genoeg om de context te begrijpen.

Google Hummingbird update

In de beginjaren van Google was de zoekmachine vrij ‘dom’. Toen speelde de schrijfwijze van een woord wel degelijk een rol. Want in de ogen van Google waren ‘goedkope skivakanties’ en ‘goedkope skireizen’ twee aparte entiteiten. Het resultaat; webmasters begonnen honderden landingspagina’s te maken om voor deze keywords vindbaar te zijn.

Dat is gelukkig niet meer nodig. Want dankzij allerlei updates werd Google veel slimmer. In 2013 zag bijvoorbeeld de Hummingbird update het levenslicht, die moest helpen om verbanden te leggen tussen woorden.

Hummingbird is about synonyms but also about context, helping search engines understand the concepts and relationships between keywords.

Dankzij deze update hoef je niet langer een foutieve spelling te gebruiken om te scoren in Google.

Het resultaat zie je in onderstaande afbeelding. ‘Ledverlichting’ is de juiste schrijfwijze, hoewel de meeste websites ‘LED verlichting’ of ‘Led-verlichting’ gebruiken. Toch weet Google dat het om dezelfde woordengroep gaat.

juiste of foute schrijfwijze voor SEO

Opzettelijk verkeerd schrijven hoeft dus niet

Opzettelijk verkeerd schrijven voor SEO is niet nodig. Gebruik dus steeds de juiste schrijfwijze en een correcte spelling. 

Twijfel je over de officiële spelling van een woord? Kijk dan even in het groene boekje of op vrttaal.net

Tip: kijk naar lokale dialecten

Ben je iemand die voornamelijk lokaal verkoopt? Controleer dan het plaatselijk dialect. Want dat is vaak populairder dan de officiële benaming.

In bepaalde regio’s noemt men een ‘bloedworst’ bijvoorbeeld ‘bloedsaucisse’ of ‘beuling’. Als lokale slager doe je er goed aan om de benaming te gebruiken die in jouw stad of gemeente leeft – ook al staat die niet in het woordenboek.

Vraag hulp

SEO-copywriter nodig?

Als SEO-copywriter sta ik altijd klaar om jouw webteksten onder handen te nemen. Neem snel contact op om jouw project te bespreken.