Een infographic maken: tips en voordelen

Infographics waren een echte rage enkele jaren geleden. Ze doken overal op. Hoewel er de laatste jaren minder infographics gepubliceerd worden, blijven ze toch een krachtig wapen in het arsenaal van een online marketeer.

In dit artikel leer je alles over de voordelen van deze afbeeldingen. Ik geef jou ook enkele tips omtrent het ontwerp van infographics.

Wat is een infographic?

Een infographic is een informatieve illustratie die kennis en data wil presenteren via een combinatie van tekst en beeld. Kortom: het is een artikel in een creatieve format.

Infographics worden al vele jaren gebruikt in onze maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan een kaart van een metronet of de plattegrond van een luchthaven. Tegenwoordig duiken ze steeds meer op in de bedrijfswereld. Deze datavisualisaties zijn immers een interessante manier om klanten te laten kennismaken met een product of dienst. Het is veel overzichtelijker dan enkele paragrafen tekst.

Soorten infographics

Infographic ontwerp kunnen we onderverdelen in twee grote groepen: statische ontwerpen en geanimeerde ontwerpen.

Statische ontwerpen

Dit soort datavisualisaties komt het meest frequent voor. Het is een eenvoudige afbeelding die bepaalde trends of statistieken op een leuke en creatieve manier presenteert. Qua opmaak neemt deze infographic relatief weinig tijd in beslag;

Geanimeerde ontwerpen

Wil je echt opvallen? Laat dan een geanimeerde infographic maken. Deze dynamische afbeeldingen bevatten subtiele (of opvallende) animaties. Geanimeerde infographics zijn erg handig om complexe concepten uit te leggen, zoals dit voorbeeld dat ik voor dmlights maakte. Het is soms moeilijk om iets in tekstvorm uit te leggen. Een korte animatie kan hierbij helpen.

Waarom een infographic maken?

Het is geen verrassing dat zoveel bedrijven infographics opnemen in hun content marketing strategie. Deze visualisaties bieden diverse voordelen:

  1. Efficiëntie: Een lang artikel schrikt af. De meeste bezoekers lezen dit toch niet. Een infographic maakt de informatie ‘scanbaar’. Bovendien trekken de kleuren en afbeeldingen van een infographic meteen de aandacht.
  2. Link building: Een goed ontworpen infographic kan links naar jouw website aantrekken. Dit zal op zijn beurt de autoriteit van de site verhogen, waardoor je hoger in Google verschijnt. Een infographic maken helpt dus jouw SEO-inspanningen.
  3. Merkbekendheid: Een infographic die aangekleed wordt volgens jouw huisstijl zal je brand awareness verhogen. Daarom zorgen we er steeds voor dat je logo een prominente plaats krijgt in het ontwerp.

Voorbeelden

Over de jaren heen heb ik verschillende infographics ontworpen. Enkele voorbeelden:

dmlights facts and figures

In 2014 werd de online verlichtingswinkel dmlights 14 jaar. Om deze verjaardag te vieren, werd een infographic gemaakt. Het ontwerp zet de belangrijkste cijfers in de spotlight.

Hoe werkt een LED

Deze geanimeerde infographic toont de werking van een LED diode – van de componenten tot de bepaling van de lichtkleur. Het helpt bezoekers dit complexe verhaal beter te begrijpen.

Meer vrije tijd met Loxone

Loxone automatiseert jaarlijks meer dan 50.000 handelingen. Dat zorgt voor meer vrije tijd. Om die boodschap kracht bij te zetten, werd een op maat gemaakte infographic ontworpen.

Tips bij de opmaak van een infographic

Maak van jouw nieuwe infographic een succes met deze tips:

  • Houd het simpel
  • Werk eerst een structuur uit, zorg daarna voor de visuals
  • Zorg voor voldoende contrast
  • Houd rekening met de afmetingen van de pagina
  • Open een grote versie wanneer men op de infographic klikt
  • Maak de afbeelding deelbaar (email, Facebook, embed, enz)