Waarom een gratis SEO checkup tijdsverlies is

Heel wat mensen die hoger in Google willen geraken, proberen een gratis SEO scan. Deze tools analyseren een website en tonen fouten die je vindbaarheid in de zoekmachines schaden. Simpel, toch?

Maar zo’n SEO checkup is vaak nutteloos. Waarom dat zo is, leg ik hieronder uit.

SEO scans geven maar een half beeld

Met een geautomatiseerde SEO analyse krijg je slechts een half beeld. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een complex gegeven, waarbij de inhoud van een pagina even belangrijk is als de technische kant. En dan mogen we het aantal inkomende links niet vergeten.

SEO scans focussen vaak op technische aspecten. Bijvoorbeeld:

Het nadeel van gratis SEO scans is dat ze problemen tonen zonder iets te zeggen over de oorzaak. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er canonical tags aanwezig zijn (wat een gratis scan als positief ziet) terwijl die naar een verkeerde URL verwijzen. 

Daarnaast spelen minder tastbare zaken een rol. Zoals het ontwerp van een pagina. Een lage time-on-site is immers een negatief signaal in de ogen van zoekmachines. Dus wanneer iemand op jouw zoekresultaat klikt, een ongestructureerde pagina te zien krijgt en na een drietal seconden terugkeert naar de zoekresultaten, kan dit jouw positie schaden.

Bovendien kijken SEO checkers zelden naar de kwaliteit van inkomende links. Of de laadsnelheid van pagina’s. Of de leesbaarheid van een stukje tekst…

Kortom: met een gratis SEO checkup tool krijg je slechts een klein stukje van de puzzel.

Insights en advies ontbreken

Een website review is slechts de eerste stap. Je moet namelijk de fouten en problemen omzetten in actiegerichte oplossingen.

Stel dat een SEO checker zegt dat je het aantal inkomende links naar je site moet verhogen. Hoe begin je daaraan? Waarop moet je letten? Want niet elke link heeft dezelfde waarde.

Het resultaat van zo’n analyse is een lijstje met verbeterpunten. Maar je krijgt geen op maat gemaakt advies.

Als zaakvoerder is het ook interessant om prioriteiten te leggen. Het is namelijk onmogelijk om alle problemen samen aan te pakken. Bovendien heeft de ene aanpassing een groter effect dan de andere. Daarom start je best met de quick wins – iets wat bij een standaard SEO checkup ontbreekt.

Vergeet SEO-analyzers, ga voor een gepersonaliseerde audit

Een geautomatiseerde checkup is dus niet de beste oplossing voor bedrijven die hun website grondig willen aanpakken. Voor hen is een professionele SEO audit een betere keuze.

Deze audit is een grondige analyse door een SEO specialist. Alle data werd reeds geïnterpreteerd en omgezet in actiepunten. Je krijgt niet alleen tips om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines, maar ook stap-voor-stap instructies om aanpassingen door te voeren.

De volgende stap

SEO-analyse bestellen?

Bestel een gepersonaliseerde SEO-audit bij Fuseo en je ontvangt een uitgebreid rapport om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines – inclusief stap-voor-stap instructies en advies op maat van jouw bedrijf. Contacteer mij voor meer informatie.