Een domeinnaam kiezen vanuit een SEO standpunt

De keuze van een domeinnaam is een belangrijke beslissing. Deze naam wordt namelijk het middelpunt van jouw communicatie – zowel online als offline. De domeinnaam komt in email handtekeningen, op folders, op visitekaartjes, in promovideo’s, enz.

Bij de keuze van een domeinnaam zijn ook enkele SEO-aspecten van belang. Een overzicht:

Een TLD of CCTLD?

TLD staat voor top-level domain. Dit is een algemene extensie van een domeinnaam, zoals .com of .net.

Een ccTLD of country code top-level domain is gebonden aan een land. Voorbeelden van ccTLD’s zijn .be (België), .nl (Nederland) en .de (Duitsland).

Bij de aankoop van een domeinnaam moet je een keuze maken tussen deze extensies. Een .com domein is nog steeds de meest gewilde versie, maar helaas niet altijd beschikbaar. Daarom gaat men soms voor een .net of .org domein. Het is belangrijk om te weten dat Google geen extensies voortrekt. Met een .net domein heb je dus evenveel kans om goed te scoren als met een .com extensie.

Lokale ondernemingen kunnen voor een ccTLD kiezen. Verkoop je voornamelijk producten en diensten in België, kies dan voor een .be domeinnaam. Deze wordt automatisch aan België gelinkt. Een gewone TLD kan ook aan een regio gelinkt worden, maar dit vraagt extra stukjes code (de hreflang tags).

Probeer een keyword te implementeren

Enkele jaren geleden kon men eenvoudig een toppositie halen door een keyword in de domeinnaam te gebruiken. Daardoor doken er allerlei domeinen op als ‘goedkopezomervakanties.be’ of ‘autokopen.be’.

Dat is niet langer het geval. Zoekmachines hebben het effect van keywords in een domeinnaam sterk teruggeschroefd. Desalniettemin kan het in sommige gevallen nog interessant zijn, mits het op een natuurlijke manier wordt toegepast.

Stel dat een fictieve fabrikant van ramen en deur genaamd ‘Fango’ een domeinnaam wil registeren. Vroeger zou ‘fango-ramen-deuren.be’ een uitstekende keuze zijn geweest. Vandaag kiest men beter voor ‘fango.be’ of ‘fangoramen.be’.

  • Het Search Network: dit zijn tekstadvertenties die rond de natuurlijke zoekresultaten staan.
  • Het Display Network: dit zijn banners en andere visuele advertenties op partnersites.
  • Remarketing: een variant van het Display Network, waarbij een voorgaand bezoek gebruikt wordt als voorwaarde om een advertentie te tonen.

Kort, krachtig en duidelijk

Misschien wel het beste advies bij de keuze van een domeinnaam: hou het kort, krachtig en duidelijk.

  • Korte domeinnamen zijn makkelijker te onthouden, te typen en te delen.
  • Een krachtige domeinnaam is uniek en memorabel.
  • Duidelijke domeinnamen zijn makkelijk uit te spreken en worden niet verward met andere merken.

Het belang van dat laatste puntje valt niet te onderschatten. Sommige bedrijfsnamen vertalen niet goed naar een domeinnaam. Zo heeft het bedrijf Who Represent de domeinnaam ‘whorepresents.com’ en het bedrijf Pen Island het domein ‘penisland.com’.

Kijk of je domeinnaam vrij is

Bovenstaande tips zijn natuurlijk nutteloos wanneer je favoriete domeinnaam niet meer vrij is. En geloof me: de kans is groot dat iemand anders deze al heeft ingepikt.

Manueel de beschikbaarheid van diverse extensies controleren is onbegonnen werk. Gelukkig is er een betere oplossing. Via namechck weet je direct welke domeinen nog vrij zijn. Deze tool kijkt ook naar sociale netwerken – erg handig als je dezelfde gebruiksnaam op Facebook, Twitter en Instagram wil.

hulp nodig?

Advies nodig over jouw domeinnaam?

Twijfel je tussen enkele domeinnamen en heb je advies nodig vanuit een SEO-standpunt? Ik sta altijd klaar om jouw vragen te beantwoorden.