Dit hebben de beste websites met elkaar gemeen

Plannen om een website te bouwen? Dan is het een goed idee om je te laten inspireren door enkele van de beste websites in je niche. Door hun ontwerp, copywriting, UI en UX onder de loep te nemen kan je jouw eigen website optimaliseren. 

Wat is een goede website?

Of een website goed of slecht is, is vaak een persoonlijke mening. Toch zijn er enkele objectieve parameters om de beste websites te onderscheiden. Bijvoorbeeld:

De beste websites hebben...

Snelle laadtijden

Je mag de beste content ter wereld hebben; als pagina’s teveel tijd nodig hebben om te laden, zullen veel bezoekers afhaken voordat ze de inhoud bekijken.

Snelheid is dus een belangrijke parameter.

Heel wat mensen denken dat snelheid samenhangt met de hosting. Dat is slechts deels waar. Er zijn namelijk een heleboel technische optimalisaties om de laadsnelheid te verbeteren, zoals GZIP-compressie, lazy loading, async scripts…

Tip: test de laadsnelheid met gtmetrix.com en implementeer alle suggesties.

Een responsive design

Desktops, laptops, smartphones, tablets… de beste websites zijn geoptimaliseerd voor alle toestellen. Aan de hand van een responsive design passen ze hun inhoud aan op basis van de schermgrootte

Websites zonder een responsive design hebben vaak problemen op mobiele toestellen. Denk bijvoorbeeld aan onleesbare teksten door een te kleine fontgrootte of knoppen die je moeilijk kan aanklikken. 

responsieve website
De beste websites werken op alle schermgroottes. Test zeker ook knoppen, formulieren, sliders... op mobiele toestellen.

Een gebruiksvriendelijke user interface

Het belang van een gebruiksvriendelijke user interface valt niet te onderschatten. Het ontwerp van knoppen, formulieren, navigatiemenu’s en andere elementen heeft namelijk een rechtstreeks invloed op je conversiepercentage. Kortom: een slechte UI kost geld. 

De beste websites spenderen dan ook veel aandacht aan de optimalisatie van hun user interface. Dat gebeurt aan de hand enkele best practices en A/B tests. Deze blog van Hubspot zet je op weg.

Een visuele hiërarchie

Visuele hiërarchie is de ordening van elementen volgens hun belang. Dit gebeurt via afmetingen, kleuren, contrast, typografie en witruimte.

Een gebruiksvriendelijke website benut de visuele hiërarchie van een pagina om bezoekers naar de juiste informatie te sturen.

visuele hierarchie web design
Stripe gebruikt verschillende lettertype grootte om visuele hiërarchie te creëren tussen de titel en omschrijving. Let ook op het verschil tussen de twee knoppen; de belangrijkste button (start nu) kreeg een opvallende achtergrond.

Oog voor zoekmachine optimalisatie

Heb je net een pak geld geïnvesteerd in de bouw van een sterke website? Dan wil je natuurlijk dat die gevonden wordt.

Een goede website is op inhoudelijk en technisch vlak geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dat wil zeggen dat de inhoud inspeelt op relevante zoektermen van de doelgroep en hun intentie, terwijl de code zo is opgebouwd dat het crawl-, render- en indexatieproces zo vlot mogelijk verloopt. 

Intentiegerichte content

Elke zoekopdracht is gekoppeld aan een intentie. Naast informatieve zoekopdrachten (bv. ‘inspiratie kinderkamer’) zijn er ook zoektermen met een commerciële intentie (bv. ‘warmtepomp prijzen’). 

Wil je de beste website ter wereld bouwen? Dan pas je de content aan op deze intentie. Bij de zoekterm ‘inspiratie kinderkamer’ wil men ongetwijfeld foto’s zien om ideetjes op te doen. En wie op zoek gaat naar de prijzen van warmtepomp wil op zijn minst richtprijzen zien. 

Denk dus goed na over wat de bezoeker wil, en stem de pagina hierop af

Een vertrouwenswaardige uitstraling

De beste websites stralen vertrouwen uit. Ze geven bezoekers een veilig gevoel, zodat ze met een gerust hart een product kunnen kopen of een offerte kunnen aanvragen.

Dit vertrouwen ontstaat door verschillende zaken:

vertrouwen website
De info onder de bestelknop (gratis levering, professionele ondersteuning, 30 dagen retour) zorgt voor vertrouwen. Ook de foto van de medewerker helpt bezoekers om met een gerust hart een bestelling te plaatsen.