De SEO basis: content & backlinks

Google gebruikt honderden factoren in haar algoritme om de positie van jouw pagina in de zoekresultaten te bepalen. Niet alle factoren zijn even belangrijk. De SEO basis kunnen we herleiden tot twee zaken: content en backlinks.

SEO basis #1: content

Content is de basis van het internet, maar ook van SEO. 

Met het oog op zoekmachine optimalisatie willen we een aparte pagina voor elke zoekopdracht van onze doelgroep. 

Ben je bijvoorbeeld iemand die veiligheidsaudits uitvoert, terwijl deze term niet op je website staat? Dan weet Google dit niet. Het resultaat is dat je helemaal niet vindbaar bent voor veiligheidsaudits. De juiste content ontbreekt. 

De basis van SEO is dus een keyword research. Onderzoek welke keywords jouw doelgroep gebruikt en maak hiervoor een aparte pagina. Dat kan een pagina in de hoofdnavigatie zijn, maar evengoed een pagina die enkel bereikbaar is via een interne link of een blogbericht. 

Verder is het belangrijk om deze pagina te vullen met teksten die bezoekers en zoekmachines overtuigen. Dit wil zeggen dat ze een bepaald doel hebben (bestelling plaatsen, brochure downloaden, nieuwsbrief inschrijven…) en tegelijk geoptimaliseerd zijn om hoog te scoren in Google. Dat doen we aan de hand van SEO-copywriting

SEO basis #2: backlinks

Heb je alle pagina’s aangemaakt? 

Goed. Dan is het nu tijd om links te bouwen.

Een groot aantal backlinks liggen aan de basis van elk SEO success. Ze spelen een grote rol in het algoritme van Google en andere zoekmachines.

Een backlink is een link van een externe website naar jouw site. In mijn geval: van www.tijd.be naar www.fuseo.be. 

Des te meer links mijn domein ontvangt, des te meer waarde die krijgt. Dat resulteert in hogere posities in de zoekresultaten. 

Er zijn verschillende manieren om hiermee aan de slag te gaan:

Belangrijk om te weten: niet elke link is even veel waard. Sommige zaken wegen zwaarder door. Denk bijvoorbeeld aan de autoriteit van de linkende website, het onderwerp van de pagina, de plaats van de link op de pagina, enz. 

Is al de rest dan niet belangrijk?

Content en backlinks vormen de basis van SEO. Je vraagt jezelf misschien af of andere zaken dan niet belangrijk zijn?

Wel, meestal niet.

De meeste websites die gebruik maken van een modern CMS zoals WordPress scoren op technisch vlak vrij goed. De eventuele kleine technische aanpassingen hebben zelden een groot effect. Daarom focus je best op content en backlinks; de basis van SEO.

Technische parameters worden wel belangrijker op grote, complexe websites. Denk bijvoorbeeld aan webshops met duizenden producten, een uitgebreide filternavigatie, enz. Daar zal een technische optimalisatie wel interessant zijn.

De SEO basis samengevat

Leer meer

Hulp nodig?

Tot zover een kort overzicht van de SEO basis. Heb je nog andere vragen? Geen probleem: ik help je met plezier verder. Neem contact op en maak een afspraak. Dan kijken we samen hoe we jouw website meer bezoekers kunnen bezorgen.