Het belang van een zoekwoorden analyse

Een zoekwoorden analyse of keyword research is een eerste belangrijke stap in de optimalisatie van een website. Door te begrijpen welke trefwoorden jouw doelgroep gebruikt, kan je hier optimaal op inspelen.

Maar hoe gaat zo’n keyword onderzoek in zijn werk? En welke informatie kan je eruit halen? Alle antwoorden zijn hieronder te vinden.

Welke informatie zit in een zoekwoorden analyse?

Het resultaat is een datalijst die bestaat uit verschillende kolommen, zoals:

  • Keyword: het zoekwoord dat de doelgroep gebruikt. Deze kan ook uit meerdere termen bestaan (de zogenaamde long-tail keywords).
  • Volume: hoe vaak een bepaalde term maandelijks wordt gezocht in een specifieke regio.
  • Keyword difficulty: hoe moeilijk het is om voor een keyword hoog te scoren in de zoekresultaten, afhankelijk van het aantal concurrenten en hun autoriteit.
  • Positie: bij bestaande website kan ook de huidige positie worden opgenomen.
  • Status: of dit keyword al een pagina op de website heeft of niet.
  • Strategie: op welke manier je een trefwoord gaat targeten, bijvoorbeeld een pagina in de hoofdnavigatie, een blogbericht, een infographic…

Aan de hand van dit rapport weet je dus welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken, hoe vaak ze dit doen en hoe moeilijk het is om ervoor te scoren. De laatste twee puntjes (status en strategie) zeggen meer over de praktische invulling ervan.

Short vs long-tail

In een trefwoorden analyse vind je een mix van short en long-tail keywords. De eerste bestaan uit één woord (bijvoorbeeld ‘veranda’, de laatste is samengesteld uit meerdere woorden (bijvoorbeeld ‘moderne veranda in aluminium’).

Het is zeker de moeite waard om long-tail keywords op te nemen in je SEO strategie. Ze hebben namelijk minder concurrentie. Goed scoren is dus iets makkelijker. Bovendien hebben long-tail keywords doorgaans een hogere conversieratio omdat deze mensen al verder in het beslissingsproces zitten.

Toepassingen

De informatie in een keyword research komt op verschillende momenten van pas.

Bouw nieuwe website

De structuur van een nieuwe website samenstellen is vaak nattevingerwerk. Hierdoor loop je opportuniteiten mis.

Het is immers een goed idee om voor elk topic met een voldoende hoog zoekvolume een aparte pagina te maken. Dit heeft twee voordelen. Enerzijds is de kans groter dat Google jouw pagina toont. Zoekmachines willen namelijk resultaten die zo goed mogelijk aansluit bij de vraag van de gebruiker. Anderzijds verhoogt deze opsplitsing het conversiepercentage, omdat je de inhoud kan afstemmen op een specifieke zoekopdracht.

Daarom is het beter om de structuur te baseren op een keyword research.

Copywriting

Een copywriter moet de taal van de doelgroep gebruiken. Dit komt de vindbaarheid ten goede.

Heel wat producten en diensten hebben synoniemen – vaak met een verschil in zoekvolume. Denk bijvoorbeeld aan ‘voetbaltruitjes’ en ‘voetbalshirts’. Maandelijks zoeken gemiddeld 590 personen op ‘voetbaltruitjes’, terwijl 720 personen het woord ‘voetbalshirts’ intypen. Als copywriter leg je dus beter de focus op de laatstgenoemde.

Content marketing

Een zoekwoorden analyse doet tevens dienst als input voor content marketing. Je zal diverse trefwoorden tegenkomen die perfect zijn voor een blogbericht, een video of een ander stukje content. Dankzij het zoekvolume ben je zeker die investering jouw tijd waard is.

Adwords

Natuurlijk mogen we Adwords campagnes niet vergeten. Aan de hand van een keyword analyse weet je perfect welke advertentiegroepen je moet opnemen. Want deze informatie bepaalt in grote mate het succes van jouw campagnes. Bovendien is de kans groot dat je enkele quick wins tegenkomt die je een voordeel opleveren ten opzichte van concurrenten.

Tools voor een keyword research

De Adwords Keywordplanner is ongetwijfeld de meest populaire tool om een keyword research uit te voeren. In tegenstelling tot vroeger, kan je nu slechts drie trefwoorden opgeven. Maar gelukkig toont de Keywordplanner ook gerelateerde termen. Alle informatie is makkelijk te exporteren in een CSV bestand om nadien te bewerken in Excel.

Verder is Ubersuggest een handige tool. Dit is in principe Google Autocomplete op steroïden. Vul simpelweg een trefwoord in en je krijgt een lijst met gerelateerde zoekopdrachten, inclusief het volume, de keyword difficulty, de gemiddelde CPC en het aantal resultaten.

Keywordtool.io is een goed alternatief voor Ubersuggest. Je krijgt tot 750 long-tail keyword ideeën voor elke zoekterm. Deze tool is volledig gratis, zonder account.

Voor nog meer inspiratie kan je simpelweg Google gebruiken. Vul een zoekterm in en kijk onderaan bij de ‘related searches’. Door in het zoekvak een spatie te plaatsen, krijg je opnieuw enkele suggesties.

Kostprijs trefwoord analyse

De prijs van een zoekwoorden analyse verschilt van onderneming tot onderneming. Het is vanzelfsprekend dat er minder tijd kruipt in een onderzoek voor een bedrijf dat één dienst verkoopt, dan voor een grote internationale webshop die een catalogus van honderden producten heeft.

Wil je alle zoekwoorden bepalen voor jouw website? Neem dan contact op voor een offerte.