Keyword research

Ontdek welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt

Een keyword research brengt alle zoektermen in kaart die je doelgroep gebruikt om jouw producten of diensten te vinden.

Voordelen

Waarom een keyword research?

Een zoekwoorden analyse of keyword research is een eerste belangrijke stap in de optimalisatie van een website. Door te begrijpen welke trefwoorden jouw doelgroep gebruikt, kan je hier optimaal op inspelen.

Dit onderzoek heeft twee toepassingen:

  1. Structuur van de website
  2. Input voor SEO-copywriting

Structuur

De structuur van een nieuwe website samenstellen is vaak nattevingerwerk. Hierdoor loop je opportuniteiten mis.

Het is immers een goed idee om voor elk topic met een voldoende hoog zoekvolume een aparte pagina te maken. Dit heeft twee voordelen. Enerzijds is de kans groter dat Google jouw pagina toont. Zoekmachines willen namelijk resultaten die zo goed mogelijk aansluit bij de vraag van de gebruiker. Anderzijds verhoogt deze opsplitsing het conversiepercentage, omdat je de inhoud kan afstemmen op een specifieke zoekopdracht.

Daarom is het beter om de structuur te baseren op een keyword research.

Copywriting

Een copywriter moet de taal van de doelgroep gebruiken. Dit komt de vindbaarheid ten goede.

Heel wat producten en diensten hebben synoniemen – vaak met een verschil in zoekvolume. Denk bijvoorbeeld aan ‘voetbaltruitjes’ en ‘voetbalshirts’. Maandelijks zoeken gemiddeld 590 personen op ‘voetbaltruitjes’, terwijl 720 personen het woord ‘voetbalshirts’ intypen. Als copywriter leg je dus beter de focus op de laatstgenoemde. Die informatie wordt blootgelegd tijdens een keyword research.

Inhoud

Welke info zit er in een keyword research?

Een zoekwoorden analyse is een uitgebreid document dat verschillende stukken informatie over zoektermen toont, zoals:

Zoekwoorden

Het zoekwoord dat de doelgroep gebruikt, inclusief synoniemen. Dit kan ook uit meerdere termen bestaan (de zogenaamde long-tail keywords).

Volume

Hoe vaak een bepaalde term maandelijks wordt gezocht in een regio. Zoektermen met een hoog volume verdienen een aparte pagina.

Huidige positie

Bij bestaande websites wordt de huidige positie opgenomen in het keyword research – handig voor de opvolging achteraf.

SEO-advies

Voor elke zoekwoordencluster krijg je SEO-advies om jouw website te optimaliseren voor deze keywords.

De volgende stap

Een keyword research bestellen.

Wil je een keyword research bestellen? Contacteer mij voor meer informatie.

Voor ik van start ga, heb ik een overzicht nodig van de producten of diensten die je aanbiedt. In veel gevallen is de huidige website hiervoor de perfecte basis. Heb je nog geen website, dan mag je gewoon een overzicht maken in Word of Excel. Dit overzicht bevat namelijk de basis zoektermen. Via de Adwords Keyword Planner ontdekken we ook synoniemen en gerelateerde termen die nuttig zijn.

FAQ

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je nog enkele veelgestelde vragen over zoekwoordanalyses. Staat jouw antwoord er niet bij? Contacteer mij via kevin@fuseo.be.

De prijs van een zoekwoorden analyse verschilt van onderneming tot onderneming. Het is vanzelfsprekend dat er minder tijd kruipt in een onderzoek voor een bedrijf dat één dienst verkoopt, dan voor een grote internationale webshop die een catalogus van honderden producten heeft. Contacteer mij voor een kostprijs op maat.

Het antwoord op deze vraag hangt opnieuw af van de grootte van je diensten/productaanbod. Heb je een erg breed en gevarieerd aanbod, dan zal een zoekwoorden analyse natuurlijk meer tijd in beslag nemen. Meestal kan ik het rapport afleveren na 1 à 2 weken, afhankelijk van de drukte op dat moment.

Momenteel voer ik voornamelijk onderzoeken uit voor Nederlandse termen. Maar ook een Engelstalig keyword research is mogelijk. Andere talen, zoals Frans, Duits en Spaans, laat ik momenteel links liggen. Mijn kennis van deze talen is te beperkt – terwijl dit wel noodzakelijk is tijdens de interpretatie van de resultaten.

Ja, zeker en vast. Een keyword research is helemaal geen rocket science. Het vraagt gewoon wat tijd. Probeer het zelf met de Keyword Planner van Adwords of een gelijkaardige tool.

Een onderzoek naar het woordgebruik van de doelgroep is de eerste stap in de optimalisatie van een website. De volgende stap bestaat uit een uitbreiding van de website (om in te spelen om zoektermen die nog ontbraken) en een bijsturing van bestaande teksten. Ook hiervoor kan je bij mij terecht.

Inhoudsopgave