Zoekmachine optimalisatie voor WordPress

Wordpress is een gebruiksvriendelijk en flexibel systeem om websites te bouwen. Een groot voordeel van dit CMS is de mogelijkheid om zelf aanpassingen te doen; foto’s toevoegen, nieuwsberichten publiceren, teksten aanpassen … noem maar op.

Out-of-the-box is WordPress vrij goed geoptimaliseerd voor zoekmachines. Vooral op technisch vlak. Maar er zijn nog enkele aanpassingen mogelijk die jouw vindbaarheid verbeteren.

WordPress SEO

Zoekmachine optimalisatie voor WordPress bestaat uit de volgende punten:

  • Permalink structuur
  • Paginatitels
  • Meta descriptions
  • XML sitemaps
  • Laadsnelheid

Permalinks

Ga je een nieuwe WordPress website bouwen? Dan doe je er goed aan om eerste de permalink structuur te veranderen.

Standaard wordt de ‘post ID’ als permalink gebruikt. Jouw URL’s zien er dan als volgt uit: www.website.be/?p=123.

Die cijfers zeggen niets over de inhoud van de pagina. Voor bezoekers en zoekmachines is dat niet ideaal. Daarom kies je beter de ‘post name’ voor permalinks, waardoor je URL’s een omschrijvende term bevatten. Bijvoorbeeld: www.website.be/diensten.

De permalink structuur aanpassen doe je onder Instellingen > Permalinks.

Paginatitels

Het belang van goede paginatitels wordt vaak onderschat.  Ze bepalen in grote mate of een gebruiker al dan niet klikt op jouw zoekresultaat. Bovendien is het een van de rangschikkingsfactoren waar zoekmachines naar kijken.

Een goede paginatitel moet dus:

  • Potentiële bezoekers aanspreken
  • Geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines

Ik raad aan om de Yoast SEO plugin te installeren. Deze extensie maakt het beheren van paginatitels in WordPress veel makkelijker.

Na de installatie zie je onderaan elke pagina en bericht een nieuw blokje genaamd ‘Yoast SEO’. Klik op de knop ‘Snippet bewerken’ om jouw paginatitel aan te passen.

Nog enkele tips om jouw titels in WordPress te optimaliseren voor zoekmachines:

  • Te lange titels worden niet volledig getoond. Houd dus rekening met de maximumlengte en herschrijf de paginatitel indien nodig.
  • Een te korte titel is ook niet goed, want dan mis je de kans om relevante termen op te nemen die bezoekers overtuigen.
  • Plaats het belangrijkste keyword van jouw pagina vooraan.
  • Modifiers zoals ‘top 10’ of ‘2017’ doen het meestal heel goed.

Meta description

Paginatitels zijn onlosmakelijk verbonden met de meta descriptions. Deze tekstjes worden ook in de zoekresultaten getoond. Het is een soort van ‘gratis’ advertentie die mensen moet overtuigen om je website te bezoeken.

Voor de aanpassing van meta descriptions gebruiken we opnieuw de Yoast SEO plugin.

Nog enkele aandachtspunten:

  • Beperk je meta omschrijvingen tot maximum 160 tekens.
  • Korte omschrijvingen worden best uitgebreid om extra informatie te implementeren.
  • Gebruik specifieke zoekwoorden in de omschrijving. Wanneer deze overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker, worden ze in het vet weergegeven. Dat kan de CTR verhogen.

XML Sitemaps

Als webmaster wil je natuurlijk dat zoekmachines alle pagina’s van je website vinden en indexeren. Dat lukt niet altijd even goed. Zoekrobots missen soms belangrijke pagina’s. Hierdoor loop je heel wat bezoekers mis.

Daarom heb je een XML sitemap nodig.

Dit bestand is een soort van landkaart voor zoekmachines. Ze bevat een overzicht van alle pagina’s. Op deze manier wordt er niets vergeten.

Manueel een XML sitemap maken vraagt heel wat werk. Gelukkig bestaat er een eenvoudigere oplossing. Met behulp van de XML Sitemap Generator plugin wordt dit bestand automatisch aangemaakt en geüpdatet.

Vergeet niet om na de installatie de locatie van jouw XML sitemap in Google Search Console aan te geven. Dat kan bij Crawl > Sitemaps via het knopje rechts bovenaan.

Laadsnelheid

Mensen zijn ongeduldig. Een website die 5, 6 of meer seconden nodig heeft om te laden, kan heel wat ongeduldige bezoekers verliezen. Laadsnelheid is dus erg belangrijk.

Het is trouwens een van de factoren waar Google rekening mee houdt.

Je WordPress website snel maken, is dus zeker een goed idee.

Dat kan op verschillende manieren:

  • Zoek een goede host die zich in het land van je doelgroep bevindt.
  • Installeer een WordPress cache plugin.
  • Gebruik ook Autoptimize.
  • Optimaliseer de bestandsgrootte van afbeeldingen met compressor.io of een WordPress plugin.
  • Vermijd onnodige redirects.

De keuze van je WordPress template heeft ook een invloed op de laadsnelheid. Sommige thema’s zijn van nature beter geoptimaliseerd voor een snelle laadtijd.

Nog meer WordPress SEO tips

In mijn ogen zijn bovenstaande tips de belangrijkste aanpassingen om WordPress te optimaliseren voor zoekmachines.

Daarnaast zijn er nog enkele tweaks mogelijk, zoals:

  • De implementatie van een kruimelpad (breadcrumbs)
  • Irrelevante pagina’s uit de index weren via een robots.txt bestand
  • Een duidelijke paginastructuur opzetten
  • Intern linken naar gerelateerde pagina’s/berichten
  • Headings op een correcte manier gebruiken
  • Een SSL certificaat implementeren

Je merkt het meteen: zoekmachine optimalisatie voor WordPress is een hele karwei. Het bestaat uit diverse kleine en grote componenten.

Heb je wat hulp nodig? Aarzel niet om mij te contacteren.