Case study: Loxone

Loxone heeft een missie: de wereld laten kennismaken met Smart Homes. Een geweldig product hebben ze al, nu nog hun naambekendheid. Voor het online luik werd Fuseo ingeschakeld.

Over Loxone

Zeg niet domotica tegen de Loxone Smart Home oplossingen. Dat zou de mogelijkheden geen eer aan doen. Bij Loxone gelooft men namelijk in een hoge mate van automatisering. Overige domotica merken baseren zich op manuele handelingen, zoals: “bedien jouw verlichting via je smartphone”. Loxone geloof dat het anders kan. Door een combinatie van sensoren worden jaarlijks meer dan 50.000 handelingen geautomatiseerd. Dat zorgt voor meer comfort, meer veiligheid en een lager energieverbruik.

Doelstellingen

Loxone is een Oostenrijkse onderneming die in 2009 werd opgericht. Het bedrijf is dus vrij jong. Op enkele jaren tijd is deze kleine startup uitgegroeid tot een internationale speler met een omzet van meer dan 45 miljoen euro (2015).

Die groei komt voornamelijk door de kwaliteit van Loxone’s oplossingen. Ze steken met kop en schouders boven de concurrenten uit. Eens consumenten het product leren kennen, is de kans groot dat ze tot een bestelling overgaan.

Merkbekendheid was dus de grote uitdaging. Mensen laten kennismaken met Loxone vormt het speerpunt van de online communicatie. Daarom werd er ingezet op twee domeinen: zoekmachine optimalisatie met content marketing en online advertising op Adwords en sociale media.

Online advertising

Er werd gestart met online advertenties om de Benelux te laten kennismaken met Loxone. Om een goede mix te krijgen tussen prospects (mensen die domotica merken vergelijken) en potentiële klanten (een ruimere doelgroep, die misschien enkele maanden/jaren later aan een smart home denken), combineerden we diverse kanalen:

  • Google Adwords Seach Network
  • Google Adwords Display Network
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram

Op deze advertentiekanalen werden enerzijds algemene boodschappen verspreid rond het thema ‘smart home’. Daarnaast waren er ook campagnes die specifieke oplossingen uitlichten, zoals de verlichting in bovenstaande Facebook carousel.

Zoekmachine optimalisatie & content marketing

Om in de organische zoekresultaten beter te scoren, was zoekmachine optimalisatie een voor de hand liggende keuze. Content marketing gebruikten we als aanvulling. Op deze manier kan Loxone inspelen op meer zoektermen. Bovendien is deze content de ideale ‘brandstof’ voor sociale media en nieuwsbrieven.

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is link building. Het domein loxone.com kreeg al vrij veel links, maar het aandeel Belgische en Nederlandse vermeldingen was beperkt. Daarom werd er aan link building gedaan, voornamelijk via artikels. Dat zorgt niet alleen voor een nieuwe lading links, het brengt Loxone onder de aandacht van de doelgroep.

Bespreek jouw project

Klaar voor de volgende stap? Maak een vrijblijvende afspraak om te bespreken wat Fuseo voor jou kan doen.