De betekenis van Canonical tag

Inhoud

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag vertelt aan zoekmachines welke versie van een URL geïndexeerd mag worden. Deze tag is erg nuttig indien er meerdere URL’s met gelijkaardige content zijn.

Waarom is een canonical tag nodig voor SEO?

Stel dat we een productpagina hebben met fietszadels waarbij we de inhoud rangschikken o.b.v. diverse parameters:

  • Originele URL: https://fietsshop.be/fietszadels
  • Gerangschikt op prijs: https://fietsshop.be/fietszadels?sort=price
  • Gerangschikt op datum: https://fietsshop.be/fietszadels?sort=nieuwste

In principe zijn dit pagina’s met dezelfde producten, enkel in een andere volgorde. Zoekmachines zien dit als compleet andere entiteiten. Het zijn namelijk unieke URL’s. 

Dat zorgt voor een paar SEO problemen.

In eerste instantie zijn er meerdere URL’s die in aanmerking komen voor de zoekterm ‘fietszadels’. Je concurreert dus met jezelf. Zo verwateren je SEO-inspanningen. 

En wat als deze URL’s backlinks ontvangen van andere sites? In dit geval wordt ook de linkwaarde verspreid over meerdere pagina’s. Dat is niet ideaal.

Met een canonical tag ben je zeker dat er slechts één versie zichtbaar is in de zoekresultaten en alle linkwaarde wordt geconsolideerd. 

Zo ziet een canonical tag eruit

De canonical tag is een stukje HTML code dat in de <head> van de paginacode zit. Die ziet er als volgt uit:

				
					<link rel="canonical" href="https://www.fuseo.be/blog/" />
				
			

Zoals eerder al gezegd, plaats je deze code op alternatieve URL’s om naar de versie te verwijzen die je in de zoekresultaten wil krijgen.

Daarnaast is het een goed idee om op elke canonical URL (die in Google moet verschijnen) een zelf-verwijzende canonical te plaatsen. 

Leer meer over andere online marketing termen:
Een alt text of alt attribute is een stukje HTML code die omschrijft wat er in een afbeelding te zien is.
Het crawl budget is het aantal keren dat Google een website bezoekt om de inhoud in kaart te brengen.
Pagina’s met thin content bevatten informatie die weinig meerwaarde biedt aan de bezoeker.
White hat SEO zijn technieken die de best practices in Google’s Webmaster Guidelines volgen.
Het gedeelte van een webpagina dat zichtbaar is voordat een bezoeker naar beneden scrollt.
Structured data bevat informatie voor rich snippets, zoals de prijs van een product of de openingsuren van een bedrijf.