De betekenis van Thin content

Inhoud

Wat is thin content?

Pagina’s met thin content bevatten informatie die weinig meerwaarde biedt aan gebruikers. Ze komen dus niet tegemoet aan de intentie van hun bezoek. 

Thin content staat dikwijls synoniem met korte pagina’s. Dat is niet altijd het geval. Zelfs lange teksten zijn soms van lage kwaliteit. Het aantal woorden is dus niet per se een parameter. 

Waarom is thin content slecht voor SEO?

Is zijn verschillende redenen waarom thin content negatief is voor je positie in Google:

  • De kans dat iemand ernaar linkt is zeer klein, en zoals je weet zijn backlinks een belangrijk onderdeel van het algoritme.
  • Thin content heeft doorgaans een hoge bouncerate. Bezoekers die al na enkele seconden terugkeren naar de zoekresultaten zijn een negatief signaal. 
  • Think content die inspeelt op zeer specifieke zoektermen kan tot problemen met keyword kannibalisme leiden.

Google heeft twee manieren om thin content te vinden en te bestraffen: enerzijds via algoritme updates (zoals Google Panda) en anderzijds via handmatige acties van het webspam team.

Problemen met thin content oplossen

Heb je last van thin content op je website? Maak je geen zorgen, want er zijn verschillende manieren om dit probleem op te lossen:

  1. Verwijderen: verwijder pagina’s van slechte kwaliteit en maak een 301-redirect aan naar een alternatieve pagina.
  2. Uitbreiden: verbeter de waarde van de pagina met extra relevante content die inspeelt op de intentie van de bezoeker.
  3. Consolideren: in sommige gevallen kan je meerdere thin content pagina’s samenvoegen op één pagina van hogere kwaliteit.
Leer meer over andere online marketing termen:
Meta keywords zijn trefwoorden die in de broncode van een webpagina worden geplaatst voor zoekmachines.
White hat SEO zijn technieken die de best practices in Google’s Webmaster Guidelines volgen.
Branded traffic is organisch verkeer (via de zoekresultaten) dat de naam van het bedrijf bevat.
Hreflang tags vertellen aan zoekmachines in welke taal een pagina geschreven is en op welke regio die gericht is.
Duplicate content verwijst naar twee of meerdere URL’s met vrijwel identieke content.
Rich snippets zijn stukjes informatie die worden toegevoegd aan een zoekresultaat, zoals een sterrenbeoordeling.