De betekenis van Hreflang tag

Inhoud

Wat is een hreflang tag?

Hreflang tags vertellen aan zoekmachines in welke taal een pagina geschreven is en op welke geografische regio die gericht is.

Hiermee kan je bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen Nederlandstalige content voor Belgische bezoekers en Nederlandse bezoekers. Handig wanneer je andere teksten/afbeeldingen/prijzen… wil tonen.

Hoe ziet een hreflang tag eruit?

Hieronder vind je een voorbeeld van een hreflang tag:

				
					<link rel="alternate" hreflang="TAALCODE" href="PAGINA_URL" />
				
			

Uit dit voorbeeld blijkt dat je twee parameters moet invullen, namelijk:

  • De taalcode, die vertelt in welke taal de URL geschreven is (en optioneel ook de regio)
  • De URL van de pagina in een alternatieve taal

Voor de taal en regio gebruik je tweeletterige ISO 639 code om de taal aan te duiden en de ISO 3166-1 code om eventueel een regio toe te voegen. Het is belangrijk dat je deze codes correct implementeert, anders zal de hreflang tag niet werken of ontstaan er indexatiefouten. 

Een voorbeeld

Stel dat we een website hebben met drie taalopties: Nederlands (BE), Nederlands (NL) en Frans. Voor de contactpagina zijn er dan drie verschillende URL’s:

  • website.be/nl-be/contact
  • website.be/nl-nl/contact
  • website.be/fr/contact

Op al deze URL’s zouden dan volgende hreflang tags komen:

				
					<link rel="alternate" hreflang="nl-be" href="https://website.be/nl-be/contact">
<link rel="alternate" hreflang="nl-nl" href="https://website.be/nl-nl/contact">
<link rel="alternate" hreflang="fr" href="https://website.be/fr/contact">
				
			

De hreflang tag “nl-be” zegt tegen zoekmachines dat de bijhorende URL geschreven is in het Nederlands en gericht is op Belgische gebruikers.

De hreflang tag “nl-nl” duidt aan dat het om Nederlandstalige content voor Nederlandse gebruikers gaat.

De URL voor de laatste hreflang tag “fr” is voor Franstalige gebruikers wereldwijd. Je bent dus niet verplicht om een regio te vermelden. 

Hreflang generator

Heb je twijfels of je opmaak correct is? Maak het jezelf makkelijk met de Hreflang Tags Generator. Deze tool genereert automatisch de juiste hreflang tags op basis van de URL’s, talen en regio’s die je invulde. 

Hreflang best practices

Hier zijn nog een paar tips voor het implementeren van hreflang tags op je website of webshop:

  • Voeg de code toe aan de <head> van een pagina
  • Link naar alle varianten, ook naar de pagina zelf
  • Dubbelcheck de codering van de taal en regio
  • Voor pagina’s met een taalselectie kan je de hreflang=”x-default” tag gebruiken
  • Hreflang tags werken ook tussen verschillende domeinen, bijvoorbeeld fietsstore.be en fietsshop.nl
Leer meer over andere online marketing termen:
Keyword stuffing is het overmatig gebruik van een zoekterm in een tekst om beter te scoren in de zoekresultaten.
Een meta description is een tekst over de inhoud van een pagina. Ze wordt in de zoekresultaten getoond.
Een subdomain is een aparte website binnen de hoofddomein, bijvoorbeeld shop.website.be.
De conversieratio of conversion rate is het percentage van alle bezoekers dat een bepaald doel bereikt.
Bounce rate is het percentage bezoekers dat een website verlaat na het bekijken van slechts één pagina.
We spreken van een conversie wanneer een bezoeker een doel bereikt dat waardevol is voor de onderneming.