De betekenis van Conversieratio

Inhoud

Wat is een conversieratio?

De conversieratio of conversion rate is het percentage van alle bezoekers dat een bepaald doel bereikt.

Deze doelen kunnen erg divers zijn, bijvoorbeeld:

  • Een online aankoop in een webshop
  • Het verzenden van een offerteformulier
  • Het downloaden van een brochure
  • De inschrijving voor een nieuwsbrief

Het verbeteren van deze conversieratio heeft een directe impact op je bedrijfsresultaten. Als je erin slaag om de conversieratio van een productpagina van 1,5% naar 1,9% te laten stijgen, zorgt dit voor extra omzet. 

Conversieratio berekenen

Om het conversiepercentage van een pagina, advertentie of verkeersbron te berekenen, deel je het totale aantal conversies door het totale aantal bezoekers. Daarna vermenigvuldig je de uitkomst met 100 om een percentage te krijgen. 

De formule ziet er als volgt uit:

				
					Conversieratio = (aantal conversies / aantal bezoekers) * 100
				
			

Stel dat we een Google Ads campagne lanceerde die 1500 bezoekers aantrok, waarvan er 23 een conversie genereerde. Deze campagne had dan een conversieratio van 1,53%. 

Dat heb ik als volgt berekend:

				
					(23 / 1500) * 100 = 1,53333%
				
			

Conversion rate optimization (CRO)

Er zijn verschillende technieken om je conversiepercentage te verhogen. Dit noemen we conversion rate optimization.

Hier zijn alvast 10 tips:

  1. Vermijd lange laadtijden. Snellere websites hebben doorgaans een hogere conversieratio.
  2. Zorg dat pagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers
  3. Stem de inhoud van een pagina af op de zoekintentie van de gebruiker.
  4. Voeg een duidelijke call-to-action toe.
  5. Verfijn de doelgroep van je advertenties om enkel mensen te bereiken die interesse hebben in je producten of diensten.
  6. Voer A/B tests uit om te kijken welke copy, kleuren, foto’s… het beste werken.
  7. Zet je above-the-fold content op punt. Dit is het eerste wat bezoekers zien.
  8. Pak uit met social proof, zoals reviews van klanten.
  9. Stroomlijn het converiseproces, bijvoorbeeld door het contactformulier te vereenvoudigen of de checkout bij te sturen.
  10. Implementeer een duidelijke, intuïtive navigatie.
Leer meer over andere online marketing termen:
Keyword stuffing is het overmatig gebruik van een zoekterm in een tekst om beter te scoren in de zoekresultaten.
Core Web Vitals zijn parameters die Google gebruikt om de gebruikerservaring van een pagina te analyseren.
Het linkprofiel vertelt meer over de kwaliteit van de backlinks die een domein ontvangt.
Een noindex tag voorkomt dat een URL wordt geïndexeerd door zoekmachines.
Long-tail keywords zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan.
Een 404 error ontstaat wanneer iemand een URL probeert de bereiken die niet bestaat, bijvoorbeeld wanneer het adres verkeerd werd ingetypt of de URL nooit heeft bestaan.