De betekenis van Black hat SEO

Inhoud

Wat is black hat SEO?

Black hat SEO zijn technieken om een website hoger te laten scoren die ingaan tegen de Google Webmaster Guidelines.

Met deze technieken probeer je de algoritmes van zoekmachines te manipuleren om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. 

De meeste zoekmachines, zoals Google en Bing, publiceerden zeer duidelijke richtlijnen voor webmasters. Wat wel mag, en wat niet. Black hat SEO is dus iets wat zoekmachines afkeuren. 

Voorbeelden van black hat SEO

Hier zijn een paar voorbeelden van black hat SEO technieken:

  • Cloaking, waarbij je andere content aan zoekmachines toont dan je aan gewone menselijke bezoekers toont.
  • Article spinning, of het kopiëren van bestaande content door enkele woorden of zinnen te vervangen.
  • Verborgen teksten, zoals een witte tekst op een witte achtergrond.
  • Link farms, dat zijn website met content van lage kwaliteit met als hoofddoel om naar andere sites te linken.
  • Backlinks injecteren via malware op websites die niet goed beveiligd zijn

Mogelijke risico’s

Black hat SEO technieken kunnen snel voor indrukwekkende resultaten zorgen. 

Maar ze brengen ook grote risico’s met zich mee. 

De kans bestaat dat het algoritme van zoekmachines vroeg of laat de black hat technieken oppikt en de website automatisch slechter doet presteren in de zoekresultaten. Zo verlies je organisch verkeer.

Soms geeft Google een manual penalty. Zo’n sanctie wordt opgelegd door iemand van het Google Search Quality Team nadat een vermoeden hebben van black hat SEO. 

Zo’n penalty kan leiden tot een zware degradatie in de zoekresultaten of zelfs een volledige verwijdering. Je bent dan helemaal niet meer vindbaar, zelfs niet voor je eigen bedrijfsnaam. 

Tenslotte heeft black hat SEO vaak een negatieve effect op de user experience. Door zoekmachines te manipuleren wordt de gebruikservaring uit het oog verloren. Hierdoor daalt de conversieratio. 

Daarom kies je beter voor white hat SEO.

Leer meer over andere online marketing termen:
Keyword stuffing is het overmatig gebruik van een zoekterm in een tekst om beter te scoren in de zoekresultaten.
Net als een 301-redirect stuurt een 302-redirect bezoekers naar een nieuw adres. Zoekmachines zien dit als een tijdelijke doorverwijzing.
Branded traffic is organisch verkeer (via de zoekresultaten) dat de naam van het bedrijf bevat.
Hreflang tags vertellen aan zoekmachines in welke taal een pagina geschreven is en op welke regio die gericht is.
De title tag of bevat een omschrijvende naam van de pagina. Het is de blauwe link in de zoekresultaten.
Off-page SEO verwijst naar alle optimalisatietechnieken buiten je eigen site, zoals link building.