De betekenis van Crawl budget

Inhoud

Wat is een crawl budget?

Het crawl budget is het aantal keren dat Google een website bezoekt om de inhoud in kaart te brengen.

Zelfs Google heeft beperkte middelen. Het kan onmogelijk elke URL van elke website op het internet meerdere keren per dag bezoeken om veranderingen op te pikken. 

Daarom geeft het elke site een crawl budget. Dit budget is een bepaalde hoeveelheid tijd die zoekmachines spenderen aan het crawlen en indexeren van een site. 

Hoe wordt het crawl budget bepaald?

Er zijn twee factoren die bepalen of een site vaak of minder vaak gecrawled worden:

  1. Populariteit: websites met veel backlinks en organische bezoekers krijgen een hoger crawl budget toegewezen dan minder populaire domeinen. 
  2. Updates: Google zal een hoger crawl budget toewijzen aan sites die regelmatig updates krijgen, denk bijvoorbeeld aan nieuwssites. 

Crawl stats

Google toont meer informatie over het crawlproces, inclusief fouten en frequentie, in Search Console. 

Ga hiervoor naar Settings > Crawl stats.

crawl budget in search console
Leer meer over andere online marketing termen:
Duplicate content verwijst naar twee of meerdere URL’s met vrijwel identieke content.
Keyword density is het aantal keren dat een keyword terugkomt in een webtekst in verhouding met het totale aantal woorden.
Black hat SEO zijn technieken om een website hoger te laten scoren die ingaan tegen de Google Webmaster Guidelines.
White hat SEO zijn technieken die de best practices in Google’s Webmaster Guidelines volgen.
Bounce rate is het percentage bezoekers dat een website verlaat na het bekijken van slechts één pagina.
Googlebot is de naam van de crawlers/spiders die Google gebruikt om het web in kaart te brengen.