In één oogopslag:
- Met een website ben je vindbaar voor potentiële klanten die je producten of diensten zoeken in Google.
- Je bent altijd bereikbaar.
- Een website is van jou. Je bent niet gebonden aan de richtlijnen van sociale media platformen.
- Een bedrijfswebsite is essentieel voor advertenties.
Leadgeneratie en verkoop
Veel consumenten starten hun aankoopproces in Google of een andere zoekmachine. Ze gaan bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe parasol, een warmtepomp installateur of een kleedje voor een trouwfeest.
Als je geen website hebt, ben je niet vindbaar in de zoekresultaten. Je loopt dus klanten mis.
Een sterke bedrijfswebsite werkt mee aan je omzet, en dit op twee manieren:
- Rechtstreeks: Klanten die online een bestelling plaatsen en betalen in een webshop.
- Onrechtstreeks: Bezoekers die een offerte aanvragen of een afspraak in de toonzaal maken.
Voor de meeste ondernemingen is de website een van de belangrijkste tools om leads en verkopen te genereren. Een groot deel van de omzet verloopt via dit kanaal.
Vertrouwen
Sommige mensen zoeken jouw bedrijfsnaam op via Google. Als je geen website hebt, wek je minder vertrouwen.
Tegenwoordig wordt elke onderneming geacht om een eigen website te hebben. Dat hoeft geen uitgebreide site met honderden pagina’s te zijn, een pagina met de contactgegevens, openingsuren en een kort overzicht van alle producten/diensten is vaak al voldoende.
Een kanaal onder jouw controle
Op sociale media heb je weinig controle. Je moet namelijk de richtlijnen van het platform volgen. Er zijn regels over wat je mag posten, welke producten je mag promoten, de opmaak van afbeeldingen, enz.
In het slechtste geval kan Facebook, Instagram, TikTok… je account blokkeren of verwijderen, waardoor je helemaal geen bereik meer hebt.
Een website is van jou. Je bepaalt zelf wat erop komt. Daarnaast zijn er geen algoritmes die je bereik beperken.
Deze controle is een van de voornaamste redenen waarom bedrijven nog steeds een eigen website nodig hebben.
Altijd bereikbaar
De meeste kmo’s hanteren specifieke kantoor- of openingsuren, bijvoorbeeld van 9u tot 17u. Helaas vallen die vaak samen met de werkuren van je klanten.
Een website is 24/7 online. Klanten kunnen altijd informatie vinden, zelfs midden in de nacht. Het is een manier om continu bereikbaar te zijn voor je doelgroep.
Essentieel voor advertenties
Voor een zo hoog mogelijke conversieratio wil je gericht adverteren met aantrekkelijke advertenties die doorverwijzen naar een sterke landingspagina. Op deze pagina – op jouw website – staat alle informatie die de doelgroep nodig heeft.
Stel je eens voor: je gaat adverteren op Instagram om je handgemaakte tapijten in de kijker te zetten. Is het dan beter om mensen die op de advertentie klikken door te sturen naar jouw profielpagina op Instagram, of naar een webpagina met praktische informatie over de tapijten, een fotogalerij en een bestelknop?
Deze tweede optie zal ongetwijfeld beter presteren. Websites zijn dus belangrijk voor bedrijven die online willen adverteren.
Daar is nog een tweede reden voor. Je website laat remarketing toe. Dit wil zeggen dat je advertenties toont aan gebruikers die eerder al jouw website bezochten. Dat is vooral handig bij producten en diensten met een lang beslissingsproces.
Vind jij een website ook belangrijk?
Dan ben je aan het juiste adres. Bij Fuseo vind je allerlei diensten om online beter vindbaar te zijn:
- Web design voor nieuwe sites of make-overs van bestaande websites
- Zoekmachine optimalisatie om hoger te scoren in Google
- Google Ads campagnes om te adverteren in de zoekresultaten