7 Bewezen tactieken om meer klanten aan te trekken

Inhoud
Wil je als startende ondernemer of gevestigd bedrijf meer klanten aantrekken? Dan zijn er verschillende tactieken om dit doel te bereiken. Ontdek ze hier.

Digitale klantenwerving

Belangrijk om te weten: in deze blog verzamel ik tips voor online klantenwerving. Offline tips, bijvoorbeeld het aantrekkelijk aankleden van een etalage of het plaatsen van reclameborden, komen hier niet aan bod. 

Een efficiënte klantenwerving is een puzzel die bestaat uit verschillende stukjes. Ook het offline luik is dus zeker een kijkje waard.

Meer klanten aantrekken: 7 strategieën om te proberen

Geef jouw onderneming een boost met deze 7 technieken:

1. Zet een Google Mijn Bedrijf account op

Iets wat elke onderneming moet doen, is een Google Mijn Bedrijf (GMB) account opzetten. 

Dit account is vooral nuttig om lokaal meer klanten te werven. Op basis van deze informatie weet Google waar jouw bedrijf gevestigd is en in welke sector je actief bent. Als iemand in de buurt dan naar jouw producten of diensten zoekt, verschijn je in de lokale zoekresultaten. 

Je maakt gratis een account aan via google.com/business.

Optimaliseer je profiel met deze tips:

  • Voeg duidelijke foto’s toe van je winkel, toonzaal of producten
  • Voeg zeker een telefoonnummer en webadres toe
  • Selecteer alle relevante categorieën 
  • Probeer om zoveel mogelijk positieve reviews te verzamelen
  • Houd je openingsuren up-to-date
google mijn bedrijf

2. Optimaliseer je website voor zoekmachines

De meeste klanten starten hun zoektocht in Google of een andere zoekmachine.

Wil je meer klanten aantrekken, dan moet je hoog scoren in de zoekresultaten

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Google houdt rekening met 200+ factoren om jouw positie te bepalen. Een complex algoritme legt deze positie vast: wordt het de 1e plaats, de 8e of de 25e?

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat websites op de eerste pagina veel meer bezoekers ontvangen dan die op dieperliggende pagina’s. Het is dus cruciaal om je website te optimaliseren voor zoekmachines.

Dat doe je zo:

🔤 Voer een keyword research uit

Breng de zoektermen van je doelgroep in kaart. Voor elk onderwerp heb je een aparte landingspagina nodig

Waarom?

Google toont het liefst zeer specifieke content. Als iemand op zoek is naar een nieuw paar sneakers, zal je hoger scoren met een pagina die enkel gericht is op sneakers dan eentje waar ook geklede schoenen, bottines, sandelen… op staan. 

Een bijkomend voordeel: met een specifieke landingspagina verhoogt je conversieratio.

Vergelijk deze zoektermenlijst met je huidige site. Maak de ontbrekende pagina’s aan, rekening houdend met deze SEO-copywriting technieken:

  • Zet het keyword in de URL van de pagina
  • Vermeld het keyword ook in de <h1> titel en de eerste 100 woorden
  • Integreer synoniemen van je keyword doorheen de tekst
  • Structureer de inhoud met kopteksten, opsommingen, quotes…
  • Speel in op de intentie van de bezoeker: informatie opzoeken, vergelijken, kopen…
  • Voeg relevante interne links toe met een beschrijvende anchor text
keyword volume

🔧 Optimaliseer de technische kant van je website of webshop

Zoekmachines gebruiken crawlers om websites in kaart te brengen. Die stuiten soms op problemen, waardoor ze sommige pagina’s niet kunnen bereiken of niet begrijpen. 

Dat onderstreept het belang van technische SEO.

Technische SEO is erop gericht om het crawl- en indexatieproces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Het draait vooral om de code van een website.

Het technisch luik omvat volgende zaken:

  • Canonical tags die zeggen welke URL je wil laten indexeren
  • De laadsnelheid van een pagina
  • Hreflang-tags om vertalingen aan elkaar te linken
  • Robots meta tags en het robots.txt bestand om crawlers instructies te geven
  • Een goed gestructureerde XML-sitemap
  • Het correct gebruik van filters en interne zoekresultaten

Sommige CMS zijn relatief goed geoptimaliseerd op technisch vlak, bij andere is er wat meer werk nodig. Toch kan een nazicht door een SEO-specialist nooit kwaad.

🔗 Bouw links naar jouw domein

Als je meer klanten wil aantrekken, moet je links bouwen naar jouw website. Deze backlinks renderen op twee manieren:

  1. Ze zorgen voor extra verkeer vanuit externe websites
  2. Ze zorgen dat je hoger scoort in Google

Vooral het laatste puntje is belangrijk. Link building is een cruciaal onderdeel van SEO. Websites die op plaats 1, 2 of 3 staan in de zoekresultaten ontvangen doorgaans het meeste links van andere sites.

Hier is hoe je zelf aan de slag gaat met link building:

  • Vraag een backlink aan partners waarmee je regelmatig samenwerkt
  • Schrijf gastartikels voor online magazines in jouw niche
  • Sponsor evenementen, zodat jouw logo (met link) op de website komt
  • Gebruik tools zoals SEMrush om het linkprofiel van concurrenten te analyseren
link building resultaten

3. Zet in op sociale media

Vandaag de dagen maken sociale media zoals Facebook, Instagram en Linkedin ook deel uit van je marketing mix. Via deze netwerken kan je enorm veel klanten aantrekken. 

Mits je dit op een correcte manier aanpakt, natuurlijk…

Mijn advies: gebruik niet alle sociale media maar kies er een of twee waar je doelgroep op actief is. Door te focussen verhoogt je kans op succes. 

Wil je bijvoorbeeld jongeren bereiken? Dan zijn TikTok en Instagram een must-have. Ben je een B2B-bedrijf, dan is Linkedin een voor de hand liggende keuze. Voor meer ‘visuele’ sectoren, zoals kledingwinkels en meubelzaken, is Pinterest het overwegen waard. 

Daarnaast heb ik nog een paar algemene sociale media tips om je bereik te vergroten:

  • Publiceer op het juiste moment, wanneer je doelgroep actief is
  • Deel minimaal één keer per week een bericht
  • Wees authentiek, vertel jouw merkverhaal
  • Blijf op de hoogte van de trends
  • Analyseer de resultaten en stuur bij

4. Adverteer online

Lok meer klanten naar je website door online te adverteren. Digitale advertenties bieden een aantal voordelen t.o.v. offline reclame omwille van hun targetting en traceerbaarheid. 

De meest populaire online advertentiekanalen zijn:

  • Google Ads, om te adverteren in de zoekresultaten van Google, op YouTube, in Gmail en met banners op Adsense websites
  • Meta Ads, om te adverteren op Facebook en Instagram

Uiteraard zijn er nog andere mogelijkheden, waaronder Bing Ads, Pinterest Ads en Linkedin Ads. 

Hier zijn nog een paar tips voor jouw campagnes:

  • Adverteer op kanalen waar je doelgroep actief is (logisch, toch?)
  • Stuur gebruikers naar een landingspagina die bij de advertentie past
  • Registreer conversies om te kijken hoe je campagnes presteren
  • Test alles, van advertentieteksten en afbeeldingen tot keywords, om de conversieratio te verhogen
  • Adverteer in elke fase van het aankoopproces, van top tot bottom funnel

5. Integreer affiliate marketing

Nieuwe klanten vinden hoef je niet alleen te doen. Je kan ook andere mensen inschakelen via affiliate marketing.

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners belonen voor verkopen of leads die ze hebben aangebracht

Stel dat iemand op haar blog een affiliate link plaatst naar jouw webshop. Voor elke verkoop die via deze link plaatsvindt, krijgt de blog een vergoeding. Dat is een percentage van de verkoopprijs of een vast bedrag. 

Zelf een affiliate programma opzetten is nogal complex. Daarom doen veel bedrijven beroep op platformen zoals:

  • Tradedoubler
  • Tradetracker
  • Awin

6. Doe aan direct marketing

Bij direct marketing probeer je rechtstreeks in contact te komen met potentiële klanten. Het is persoonlijk, maar tijdsintensief. 

Voorbeelden van direct marketing zijn:

  • Cold calling, waarbij je ongevraagd naar potentiële klanten belt om je producten of diensten voor te stellen.
  • Direct mailing, waarbij je kennismaakt via e-mail of het opsturen van printmateriaal (brief, brochure, flyer…)

Persoonlijk bellen of mailen naar leads kost veel tijd. Daarom wordt het vooral in een B2B-context toegepast. Het is een waardevolle manier om meer klanten aan te trekken, vooral in combinatie met andere marketingtechnieken. 

7. Verbeter je conversieratio

Meer klanten aantrekken is niet alleen een kwestie van meer bezoekers naar je website lokken. Het conversiepercentage speelt ook een rol.

Als je 1000 bezoekers per maand ontvangt en slechts 1% een offerte aanvraagt, kan je proberen om dit percentage op te trekken tot 1,5%, 2% of meer.

Op deze manier verhoog je jouw conversieratio:

  • Zet een duidelijke call-to-action op elke pagina
  • Verbeter de laadsnelheid van je site
  • Win het vertrouwen van klanten met reviews en kwaliteitslabels
  • Implementeer up-selling en cross-selling
  • Maak formulieren en checkouts zo eenvoudig mogelijk
  • Controleer of je site ook op mobiele toestellen goed werkt
  • Wees transparant in je prijzen

Klaar om extra klanten te lokken?

Als specialist in search engine marketing help ik jou met SEO en Google Ads campagnes. Benieuwd hoe ik jouw onderneming aan meer verkopen of leads help? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Vragen over dit onderwerp?

Ik zorg graag voor een antwoord. Stuur snel een berichtje via de contactpagina.

profielfoto kevin
Kevin Vertommen

Kevin Vertommen is een freelancer met meer dan 10 jaar ervaring met SEO, Google Ads en Wordpress. Hij helpt kleine en grote bedrijven met hun online zichtbaarheid.

Meer berichten

Misschien vind je deze berichten ook wel interessant:

Wil je als startende ondernemer of gevestigd bedrijf meer klanten aantrekken? Dan zijn er verschillende tactieken om dit doel te bereiken. Ontdek ze hier.
Meer B2B leads genereren? SEO is een uitstekend marketingkanaal dat op een duurzame manier voor meer leads zorgt. Ontdek de mogelijkheden.
Micro conversions vormen een belangrijk onderdeel van je conversion funnel. Ontdek de voordelen van deze kleine stappen om een nieuwe klant aan te trekken.