De betekenis van On-page SEO

Inhoud

Wat is on-page SEO?

On-page SEO zijn alle aanpassingen aan een website om hoger te scoren in de zoekresultaten, door bijvoorbeeld de kwaliteit van de content te verbeteren en technische fouten op te lossen.

Bij on-page SEO gaat het dus om een optimalisatie van pagina’s op je eigen domein. Dit in tegenstelling tot off-page SEO, dat optimalisatietechnieken buiten je eigen domein omvat. 

Voorbeelden van on-page SEO

In bovenstaande definitie werden al twee voorbeelden van on-page SEO aangehaald. Hier zijn nog een paar aanpassingen die tot on-site SEO behoren:

  • Copywriting: Schrijf unieke content van hoge kwaliteit die tegemoetkomt aan de zoekintentie van de bezoekers.
  • Title tags en meta descriptions: Behandel de title tags en meta omschrijvingen als een gratis advertentie in de zoekresultaten. Het doel is om de CTR te maximaliseren.
  • Afbeeldingen: Foto’s, illustraties en andere afbeeldingen maken de pagina visueel aantrekkelijker. Ook Google Image Search kan bezoekers opleveren. 
  • Laadsnelheid: Pagina’s die snel laden zijn goed voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines.
  • Structured data: Structured data helpt zoekmachines om de inhoud van een pagina te begrijpen. Het kan zelfs rich snippets opleveren. 
  • Interne links: Voeg voldoende interne links toe tussen relevante pagina’s. Geef ze een beschrijvende anchor text. 
  • URL-structuur: Gebruik een duidelijke URL-structuur die de juiste keywords bevat.
  • Headings: Structureer je teksten met headings. Ook in deze kopteksten kan je best relevante zoektermen implementeren. 

Waarom is on-page SEO belangrijk?

On-page SEO is een cruciaal onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het geeft zoekmachines een antwoord op volgende vragen:

  • Waarover gaat de pagina?
  • Wat vinden gebruikers ervan?

Waarover gaat de pagina?

Een on-page optimalisatie maakt zoekmachines duidelijk waarover een pagina gaat.

Is het een pagina over fietsroutes, droogkasten, skireizen…?

Door de headings, page title, copywriting en afbeeldingen te analyseren leren zoekmachines meer over het onderwerp van een pagina. Hierdoor wordt deze URL getoond voor de juiste zoekopdrachten. 

Wat vinden gebruikers ervan?

Zoekmachines houden rekening met signalen van gebruikers om de kwaliteit van de content te beoordelen.

Klikt iemand op een zoekresultaat en klik hij na amper 3 seconden al op de terug-knop? Dan is dit een negatief signaal.

Daarom probeert on-page SEO om het vertrouwen van bezoekers te winnen via:

  • Snelle laadtijden
  • Responsive designs
  • Een gebruiksvriendelijke UI
  • Social proof
  • Beveiligde verbinding

On-page SEO analyseren

Wil je weten hoe jouw website scoort?

Er zijn verschillende manieren om je on-page SEO te analyseren:

  • Bekijk de inhoud en de opmaak van pagina’s door de ogen van bezoekers. Vinden ze snel de juiste informatie? Kunnen ze makkelijk navigeren tussen URL’s? Hoe zit het met de responsiviteit van interactieve elementen?
  • De meeste SEO-tools hebben een functie om de on-page optimalisatie van een pagina te controleren, zoals SEMrush.
  • Om technische fouten op te sporen gebruik je Screaming Frog of een gelijkaardige tool.
Leer meer over andere online marketing termen:
White hat SEO zijn technieken die de best practices in Google’s Webmaster Guidelines volgen.
Een subdirectory (ook wel subfolder genoemd) is een map binnen het hoofddomein.
Een meta description is een tekst over de inhoud van een pagina. Ze wordt in de zoekresultaten getoond.
Duplicate content verwijst naar twee of meerdere URL’s met vrijwel identieke content.
De title tag of bevat een omschrijvende naam van de pagina. Het is de blauwe link in de zoekresultaten.
Core Web Vitals zijn parameters die Google gebruikt om de gebruikerservaring van een pagina te analyseren.