De betekenis van Crawl budget

Inhoud

Wat is een crawl budget?

Het crawl budget is het aantal keren dat Google een website bezoekt om de inhoud in kaart te brengen.

Zelfs Google heeft beperkte middelen. Het kan onmogelijk elke URL van elke website op het internet meerdere keren per dag bezoeken om veranderingen op te pikken. 

Daarom geeft het elke site een crawl budget. Dit budget is een bepaalde hoeveelheid tijd die zoekmachines spenderen aan het crawlen en indexeren van een site. 

Hoe wordt het crawl budget bepaald?

Er zijn twee factoren die bepalen of een site vaak of minder vaak gecrawled worden:

  1. Populariteit: websites met veel backlinks en organische bezoekers krijgen een hoger crawl budget toegewezen dan minder populaire domeinen. 
  2. Updates: Google zal een hoger crawl budget toewijzen aan sites die regelmatig updates krijgen, denk bijvoorbeeld aan nieuwssites. 

Crawl stats

Google toont meer informatie over het crawlproces, inclusief fouten en frequentie, in Search Console. 

Ga hiervoor naar Settings > Crawl stats.

crawl budget in search console
Leer meer over andere online marketing termen:
Nofollow is een HTML attribuut dat links voorkomt dat Google linkwaarde doorstuurt naar de doel-URL.
Rich snippets zijn stukjes informatie die worden toegevoegd aan een zoekresultaat, zoals een sterrenbeoordeling.
On-page SEO zijn alle aanpassingen aan websites om hoger te scoren in de zoekresultaten, door bv. de content te verbeteren.
Het crawl budget is het aantal keren dat Google een website bezoekt om de inhoud in kaart te brengen.
PageRank berekent de autoriteit van een URL o.b.v. diverse factoren, zoals het aantal backlinks.
Een interne link is een link die naar een pagina op dezelfde domein doorverwijst.