Hoe Google Ads de positie en kost van je advertentie bepaalt

Inhoud
Heel wat ondernemingen willen starten met online adverteren in Google Ads. Voordat ze hieraan beginnen, willen ze weten hoeveel Google Ads kost en waar de advertentie worden getoond. Hier vind je meer uitleg over de kostprijs en de positie van advertenties.
In één oogopslag:
  • Je kiest zelf hoeveel budget je in campagnes stopt
  • De kost is mede afhankelijk van de concurrentiegraad
  • De positie van je advertentie wordt bepaald door de geboden CPC en de Quality Score

Wat kost een Google Ads campagne?

Eerst en vooral is het goed om te weten dat je zelf bepaalt hoeveel een Adwords campagne kost. Elke campagne heeft immers een budgetlimiet. Dat is het maximumbedrag dat je wil besteden. Voor sommige adverteerders is dat 200 euro per maand, voor andere meer dan 2000. Het staat je volledig vrij dit bedrag zelf te kiezen.

Misschien een belangrijkere vraag is: “hoeveel betaal ik per bezoeker?”

Zoals je weet werkt Adwords met een cost-per-click model. Je betaalt dus enkel wanneer iemand op een advertentie klikt.

Voor elk zoekwoord kan je een maximum CPC opgeven. Deze limiet is afhankelijk van de gemiddelde lifetime value van klanten. Waarschijnlijk ligt die bij een verandabouwer hoger dan bij een verkoper van scheermesjes. Om die reden hebben bepaalde keywords een hogere CPC.

Volgens Wordstream zijn dit enkele van de duurste keyword op Adwords:

  • Data room: gemiddeld $58,64 per klik
  • Bail bonds: gemiddeld $58,48 per klik
  • Casino: gemiddeld $55,48 per klik

Gelukkig ligt de kostprijs per bezoeker voor een doorsnee Belgische onderneming een pak lager. Meestal betaal je tussen de €0,50 en €1,50. Bij geoptimaliseerde campagnes kan dit nog dalen. Ik beheer bijvoorbeeld enkele merkgebonden campagnes waarbij een klik €0,01 à €0,02 kost.

Search Lost Is (Budget)

Bovenstaande term zegt je waarschijnlijk niet veel. Maar het is een van de cijfers die in Google Ads terug te vinden is.

Search Lost Is (Budget) is het aantal keer jouw advertenties niet werden getoond door budgetbeperkingen. Google houdt namelijk steeds rekening met jouw budgetlimiet. Is die limiet bereikt, dan worden jouw advertenties niet getoond. (PS: het is mogelijk om de vertoningen toch te verspreiden doorheen de dag).

Bedraagt het Search Lost Is (Budget) 20%, dan wil dit zeggen dat 20% van alle mensen die een van jouw zoektermen gebruikten, je advertentie niet te zien kregen door een te laag budget.

Wanneer dit percentage lager is dan 10% is er geen reden voor paniek. Wanneer het Search Lost Is (Budget) percentage een pak hoger ligt, bijvoorbeeld 60%, dan kan je overwegen om jouw advertentiebudget te verhogen.

Waar worden Google Ads getoond?

Google Ads advertenties zijn terug te vinden boven- en onderaan de organische zoekresultaten. Vroeger werden ze ook in een rechter zijbalk getoond, maar die werd enkele jaren geleden verwijderd.

Deze gesponsorde zoekresultaten herken je aan de zwart ‘gesponsord’ tekst.

Maar hoe bepaalt Google op welke positie jouw advertentie komt?

Hiervoor heeft men AdRank in het leven geroepen. AdRank is een functie die gebruik maakt van de max. CPC die door de adverteerder geboden wordt en de Quality Score. De Quality Score (QS) is een maatstaf voor de relevantie van je advertenties. Het is een dynamische variabele die opnieuw berekend wordt telkens iemand een van je keywords gebruikt. Deze score wordt weergegeven op een schaal van 1 tot 10. Des te hoger deze score, des te relevanter je advertentie.

AdRank in een wiskundige formule ziet er als volgt uit:

AdRank = f(QS, max. CPC)

Door de Quality Score in deze formule op te nemen, vermijdt Adwords dat adverteerders simpelweg een positie kopen (door een enorm hoge max. CPC te gebruiken). Adverteerders met een beperkt budget kunnen dus concurreren met grote merken.

De adverteerder met de hoogste AdRank krijgt de eerste plaats, de adverteerder met de tweede hoogste score krijgt de tweede plaats, enz. Dit proces gaat door tot alle beschikbare plaatsen ingenomen zijn.

De uiteindelijke CPC die je betaalt

De uiteindelijke kostprijs van een klik komt vaak niet overeen met de max. CPC van een zoekterm. Hoe komt dat?

Wel, deze kostprijs wordt bepaald door de Adwords Discounter, een formule die rekening houdt met je Quality Score en de AdRank van je concurrent:

CPC = AdRank Concurrent / Quality Score + 0.01

Bijvoorbeeld: stel dat we een keyword met een QS van 9 en een max. CPC van 0.75 euro hebben. We wonnen de eerste advertentieplaats en de adverteerder op de tweede plaats heeft een AdRank van 6.25. De uiteindelijke CPC kan dan als volgt berekend worden:

CPC = 6.25 / 9 + 0.01 = 0.70 euro

Zoals je ziet is de kostprijs van een click lager dan onze max. CPC (0.70 vs 0.75). Een hoge QS zorgt er dus voor dat onze CPC daalt.

Dit onderstreept nogmaals het belang van een maandelijkse optimalisatie van Google Ads campagnes. Want zo stijgt jouw ROI.

Vragen over dit onderwerp?

Ik zorg graag voor een antwoord. Stuur snel een berichtje via de contactpagina.

profielfoto kevin
Kevin Vertommen

Kevin Vertommen is een freelancer met meer dan 10 jaar ervaring met SEO, Google Ads en Wordpress. Hij helpt kleine en grote bedrijven met hun online zichtbaarheid.

Meer berichten

Misschien vind je deze berichten ook wel interessant:

Micro conversions vormen een belangrijk onderdeel van je conversion funnel. Ontdek de voordelen van deze kleine stappen om een nieuwe klant aan te trekken.
Om leads te genereren, maak je gebruik van verschillende kanalen. In dit artikel leg ik uit hoe Google Ads helpt bij het genereren van kwalitatieve leads.
Google Analytics (GA4) en Google Search Console zijn twee tools om de bezoekers van je website beter te begrijpen. Maar wat zijn nu de verschillen en gelijkenissen tussen deze tools?