De betekenis van Meta keywords

Inhoud

Wat zijn meta keywords?

Meta keywords zijn meta tags met trefwoorden die zoekmachines meer informatie geven over de inhoud van een pagina. Ze staan in de HTML-broncode van een webpagina en zijn niet zichtbaar voor bezoekers.

Dit is een voorbeeld van zo’n meta keywords tag:

				
					<meta name="keywords" content="seo, zoekmachine optimalisatie"/>
				
			

Hebben meta keywords een SEO-waarde?

Nee. Zoekmachines gebruiken geen meta keywords om de positie van een site in de zoekresultaten te bepalen. Dat werd bevestigd door Matt Cutts, die aan het hoofd van Google’s Webspam Team stond. 

Wil dit zeggen dat meta keywords nutteloos zijn?

Soms niet. Enkele websites gebruiken de meta keywords tag als een soort van intern tagsysteem. De trefwoorden dienen voor de interne zoekfunctie van de website. 

Moet ik meta keywords gebruiken?

Met het oog op SEO moet je dus geen tijd spenderen aan het invullen van meta keywords op elke pagina van je site. Enkel in uitzonderlijke gevallen, zoals het gebruik van meta keywords voor een interne zoekfunctie, is deze tag nog nuttig. 

Leer meer over andere online marketing termen:
White hat SEO zijn technieken die de best practices in Google’s Webmaster Guidelines volgen.
Het crawl budget is het aantal keren dat Google een website bezoekt om de inhoud in kaart te brengen.
Het linkprofiel vertelt meer over de kwaliteit van de backlinks die een domein ontvangt.
Een canonical tag vertelt aan zoekmachines welke versie van een URL geïndexeerd mag worden.
We spreken van een conversie wanneer een bezoeker een doel bereikt dat waardevol is voor de onderneming.
Een 301-redirect stuurt bezoekers automatisch naar een nieuwe URL wanneer de originele is verplaatst of verwijderd. Zoekmachines zien dit als een permanente redirect.