De betekenis van Meta keywords

Inhoud

Wat zijn meta keywords?

Meta keywords zijn meta tags met trefwoorden die zoekmachines meer informatie geven over de inhoud van een pagina. Ze staan in de HTML-broncode van een webpagina en zijn niet zichtbaar voor bezoekers.

Dit is een voorbeeld van zo’n meta keywords tag:

				
					<meta name="keywords" content="seo, zoekmachine optimalisatie"/>
				
			

Hebben meta keywords een SEO-waarde?

Nee. Zoekmachines gebruiken geen meta keywords om de positie van een site in de zoekresultaten te bepalen. Dat werd bevestigd door Matt Cutts, die aan het hoofd van Google’s Webspam Team stond. 

Wil dit zeggen dat meta keywords nutteloos zijn?

Soms niet. Enkele websites gebruiken de meta keywords tag als een soort van intern tagsysteem. De trefwoorden dienen voor de interne zoekfunctie van de website. 

Moet ik meta keywords gebruiken?

Met het oog op SEO moet je dus geen tijd spenderen aan het invullen van meta keywords op elke pagina van je site. Enkel in uitzonderlijke gevallen, zoals het gebruik van meta keywords voor een interne zoekfunctie, is deze tag nog nuttig. 

Leer meer over andere online marketing termen:
Een meta description is een tekst over de inhoud van een pagina. Ze wordt in de zoekresultaten getoond.
Een 301-redirect stuurt bezoekers automatisch naar een nieuwe URL wanneer de originele is verplaatst of verwijderd. Zoekmachines zien dit als een permanente redirect.
Net als een 301-redirect stuurt een 302-redirect bezoekers naar een nieuw adres. Zoekmachines zien dit als een tijdelijke doorverwijzing.
Een top-level domain of TLD is de domeinextensie, bijvoorbeeld .be of .com.
Een canonical tag vertelt aan zoekmachines welke versie van een URL geïndexeerd mag worden.
Het crawl budget is het aantal keren dat Google een website bezoekt om de inhoud in kaart te brengen.