De betekenis van Noindex tag

Inhoud

Wat is een noindex tag?

Een noindex tag voorkomt dat een URL wordt geïndexeerd door zoekmachines. Het is een manier om pagina’s of volledige websites uit Google te houden.

Deze tag staat in de HTML-code van een pagina, meer bepaald in het <head> gedeelte, en ziet er als volgt uit:

				
					<meta name="robots" content="noindex" />
				
			

Het alternatief is een X-Robots-Tag in de HTTP header:

				
					X-Robots-Tag: noindex
				
			

Noindex tag & SEO

Een noindex tag is nuttig voor zoekmachine optimalisatie. Het voorkomt dat URL’s zonder SEO-waarde in de zoekresultaten verschijnen. 

De toepassingen zijn erg divers:

  • Bedankt-pagina’s die verschijnen na een aankoop
  • Landingspagina’s voor Google Ads
  • Login pagina’s
  • Auteurpagina’s op blogs

Weet wel dat een foutieve configuratie voor heel wat problemen zorgt.

Houd daarom rekening met deze noindex tag tips:

  • Gebruik geen noindex tag op duplicate content URL’s. Hiervoor dient de canonical tag.
  • Let erop dat URL’s met een noindex tag niet geblokkeerd worden door het robots.txt bestand. 
  • Pagina’s die gedurende lange tijd een noindex tag hebben zullen ook geen linkwaarde doorsturen via interne links.
Leer meer over andere online marketing termen:
De anchor text zijn de woorden waarmee je naar een andere pagina linkt. Meestal zijn ze onderstreept en gekleurd.
Keyword density is het aantal keren dat een keyword terugkomt in een webtekst in verhouding met het totale aantal woorden.
Een canonical tag vertelt aan zoekmachines welke versie van een URL geïndexeerd mag worden.
Een 301-redirect stuurt bezoekers automatisch naar een nieuwe URL wanneer de originele is verplaatst of verwijderd. Zoekmachines zien dit als een permanente redirect.
Core Web Vitals zijn parameters die Google gebruikt om de gebruikerservaring van een pagina te analyseren.
De conversieratio of conversion rate is het percentage van alle bezoekers dat een bepaald doel bereikt.