De betekenis van Keyword stuffing

Inhoud

Wat is keyword stuffing?

Keyword stuffing is het overmatig gebruik van een zoekterm in een webtekst om beter te scoren in de zoekresultaten, waardoor die niet meer vlot leesbaar is.

Zoektermen worden op een onnatuurlijke manier in de tekst verwerkt. Neem bijvoorbeeld een kijkje naar onderstaande tekst:

Wil je goedkope vliegtickets kopen? Voor goedkope vliegtickets ben je aan het juiste adres. Wij hebben goedkope vliegtickets van alle vliegtuigmaatschappijen en naar alle bestemmingen. Met deze goedkope vliegtickets ga je extra voordelig op vakantie.

In zowat elke zin kwam het keyword terug. Dat is iets teveel van het goede. De leesbaarheid van de tekst is verdwenen door de keyword stuffing. 

Keyword stuffing gebeurt op verschillende plaatsen:

  • In webteksten
  • In title tags
  • In URLs
  • In de alt text van afbeeldingen

Is keyword stuffing slecht voor SEO?

Ja, keyword stuffing is slecht voor SEO. 

Een onnatuurlijk keywordgebruik ziet er spamachtig uit. Dit ontmoedigt bezoekers om verder te lezen. In sommige gevallen verlaten ze de website al na enkele seconden, wat een negatief signaal is voor zoekmachines. 

Waarom wordt er in de SEO-wereld dan zoveel over keyword stuffing gepraat?

Simpel: in het verleden was dit een techniek die wel werkte. Toen de algoritmes van zoekmachines nog in hun kinderschoenen stonden, lagen ze te veel nadruk op de frequentie van bepaalde woorden. Door trefwoorden te herhalen leek een pagina relevanter.

Dat is nu verleden tijd. 

Google heeft sindsdien verschillende algoritme-updates uitgerold om keyword stuffing te bestraffen.

Mag je dan helemaal geen keywords meer vermelden? 

Tuurlijk wel. Maar schrijf op een natuurlijke manier en implementeer ook synoniemen en gerelateerde termen. Een goede SEO-copywriter zal hiermee rekening houden.

Leer meer over andere online marketing termen:
Een 404 error ontstaat wanneer iemand een URL probeert de bereiken die niet bestaat, bijvoorbeeld wanneer het adres verkeerd werd ingetypt of de URL nooit heeft bestaan.
PageRank berekent de autoriteit van een URL o.b.v. diverse factoren, zoals het aantal backlinks.
Structured data bevat informatie voor rich snippets, zoals de prijs van een product of de openingsuren van een bedrijf.
Meta keywords zijn trefwoorden die in de broncode van een webpagina worden geplaatst voor zoekmachines.
Keyword stuffing is het overmatig gebruik van een zoekterm in een tekst om beter te scoren in de zoekresultaten.
De anchor text zijn de woorden waarmee je naar een andere pagina linkt. Meestal zijn ze onderstreept en gekleurd.