De betekenis van 404 Error

Inhoud

Wat is een 404-error?

Een 404 error ontstaat wanneer iemand een URL probeert de bereiken die niet bestaat, bijvoorbeeld wanneer het adres verkeerd werd ingetypt of de URL nooit heeft bestaan.

Meestal wordt er een 404-pagina getoond die meer informatie geeft over deze foutcode en probeert om de bezoeker terug op het juiste pad te krijgen.

404 pagina dreambaby

Oorzaken

Een 404 fout kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:

  • De gebruiker maakte een typfout tijdens het invoeren van een URL
  • De pagina werd verwijderd zonder dat men een redirect toevoegde
  • De URL werd aangepast zodat de oude versie niet meer bereikbaar is

Gevolgen van 404-fouten

Deze fouten hebben een paar negatieve gevolgen:

Slechte user experience

404-Errors schaden de gebruikerservaring van bezoekers. Ze klikken op een link en verwachten om een bepaalde pagina te zien, maar in de plaats wordt een foutcode getoond. De informatie die ze zoeken is dus niet bereikbaar. Dat zorgt uiteraard voor frustraties. 

Indexatieproblemen

Om een URL te indexeren, moeten zoekmachines die eerst bezoeken en analyseren (een proces dat we ‘crawlen‘ noemen).

Maar als de zoekmachine een 404-fout tegenkomt op een URL, is het onmogelijk om deze te crawlen. Als gevolg daarvan kan de zoekmachine deze pagina niet indexeren. Hierdoor is ze niet vindbaar in de zoekresultaten. 

404-Fouten identificeren

Manueel op zoek gaan naar 404-fouten is erg tijdsintensief, vooral wanneer je website uit duizenden of zelfs miljoenen URL’s bestaat.

Gelukkig zijn er een paar technieken om dit proces te versnellen:

  • Via Google Search Console in het rapport Indexing > Pages > Not found (404)
  • Via Screaming Frog of een gelijkaardige crawling tool
  • Via SEMrush of een gelijkaardige SEO-tool

Tips voor je 404-pagina

Een 404-pagina wordt getoond wanneer iemand een URL probeert te bereiken die (niet meer) bestaat. Maar dit is geen standaardpagina. Je hebt de mogelijkheid om de inhoud zelf te bepalen. 

Hier zijn een paar tips om rekening mee te houden wanneer je een 404-pagina ontwerpt:

  • Toon duidelijk een foutmelding (404 error message) zodat de bezoeker weet dat er iets misliep.
  • Zorg ervoor dat deze pagina geen doodlopende straat is. Voorzie knoppen of links naar de startpagina en andere relevante URL’s. 
  • Ook een zoekfunctie kan handig zijn op een 404-pagina.
  • Kleed het ontwerp aan volgens je huisstijl. Creativiteit is welkom.

Inspiratie nodig?

Hier vind je een paar leuke voorbeelden van 404-pagina’s.

404 pagina mailchimp
404 error airbnb
404 fout f1
Leer meer over andere online marketing termen:
Googlebot is de naam van de crawlers/spiders die Google gebruikt om het web in kaart te brengen.
Keyword density is het aantal keren dat een keyword terugkomt in een webtekst in verhouding met het totale aantal woorden.
Long-tail keywords zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan.
Een meta description is een tekst over de inhoud van een pagina. Ze wordt in de zoekresultaten getoond.
De conversieratio of conversion rate is het percentage van alle bezoekers dat een bepaald doel bereikt.
Evergreen content is informatie die gedurende lange tijd relevant is. Ze is niet tijdsgebonden.