De betekenis van Featured snippet

Inhoud

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een stuk tekst dat helemaal bovenaan de zoekresultaten staat en een direct antwoord geeft op je zoekopdracht. 

Hieronder zie je een featured snippet wanneer ik zoek naar het gemiddelde gasverbruik van een gezin in België:

featured snippet in google

Het grote voordeel van featured snippets is dat je makkelijker het antwoord vindt. Zo weet ik dat een Belgisch gezin ongeveer 15.000 kWh gas verbruikt per jaar, zonder dat ik door de zoekresultaten moet kammen.

Voor SEO’s is een featured snippet niet altijd goed nieuws. Sommige gebruikers zullen niet doorklikken naar de bron van deze samenvatting, waardoor je veel organische bezoekers misloopt. 

Welke soorten featured snippets zijn er?

Waarschijnlijk ben je volgende soorten featured snippets al tegen gekomen wanneer je Google gebruikt:

  • Samenvattingen in tekstvorm
  • Opsommingen
  • Tabellen
  • Video’s

Welk type featured snippet er wordt getoond is afhankelijk van de zoekopdracht. Wanneer je de afstand van de Aarde naar de Maan opzoekt, krijg je een antwoord in tekst vorm, terwijl je voor een Apple Vision Pro review misschien eerder een video krijgt. 

Hoe maak je een featured snippet?

Er is geen garantie dat jouw website een featured snippet krijgt. Toch zijn er een paar technieken om je kans op succes te vergroten:

  • Structureer je pagina met duidelijke kopteksten (h2, h3, h4…)
  • Gebruik vragen als kopteksten en zet onder de koptekst meteen het antwoord
  • Ook opsommingen en tabellen worden soms gebruikt als featured snippet
  • Voeg structured data toe aan de pagina
Leer meer over andere online marketing termen:
Duplicate content verwijst naar twee of meerdere URL’s met vrijwel identieke content.
Googlebot is de naam van de crawlers/spiders die Google gebruikt om het web in kaart te brengen.
Een meta description is een tekst over de inhoud van een pagina. Ze wordt in de zoekresultaten getoond.
Long-tail keywords zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan.
Het crawl budget is het aantal keren dat Google een website bezoekt om de inhoud in kaart te brengen.
Een backlink is een link die jouw site ontvangt van een externe website. Backlinks zijn belangrijk om hoog in Google te scoren.