Technische SEO-analyse: nóg belangrijker in 2019

Zoekmachines kijken naar meer dan 200 factoren om de zoekresultaten te rangschikken. Die kunnen we onderverdelen in drie grote groepen:

  • Inhoudelijke factoren
  • Technische factoren
  • Externe factoren

Bij inhoudelijke factoren kijken we naar de content van een pagina. Het gaat dus voornamelijk over copywriting. En de externe factoren draaien rond links.

Technische SEO is wat complexer. Daarom wordt dit vaak naar de achtergrond geschoven. Toch is het een belangrijk onderdeel van een Google optimalisatie.

Wat is technische SEO?

Technische SEO is een verzameling van technieken om ervoor te zorgen dat zoekmachines een pagina zo vlot mogelijk crawlen, begrijpen en indexeren.

We noemen dit technische SEO, omdat de optimalisatietechnieken vaak gebaseerd zijn op code. De aanpassingen zijn niet altijd zichtbaar op een pagina (in tekstvorm) maar hebben wel een meerwaarde achter de schermen.

Technische SEO-factoren

Nu je de definitie van technische SEO kent, is het tijd om een kijkje te nemen naar factoren die meespelen. Hieronder vind je een kort overzicht.

Opgelet: Deze checklist dient puur om je een idee te geven van technische SEO-factoren. Deze lijst is niet compleet. Er zijn dus nog andere zaken om rekening mee te houden.

Leesbaarheid

Zoekmachines proberen een pagina te ‘lezen’, net zoals mensen. Op deze manier brengen ze de inhoud in kaart.

Dit leesproces is complexer dan je denkt. En het loopt niet altijd van een leien dakje. Want soms is de content zichtbaar voor bezoekers, maar onleesbaar voor zoekmachines.

Bijvoorbeeld: enkele maanden geleden kreeg ik een berichtje van een webbouwer die net een nieuwe site had gelanceerd. Maar enkele dagen na de lancering was het organisch verkeer bijna volledig weg. Het probleem? Onleesbare pagina’s. De site maakte gebruik van een Javascript framework. Google had problemen met de leesbaarheid, waardoor het leek alsof elke pagina leeg was (hoewel bezoekers wel een prachtig ontwerp te zien kregen).

Tijdens een technische SEO-analyse is het dus noodzakelijk om de crawlbaarheid en indexeerbaarheid te controleren. Want indien de inhoud onleesbaar is voor Google, zal die niet scoren – hoe goed die ook mag zijn.

technische seo

Er is vaak een groot verschil tussen de source code die een server doorstuurt, en de gerenderde pagina. Daarom is het belangrijk om te controleren of alle belangrijke content aanwezig is.

Laadsnelheid

Tijdens een technische SEO optimalisatie kijken we ook naar de laadsnelheid.

Niemand houdt ervan om te wachten. Zoekmachines ook niet. Daarom is het een goed idee om alle pagina’s zo snel mogelijk te maken.

Rond de laadsnelheid bestaan er nog heel wat misverstanden. Want de meeste mensen denken dat enkel de hosting een invloed heeft. Er zijn echter nog een heleboel andere technieken om te versnellen:

  • Afbeeldingen optimaliseren (bestandsgrootte via compressie + html-resize vermijden)
  • Lazy loading voor afbeeldingen inschakelen
  • Minify HTML, CSS en Javascript bestanden
  • Render-blocking Javascript vermijden
  • GZIP-compressie inschakelen
  • Het aantal HTTP-requests verlagen
  • Browser caching activeren
  • Het aantal redirects verminderen

Mobiele bruikbaarheid

Tegenwoordig surft de overgrote meerderheid met een smartphone of tablet. Net daarom houdt Google rekening met de mobiele bruikbaarheid van een website.

Veelvoorkomende problemen zijn fonts die niet schalen, trage laadsnelheden, klikbare elementen die te dicht bij elkaar staan, een horizontale scroll, enz. Deze fouten zijn negatief voor de ervaring van bezoekers, en dus ook je positie in de zoekresultaten.

Op het vlak van mobiele SEO raadt Google trouwens een responsive design aan. Dit wil zeggen dat alle toestellen (smartphone, tablet, laptop, desktop) een pagina kunnen bereiken vanaf dezelfde URL. De inhoud zal zichzelf aanpassen o.b.v. de schermgrootte. Zo heeft elke bezoeker een optimale gebruikservaring.

technische seo analyse mobile friendly

URL-structuur

Het is belangrijk om een duidelijke URL-structuur te gebruiken. Enkele aandachtspunten:

  • Gebruik beschrijvende termen (incl. keywords)
  • Gebruik koppeltekens (-) om woorden te splitsen
  • Vermijd parameters
  • Houd de URL zo kort mogelijk

Heel wat webshops maken gebruik van URL-parameters om producten te filteren. Dan controleer je best of Google alle parameters correct interpreteert. Is dat niet het geval, dan is er een probleem met duplicate content of een verspilling van het crawlbudget.

Daarnaast raad ik aan om het https-protocol te gebruiken voor je URL-structuur. Dit wil zeggen dat er een beveiligde verbinding is tussen de server en de gebruiker. Dat is goed voor bezoekers en zoekmachines.

Duplicate content

Nog een technisch SEO probleem is duplicate content.

Google ziet elke URL als een unieke entiteit. Maar vaak is de inhoud hetzelfde. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met producten die je op diverse manieren kan rangschikken (prijs, populariteit, score, enz.). In principe zijn dit kopieën. Dit verwart zoekmachines, omdat ze niet goed weten welke URL in de zoekresultaten moet komen. Bovendien raken zoekrobotten vaak ‘verstrikt’ in dit soort filters, waardoor ze heel veel tijd verliezen en belangrijkere pagina’s laten liggen.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om dit probleem te vermijden, zoals canonical tags, het robots.txt bestand, de robots meta tag, enz.

XML-sitemap

Wie een technische SEO checklist opmaakt, mag zeker de XML-sitemap niet vergeten.

Dit bestand vat alle pagina’s samen die in een website zitten. Op deze manier krijgt Google een mooi overzicht, zodat er zeker geen belangrijke URL’s worden overgeslagen.

Tip: voeg de locatie van je XML-sitemap toe aan het robots.txt bestand en Google Search Console.

Structured data

Zoekmachines hebben soms moeite om tekst te begrijpen. Stel bijvoorbeeld dat er om een productpagina het cijfer ’48’ staat. Is dat de prijs? Een afmeting? Een leeftijd?

Met behulp van structured data maken we aan zoekmachines duidelijk waarover het gaat.

Het is een extra laag informatie in de code van de site die meer uitleg geeft over het type informatie. Via structured data kan je bijvoorbeeld meer informatie geven over een product (omschrijving, prijs, afbeelding, reviews), een concert (datum, startuur, locatie) en honderden andere zaken.

Structured data implementeren heeft twee voordelen:

  1. Zoekmachines begrijpen de inhoud beter
  2. Er is een mogelijkheid op rich snippets
richt snippets structured data voorbeeld

Voorbeelden van rich snippets voor recepten.

Meertalige content

Ben je zowel actief in Vlaanderen als Wallonië? Of verkoop je ook in landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje? Dan bestaat jouw website waarschijnlijk uit pagina’s in meerdere talen.

Met een technische SEO optimalisatie zorg je ervoor dat Google steeds de juiste URL aan de juiste persoon toont.

Hiervoor gebruiken we hreflang-tags. Die vertellen in welke taal een pagina geschreven is. Je kan zelfs een regio opgeven. Zo maak je bijvoorbeeld een onderscheid tussen Nederlandstaligen in België en Nederlandstaligen bij onze noorderburen.

Response codes

Wanneer een bezoeker een URL opvraagt bij een webserver, krijgt hij een response code. Deze drie cijfers vertellen meer over de uitgevoerde actie (200 = OK, 301 = redirect, 404 = bestand niet gevonden, enz.).

Deze response codes zijn van belang voor de technische optimalisatie van een site. Want één cijfertje verschil, zoals een 302-redirect i.p.v. een 301, kan grote gevolgen hebben.

Voor wie is een technische SEO-analyse interessant?

Iedereen is gebaat bij een technische SEO-analyse.

Vooral grote webshops. Want die bestaan meestal duizenden URL’s met een erg complexe opmaak. Kleine technische verbeteringen aan de site hebben dan een groot effect op de ROI.

Maar zelfs kleinere websites halen voordelen uit een technische SEO-optimalisatie. Je zou ervan schrikken hoeveel bedrijven zelfs de basics niet op orde hebben. Hiermee schaden ze hun positie in de zoekresultaten, en missen ze dus klanten.

Technische SEO-audit nodig?

Vraag meer informatie. Dan bekijken we samen hoe we jouw website op technisch vlak optimaliseren voor zoekmachines.